Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
URU alm. del svar på spørgsmål 72
Bilag 1. Oversigt over den grønne udviklingsbistand på FFL23 (marts 2023) sammenlignet med FFL23
(august 2022)
1
.
Mio. kr. (estimater)
Bilaterale landeprogrammer, strategiske partnerskaber med civilsamfundsorganisationer
m.m. (Niger, Uganda, Burkina Faso, Mali, Bangladesh m.m.).
Global Grøn Omstilling (tidligere Klimapuljen)
Naboskabsprogrammet (Ukraine og Georgien) og regionalt program vedr. klima,
konflikt, fordrivelse og irregulær migration med særligt fokus med Sahel og Afrikas Horn
Indsatser til sikring af energi- og vandressourcer samt miljøbidrag og
modstandsdygtighed mod klimaforandringer mm. (Den Grønne Klimafond (GCF), Den
Globale Miljøfacilitet (GEF), Fonden for de mindst udviklede lande, IRENA støtte til
energiomstilling i udviklingslande, Just Transition m.m.)
2
Privatsektorinstrumenter, myndighedssamarbejde og netværksinitiativer (Danida
Sustainable Infrastructure Finance (DSIF), Den Nordiske Udviklingsfond (NDF),
Partnering for Green Growth and Global Goals (P4G), World Ressource Institute (WRI)
m.m.).
I alt
Samlet ændring
FFL23
(august 2022)
919
365
525
1.317
FFL23
(marts 2023)
620
300
485
1.133
1.083
4.209
-202
1.469
4.007
Anm.:
1
Opgørelsesmetode: Grønne indsatser dækker bidrag under
§ 6.3. Bistand til udviklingslandene,
der forventes at kunne
rapporteres til OECD DAC, som støtte til miljø generelt, klima eller biodiversitet. For indsatser, hvor det grønne element er
et vigtigt delmål, men ikke hovedmålet, er 50 pct. af budgettet som hovedregel medregnet som grøn indsats. Opgørelsen
indeholder bilaterale bidrag, øremærkede grønne bidrag gennem multilaterale kanaler, samt kernebidrag til multilaterale
organisationer hvis hovedformål er grønt. Opgørelsen inkluderer ikke indsatser opgjort som nærområder.
2
Dele heraf tæller
med i de bilaterale landeprogrammer.