Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2694622_0001.png
Tale
til
brug
for
udenrigsministeren
ved
besvarelse
af
URU
alm.
del
samrådsspørgsmål D den 20. april 2023.
Tak for ordet. Jeg vil indlede med at orientere om situationen i
Syrien og regeringens Syrienpolitik, som vi deler med EU og
øvrige ligesindede lande, herunder USA. Udlændinge- og
integrationsministeren
vil
herefter
redegøre
for
udlændingemyndighedernes praksis, når det kommer til Syrien.
Situationen i Syrien er, som I ved, fortsat dybt bekymrende. Efter
12 års borgerkrig står landet i en omfattende krise, som indtil
videre har forårsaget mere end 14 millioner flygtninge, herunder
knap 7 millioner internt fordrevne i landet.
Assad sidder stadig på magten
ikke mindst som følge af Rusland
og Irans fortsatte militære støtte, og regimet vurderes at kontrollere
mellem 60 og 70 procent af Syrien. Det drejer sig om de
sydlige og
centrale provinser.
Situationen i de enkelte provinser under
regimets kontrol varierer, men generelt er kamphandlingerne i dag
mindre intensive, end vi var vidne til under borgerkrigens første år.
I det
nordvestlige
Syrien, særligt i Idlib, er sikkerhedssituationen
fortsat meget anspændt og alvorlig. Her ses der jævnligt
sammenstød mellem tyrkisk støttede oprørsgrupper og regimet.
I det
nordøstlige
Syrien, som primært kontrolleres af den kurdisk
dominerede lokaladministration, er situationen en anelse mere
rolig, men dog anspændt.
1
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 20. april 2023 om inddragelse af opholdstilladelser for syriske flygtninge, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål D
Også her er der sporadiske kamphandlinger, og vi har som bekendt
tidligere set tyrkiske droneangreb i området.
Generelt er situationen i Syrien kompleks, og der er flere
internationale aktører involveret, herunder Rusland, Iran, Tyrkiet
og USA. Dertil kommer terrororganisationen ISIL, der blev
nedkæmpet territorialt i 2019, men som fortsat er til stede med
mindre celler, især i ørkenområderne i det centrale Syrien.
Undervejs i konflikten har vi været vidne til grove krænkelser af
menneskerettighederne, særligt begået af regimet og dets russiske
allierede. Regimet med støtte fra Rusland har systematisk bombet
civile, og de har brugt giftgas mod befolkningen. Desuden har
regimet fængslet og tortureret politiske fanger.
Imens er de humanitære behov i Syrien i dag større end nogensinde
før. Knap 7 millioner er stadig internt fordrevne. Og 90 procent af
befolkningen lever i dag under fattigdomsgrænsen. Senest er
situationen i det nordlige Syrien blevet yderligere forværret af de
kraftige jordskælv, der ramte i februar.
Hverken Danmark, EU eller USA kan alene løse konflikten i
Syrien. Men vi har mulighed for dels at lægge pres på det syriske
regime, dels at støtte de mange millioner sårbare i både Syrien og
nabolandene.
2
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 20. april 2023 om inddragelse af opholdstilladelser for syriske flygtninge, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål D
Når det kommer til at lægge pres på Assad-regimet, bakker
Danmark fuldt op
om EU’s
tilgang, som grundlæggende består af
tre elementer: For det første fastholder vi de
målrettede sanktioner
mod regimet. Det drejer sig blandt andet om sanktioner mod Assad
og hans inderkreds, fastholdelse af våbenembargoen og af
forbuddet mod at handle med olie samt også de omfattende
begrænsninger på regimets muligheder for at tilvejebringe ekstern
finansiering.
For det andet fastholder vi fra EU’s side, at vi fortsat ikke bidrager
til
genopbygningen
af Syrien. Der er ingen tvivl om, at behovet i
landet er enormt, og
at EU’s midler –
som i forvejen er den største
donor til krisen
er stærkt efterspurgte. EU har med andre ord en
løftestang her. Og her er budskabet meget klart: hvis vi på nogen
måde skal bidrage til genopbygningen af Syrien, så kræver det, at
Assad indgår konstruktivt i en reel politisk proces. Det har vi dog
endnu ikke set, at regimet er villig til.
Endelig for det tredje, afstår vi fra
EU’s
side fra skridt, der kan
opfattes som en
normalisering
af forholdet til regimet. Det
indebærer, at vi ikke sender signaler, som risikerer at styrke og
legtimere regimets og Ruslands fortælling om, at de har vundet
krigen og derfor skal genindlemmes i det internationale samfund.
3
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 20. april 2023 om inddragelse af opholdstilladelser for syriske flygtninge, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål D
Vi står fra EU-side sammen med USA fast på disse tre elementer,
indtil vi ser regimet engagere sig reelt i den FN-faciliterede
politiske proces, og på trods af, at flere arabiske lande på det
seneste har taget skridt i den retning.
Dertil fastholder vi vores massive støtte til den syriske
civilbefolkning. Danmark er en af de allerstørste bidragsydere til
at afhjælpe situationen i og omkring Syrien. Vi gav i 2022 i
omegnen af 700 mio. kroner i både humanitær bistand, udviklings-
og stabiliseringsmidler. Det er midler, der skal afhjælpe den
kritiske situation overalt i Syrien for de allermest sårbare, støtte de
nabolande, der huser millioner af flygtninge samt stabilisere
områder i Syrien uden for regimets kontrol, der er blevet befriet fra
ISIL. Det skal blandt andet bidrage til, at internt fordrevne kan
vende tilbage. Regeringen vil fortsætte denne massive støtte, og
jeg er glad for, at vi fra dansk side har formået at fastholde det høje
niveau af bistand til Syrien og nabolandene, også på trods af
Ukraine-krisen.
***
Det var en gennemgang af forholdene i Syrien og af Danmarks og
EU’s Syrienpolitik. Så er der spørgsmålet om hjemsendelse til
Syrien, som danner baggrund for samrådet i dag.
Her er det vigtigt for mig at understrege, at Danmark ikke
gennemfører tvangsmæssige udsendelser til Syrien.
4
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 20. april 2023 om inddragelse af opholdstilladelser for syriske flygtninge, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål D
Det gør vi ikke, da vi, i tråd med EU-politikken, ikke ønsker at
normalisere forholdet til Assad-regimet. Og regeringen har ingen
intentioner om at indgå en aftale med regimet, der ville muliggøre
tvangsmæssige udsendelser.
Det er en dansk beslutning, men den er baseret på en politisk linje,
som vi deler med de andre lande i EU og med USA. Vi har i det
hele taget en tæt dialog i EU-kredsen og med USA om situationen
i Syrien.
I Danmark har vi et princip om, at beskyttelse er midlertidigt. Og
de uafhængige danske udlændingemyndigheder administrerer efter
gældende lov og foretager løbende vurderinger af, hvorvidt
personer, også fra Syrien, konkret har behov for beskyttelse. Det
vil udlændinge- og integrationsministeren komme ind på om lidt.
Men det ændrer ikke på den danske udenrigspolitiske linje, som
jeg netop har skitseret. Og som altså indebærer, at Danmark
ligesom resten af EU og USA
ikke udfører tvangsmæssige
udsendelser til Syrien, da vi ikke ønsker at tage skridt i retning af
at normalisere forholdet til regimet
Tak for ordet.
5