Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2699171_0001.png
Samråd om eksport af forsvarsmateriel til Emiraterne og Saudi-
Arabien den 26. april 2023
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
SP
Dato:
24-04-2023
Tak for ordet og tak til spørgeren for at indkalde til dette samråd om
dansk eksport af forsvarsmateriel til De Forenede Arabiske Emirater og
Saudi Arabien.
* * *
Dansk eksport af forsvarsmateriel til De Forenede Arabiske Emirater
og Saudi-Arabien foregår i henhold til våbenlovgivningen og
internationale forpligtelser, herunder
EU’s fælles holdning om fælles
regler for kontrol med eksport af militærteknologi og -udstyr. Det er
som bekendt Rigspolitiet, der træffer afgørelser om tilladelse til eksport
af forsvarsmateriel, mens Udenrigsministeriet er høringspart for så vidt
angår de udenrigs- og sikkerhedspolitiske aspekter i forbindelse med
konkrete ansøgninger.
EU’s fælles regler
opstiller otte kriterier. Kriterierne omfatter blandt
andet hensynet til menneskerettighederne og den humanitære folkeret
samt hensynet til regional fred, sikkerhed og stabilitet. Danmark
anlægger fortsat en restriktiv tilgang i forhold til eksport af
forsvarsmateriel til disse lande.
1
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. april 2023 om dansk våbeneksport til Saudi Arabien og De Forenede Arabiske Emirater
Den hidtidige danske suspension af eksport til De Forenede Arabiske
Emirater og Saudi-Arabien blev iværksat af Udenrigsministeriet i 2018.
Med ophævelsen vil Udenrigsministeriet fremover, efter en konkret
vurdering, kunne undlade at udtale sig imod eksport af forsvarsmateriel
til de to lande. Danmark lægger sig dermed i langt højere grad på linje
med øvrige europæiske lande. Som allerede nævnt ændrer dette ikke på,
at Udenrigsministeriet fortsat vil føre en restriktiv tilgang til eksport af
forsvarsmateriel
med udgangspunkt i EU’s fælles regler.
Udenrigsministeriet er særligt opmærksomme på konflikten i Yemen
og på eksterne aktørers involvering i konflikten. Udenrigsministeriet vil
derfor fortsat i forbindelse med en konkret ansøgning udtale sig imod
dansk eksport af forsvarsmateriel, hvis der vurderes at være klar risiko
for, at det kan blive brugt i Yemen, eller hvis der en klar risiko for, at
det kan anvendes til intern undertrykkelse eller til krænkelser af den
humanitære folkeret.
Derfor vil justeringen næppe føre til genoptagelse af eksport af
forsvarsmateriel til Saudi-Arabien, men Udenrigsministeriet vil dog
efter en konkret vurdering principielt kunne undlade at udtale sig imod
imødekommelse af ansøgninger om udførsel af visse typer af
forsvarsmateriel til De Forenede Arabiske Emirater.
Tilgangen til eksport af forsvarsmateriel til De Forenede Arabiske
Emirater og Saudi-Arabien er på linje med praksis i en række
ligesindede EU-lande.
2
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. april 2023 om dansk våbeneksport til Saudi Arabien og De Forenede Arabiske Emirater
Der er derfor heller ikke nogen modsætning mellem justeringen af
den danske tilgang til eksport af forsvarsmateriel og de værdier, der
ligger til grund for Danmarks kandidatur til FN’s Sikkerhedsråd.
* * *
Tak for ordet. Jeg ser frem til at svare på jeres spørgsmål.
3