Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2694070_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. marts 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. (alm. del) efter ønske fra Christian Friis Bach (RV) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 107:
Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af eleverne på henholdsvis DU1,
DU2, DU3 og dansk som andetsprog, der går videre i uddannelse eller beskæftigelse
fra henholdsvis sprogskoler, sprogcentre og VUC’ere efter afslutning af beståede
forløb?
Svar:
Danskuddannelse efter lov om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. er det
grundlæggende danskuddannelsestilbud for nytilkomne voksne udlændinge, der
har lovligt ophold i Danmark.
I henhold til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (danskuddannel-
sesloven) modtager alle nytilkomne voksne udlændinge således et tilbud om dansk-
uddannelse, som varer i op til fem år. Danskuddannelse skal bidrage til, at voksne
udlændinge så hurtigt som muligt efter at have fået opholdstilladelse i Danmark
tilegner sig færdigheder i at forstå og anvende det danske sprog og opnå kendskab
til det danske arbejdsmarked, så de herved får mulighed for at komme i beskæfti-
gelse og bliver i stand til at forsørge sig selv. Det er kommunerne, der er ansvarlige
for at tilbyde danskuddannelse i henhold til danskuddannelsesloven. For udlæn-
dinge, der er omfattet af integrationsloven, skal danskuddannelsen kunne påbe-
gyndes senest en måned efter, at kommunen har overtaget ansvaret for den på-
gældende. For udlændinge, der ikke er omfattet af integrationsloven, skal dansk-
uddannelsen kunne påbegyndes senest en måned efter, at den pågældende har
ansøgt kommunen om deltagelse i danskuddannelse eller er blevet henvist til ud-
dannelsen som led i aktivering.
Danskuddannelsen skal indeholde undervisning i dansk sprog og kultur samt ar-
bejdsmarkeds- og samfundsforhold i Danmark. Uddannelserne omfatter tre for-
skellige danskuddannelser, der henvender sig til tre forskellige grupper af udlæn-
dinge. Danskuddannelse 1 tilrettelægges for kursister med ingen eller ringe skole-
baggrund og for kursister, der ikke har lært at læse og skrive på deres modersmål
Side
1/2
20. april 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 6282
2283244
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor stor en andel af eleverne på henholdsvis DU1, DU2, DU3 og dansk som andetsprog, der går videre i uddannelse eller beskæftigelse fra henholdsvis sprogskoler, sprogcentre og VUC’ere efter afslutning af beståede forløb
samt for kursister, som ikke har kendskab til det latinske alfabet. Danskuddannelse
2 tilrettelægges for kursister, som normalt har en kort skole- og uddannelsesbag-
grund fra hjemlandet, og Danskuddannelse 3 tilrettelægges for kursister, som nor-
malt har en mellemlang eller lang skole- og uddannelsesbaggrund fra hjemlandet.
Undervisningen skal tilrettelægges, så det er muligt at gennemføre danskuddannel-
sen inden for en tidsramme på tre år og skal endvidere tilrettelægges fleksibelt med
hensyn til tid, sted og indhold for at fremme samspillet med kursistens beskæfti-
gelse, aktivering eller uddannelse.
Ud over den grundlæggende danskuddannelse er der også en række øvrige dansk-
undervisningstilbud i voksenuddannelsessystemet (VEU-systemet), som mange ud-
lændinge benytter i forlængelse af danskuddannelserne. Danskundervisningen til-
bydes her blandt andet i regi af almen voksenuddannelse (avu) og forberedende
voksenundervisning (FVU), som voksenuddannelsescentrene (VUC) har ansvaret
for, og i regi af arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU).
Det bemærkes, at disse tilbud henvender sig til en anden målgruppe end nytil-
komne voksne udlændinge, og at tilbuddene derfor også adskiller sig fra danskud-
dannelsestilbuddet efter danskuddannelsesloven ift. undervisningens tilrettelæg-
gelse og varighed. Danskundervisning i regi af avu, FVU og AMU sker som led i en
generel almen eller erhvervsrettet opkvalificering med det formål at udvikle kursi-
stens grundlæggende læse- og skrivefærdigheder med sigte på kunne honorere de
krav, der bl.a. stilles i uddannelse og arbejdsliv. Danskundervisningen er her i mod-
sætning til danskundervisning i henhold til danskuddannelsesloven ikke målrettet
nytilkomne udlændinge, ligesom de fleste tilbud heller ikke er sprogundervisning,
men danskfaglig undervisning. Tilbuddene er derfor heller ikke direkte sammenlig-
nelige med danskuddannelse til nytilkomne voksne udlændinge i henhold til dansk-
uddannelsesloven.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vurderer, at der vil være et væsentligt ana-
lysearbejde forbundet med at forsøge at lave sammenlignelige opgørelser af over-
gangen fra hhv. Danskuddannelse 1-3 og danskundervisningstilbud i VEU-systemet
til uddannelse eller beskæftigelse. Ministeriet har for indeværende ikke valgt at på-
begynde et sådant analysearbejde. Der henvises derudover til besvarelsen af UUI
109 (alm. del).
Kaare Dybvad Bek
/
Anette Görtz
Side
2/2