Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2699188_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål D, URU
Hvornår:
20. april 2023 (10.20-12.00)
DET TALTE ORD GÆLDER
20. marts 2023
Samrådsspørgsmål D:
[Hvordan forholder ministeren sig til, eventuelt med ind-
hentning af bidrag fra andre ministre, at Udlændingesty-
relsen planlægger at inddrage opholdstilladelser fra nye
områder i Syrien? Vil ministeren endvidere kommentere
på, hvilke udenrigspolitiske konsekvenser det vil få for
Danmarks omdømme og samarbejde med blandt andre
USA og EU, at vi endnu en gang vil hjemsende syrere til
Bashar al-Assads regime og et land, som vi ikke har en
hjemsendelsesaftale med? Der henvises til ”Ny gruppe
syrere kan være på vej til at blive udvist af Danmark”,
www.jyllands-posten.dk den 2. marts 2023.]
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 4613
2253552
Side
1/8
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 20. april 2023 om inddragelse af opholdstilladelser for syriske flygtninge, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål D
2699188_0002.png
Talepapir
Svar:
[Indledning]
Tak til formanden for ordet og til udvalget for invitati-
onen. Jeg vil i forlængelse af udenrigsministerens be-
mærkninger om situationen i Syrien og Danmarks
overordnende Syrienpolitik redegøre for den udlæn-
dingeretlige vinkel i forhold til Syrien.
[Kompetencefordelingen]
Det er vigtigt for mig indledende at slå fast: Jeg hver-
ken kan eller vil blande mig i de uafhængige udlændin-
gemyndighedernes behandling af konkrete sager.
Det gælder både i forhold til vurderingen af de gene-
relle forhold i Syrien. Og det gælder i forhold til vur-
deringen af, om en person opfylder betingelser for at få
asyl her i landet.
Vi har et system i Danmark, hvor det først er Udlæn-
dingestyrelsen, der vurderer, om en asylansøger har ret
til beskyttelse. Hvis Udlændingestyrelsen vurderer, at
Side
2/8
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 20. april 2023 om inddragelse af opholdstilladelser for syriske flygtninge, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål D
Talepapir
man ikke har ret til beskyttelse, bliver sagen automa-
tisk påklaget til Flygtningenævnet.
Flygtningenævnet, der er et uafhængigt domstolslig-
nende organ med tre nævnsmedlemmer, hvoraf den ene
er dommer, træffer den endelige afgørelse.
Afgørelsen træffes i hver enkelt sag på baggrund af en
konkret og individuel vurdering af den enkeltes asyl-
motiv sammenholdt med baggrundsoplysningerne om
det pågældende land.
Både Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet føl-
ger løbende situationen i de lande, hvorfra Danmark
modtager asylansøgere. Det gælder naturligvis også
Syrien.
Jeg har fuld tillid til, at myndighederne afgør sagerne
på et ordentligt og oplyst grundlag – og selvfølgelig in-
den for rammerne af udlændingeloven og vores inter-
nationale forpligtelser.
Side
3/8
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 20. april 2023 om inddragelse af opholdstilladelser for syriske flygtninge, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål D
Talepapir
Jeg vil kraftigt advare imod, at det bliver op til mig el-
ler andre politikere at afgøre, hvem der skal have be-
skyttelse, og hvem der ikke skal.
[Latakia-provinsen – ”nye områder i Syrien”]
Jeg er bekendt med, at Flygtningenævnet for nyligt har
truffet afgørelse i to sager vedrørende syriske statsbor-
gere fra Latakia-provinsen.
I begge sager har Flygtningenævnet tiltrådt Udlændin-
gestyrelsens vurdering af, at forholdene i Latakia ikke
kan begrunde en fortsat opholdstilladelse alene på bag-
grund af de
generelle
forhold i området.
Jeg kan dog også konstatere, at nævnet samtidig fandt,
at der efter en konkret vurdering var grundlag for at
meddele begge klagere opholdstilladelse på baggrund
af deres
individuelle
forhold.
I forhold til de generelle forhold fandt Flygtningenæv-
net efter en samlet vurdering at situationen i Latakia-
provinsen fortsat er alvorlig og skrøbelig, men at den
ikke længere har en sådan karakter, at der er grundlag
for at antage, at enhver vil være i reel risiko for at blive
Side
4/8
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 20. april 2023 om inddragelse af opholdstilladelser for syriske flygtninge, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål D
Talepapir
udsat for overgreb i strid med Den Europæiske Men-
neskerettighedskonventions artikel 3 alene som følge
af den blotte tilstedeværelse i området.
Udlændingestyrelsen har endvidere tilkendegivet, at
det er deres vurdering, at de generelle forhold i Tartus-
provinsen heller ikke i sig selv kan føre til, at personer
fra disse områder skal meddeles asyl. Mig bekendt har
Flygtningenævnet endnu ikke har taget stilling til
denne vurdering.
Disse sager udspringer af den lovgivning, som Folke-
tinget vedtog i 2015 med henblik på at give midlertidig
beskyttelse til personer, der blev drevet på flugt som
følge af konflikten i Syrien. Og som et bredt flertal af
Folketinget fortsat støtter.
Opholdstilladelser på baggrund af de generelle forhold
gives til udlændinge, der flygter på grund af ekstrem
vilkårlig vold. Opholdstilladelsen kan forlænges, indtil
der sker en forbedring af de generelle forhold i hjem-
landet, eller Danmarks internationale forpligtelser i øv-
rigt tilsiger, at der skal ske forlængelse. Der skal ikke
nødvendigvis være tale om en varig forbedring, men en
Side
5/8
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 20. april 2023 om inddragelse af opholdstilladelser for syriske flygtninge, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål D
Talepapir
forbedring, der ikke må antages at være af helt midler-
tidig karakter. Det gælder også selvom forholdene fort-
sat er alvorlige, skrøbelige og uforudsigelige.
Lovgivningen er således klar: Beskyttelsen skal op-
høre, når der ikke længere er behov herfor.
[Udsendelse til Syrien]
For så vidt angår hjemsendelse til Syrien er det vigtigt
at slå fast, at personer uden lovligt ophold i Danmark
skal efterleve myndighedernes afgørelser og udrejse af
Danmark.
Men for så vidt angår tvangsmæssig udsendelse til Sy-
rien, er der lige nu helt særlige omstændigheder.
Som udenrigsministeren allerede har været inde på, er
det regeringens vurdering, at der på nuværende tids-
punkt af udenrigspolitiske årsager ikke kan gennemfø-
res tvangsmæssige udsendelser til Syrien, da Danmark
afstår fra handlinger, der kan tolkes som en normalise-
ring af forholdet til det syriske regime.
Side
6/8
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 20. april 2023 om inddragelse af opholdstilladelser for syriske flygtninge, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål D
Talepapir
Regeringen har således ingen intention om at indgå en
aftale med Assad-regimet for at kunne tvangshjem-
sende til Syrien.
Tvangshjemsendelser kræver tæt samarbejde med
myndighederne i hjemsendelseslandet. Hvis Danmark
gik enegang med hensyn til tvangshjemsendelser, så
ville det kunne blive udlagt som en legitimering af As-
sad-regimet.
Men jeg vil gerne pointere, at personer uden lovligt op-
hold altså fortsat har mulighed for at rejse frivilligt
hjem til Syrien.
Det gælder også de personer, der har haft midlertidig
beskyttelsesstatus på baggrund af de generelle forhold
i området, men som ikke længere har behov for beskyt-
telse i Danmark som følge af de forbedrede generelle
forhold.
[Udenrigspolitiske konsekvenser – EU]
For så vidt angår den udenrigspolitiske vinkel har
Udenrigsministeren allerede redegjort herfor.
Side
7/8
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 20. april 2023 om inddragelse af opholdstilladelser for syriske flygtninge, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål D
Talepapir
Fra min stol er det dog vigtigt at nævne, at på trods af
det danske retsforbehold, der gør, at Danmark ikke er
bundet af de EU-retlige asylregler, så har Danmark et
godt samarbejde med de andre EU-lande i forhold til
den europæiske asylpolitik.
Man er i EU-regi klar over, at den danske praksis i for-
hold til syriske statsborgere er en praksis fastlagt af
Flygtningenævnet og ikke en politisk beslutning fra
den danske regering.
[Afslutning]
Tak for ordet.
Side
8/8