Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2801478_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 23. november 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 112 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 112:
Hvilke foranstaltninger har ministeren taget for at imødegå et flygtningepres i lig-
hed med 2015? Der henvises til artiklen ”EU
står på randen af en ny katastrofal
flygtningekrise” fra Politiken den 23. november 2022.
Svar:
Regeringen fører en stram, ansvarlig og konsekvent udlændingepolitik, der baserer
sig på grundpillerne i den eksisterende udlændingelovgivning.
Regeringen vil inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser tage de
nødvendige værktøjer i brug, hvis tilstrømningen til Danmark stiger væsentligt eller
pludseligt.
I kølvandet på migrantkrisen i 2015-16 vedtog Folketinget en lovpakke med en
række redskaber til håndtering af massetilstrømning af flygtninge og migranter til
Danmark, særligt i forhold til de danske grænser og indkvarteringssystemet.
I 2017 vedtog Folketinget som den mest vidtgående handlemulighed den såkaldte
asylnødbremse, som gør det muligt at afvise asylansøgere ved grænsen, som ind-
rejser fra et land, der er omfattet af Dublinforordningen. Asylnødbremsen har ikke
tidligere været anvendt, og den er kun forbeholdt de helt ekstraordinære situatio-
ner.
Det er i tilfælde af et stort migrationspres helt afgørende, at Danmark har en vel-
fungerende hjemrejsepolitik, så udlændinge, der får afslag på asyl, eller af andre
årsager ikke har lovligt ophold i Danmark, hurtigst muligt forlader landet
om nød-
vendigt med tvang.
Det er regeringens opfattelse, at den nuværende kurs for hjemrejsepolitikken, som
bygger videre på de senere års initiativer, herunder oprettelsen af Hjemrejsestyrel-
sen og vedtagelsen af hjemrejseloven, sikrer rammerne for en effektiv hjemrejse-
indsats. Den kurs skal fastholdes, samtidig med at der hele tiden er fokus på, om
der er dele af hjemrejseindsatsen, som vi kan styrke yderligere.
Side
1/2
18. december 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 18099
2531517
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om, hvilke foranstaltninger ministeren har taget for at imødegå et flygtningepres i lighed med 2015? Der henvises til artiklen EU står på randen af en ny katastrofal flygtningekrise fra Politiken den 23. november 2022.
Foruden arbejdet med at motivere udlændinge uden lovligt ophold i Danmark til at
udrejse er det i tilfælde af et stort migrationspres vigtigt, at der er et veletableret
samarbejde om udsendelse med de relevante tredjelande. Regeringen prioriterer
derfor via de fleksible udsendelsesmidler at understøtte aktiviteter, som forbedrer
oprindelseslandenes mulighed for at håndtere migrationsudfordringer og tilbage-
tage egne statsborgere.
Jeg er glad for, at vi i de senere år har fået nedbragt antallet af afviste asylansøgere
i udsendelsesposition markant og fortsat fokuserer målrettet på det her område.
Det er bl.a. derfor, at mange andre lande i Europa for tiden kigger mod Danmark
for at søge inspiration til, hvordan de kan skabe en effektiv hjemrejsepolitik.
For så vidt angår arbejdet i EU er det vigtigt at påpege, at det først og fremmest
kræver fælles indsatser, foranstaltninger og samarbejde for at undgå en migrant-
krise i lighed med 2015-16. Den danske indsats kan ikke stå alene.
Derfor deltager regeringen, inden for rammerne af retsforbeholdet, aktivt i for-
handlingerne om Europa-Kommissionens forslag til en ny Migrations- og asylpagt,
der er et vigtigt element mod et reformeret EU-asylsystem. Regeringen har bl.a.
arbejdet for, at hovedformålet med EU’s asylsystem skal være
at forebygge irregu-
lær migration til EU og føre til et bedre asylsystem end det, vi har i dag.
Vi støtter samtidig behovet for at udforske nye veje og tænke ud af boksen for at
forebygge og adressere den irregulære migration. Regeringens ønske er, at nye løs-
ninger etableres af EU eller i samarbejde med en række andre EU-lande, frem for
at Danmark går enegang. Det vil også være mest effektivt.
Jeg oplever en stigende interesse fra flere og flere EU-lande i forhold til behovet for
finde nye løsninger til at adressere irregulær migration.
Danmark arbejder for en skærpet indsats i regi af EU-samarbejdet for at sikre kon-
trol med
EU’s
ydre grænse og at reducere antallet af irregulære migranter, der kryd-
ser grænsen ulovligt for at komme til EU. Danmark bidrager fx hvert år aktivt til Det
Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning (Frontex) med personel- og ka-
pacitetsbidrag (patruljefartøjer, fly mv.).
Endelig bidrager Danmark til kapacitetsopbygning af migrations- og asylforvaltning
i lande langs de centrale irregulære migrationsruter med henblik på at forebygge
den irregulære migration mod Europa.
På den baggrund mener jeg, vi står langt bedre i dag end i 2015.
Kaare Dybvad Bek
/
Grith Nørgaard
Side
2/2