Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2705395_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2022-29956
APD
11. maj 2023
URU alm. del
svar på spørgsmål 71 stillet den 20. april
2023 til ministeren for udviklingssamarbejde og global
klimapolitik
Spørgsmål
Vil ministeren forklare, hvorfor regeringen har valgt at fordele de 1,2 mia.
kr.
over tre år, som regeringen ”skylder for at nå målsætningen
om 0,7 % af
BNI i udviklingsbistand i 2021, frem for at afsætte det fulde beløb i 2023,
hvor bistanden til udviklingslandene (§06.3) derfor falder sammenlignet
med finanslovsforslaget fra august 2022?
Svar
For regeringen er det afgørende at bekæmpe inflationen samtidig med, at vi
forsøger at afbøde konsekvenserne for dem, der er hårdest ramt. Vi skal
have styr på inflationen, og vi skal tage højde for det kapacitetspres, der er
i økonomien. Finanslovforslaget for 2023 er derfor samlet set stramt.
Regeringen har i den forbindelse ekstraordinært foreslået at opdele den
samlede efterregulering på 1,2 mia. kr. for udviklingsbistanden 2021 over en
treårig periode med finanslovsforslaget for 2023. Det vil frigøre
prioriteringsrum i 2023 til øvrige politikområder mod, at der afsættes flere
midler til udviklingsbistanden i de efterfølgende år. Efterreguleringen
fordeles således med 407,4 mio. kr. årligt i 2023-2025. Det betyder, at den
samlede udviklingsbistand stiger lidt mindre i 2023 end ellers budgetteret.
Det kompenseres der dog fuldt ud for i 2024 og 2025. Der bruges altså ikke
færre penge på udviklingsbistand samlet set, ligesom opdelingen af
efterreguleringen ikke har betydning for Danmarks overholdelse af 0,7 pct.-
målsætningen.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen