Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2702682_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2023-17057
SP
8. maj 2023
URU alm. del
svar på spørgsmål 67 fra Trine Pertou Mach
(EL) stillet den 13. april 2023 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre konkret for forløbet i ministeriet samt i den
daværende regering omkring praksisændringen i forhold til eksport af
våben og lign. til Israel, herunder redegøre for orienteringer af Folketinget
om praksisændringen før og efter dens ikrafttræden, jf. artiklen »Hidtil
ukendt praksisændring har banet vej for våbeneksport direkte fra
Danmark til Israel«, den 12. april 2023 i dagbladet Information, hvoraf det
fremgår, at »Lempelsen i forhold til Israel har ikke tidligere været fremme
i offentligheden. Men dokumenter, som Information og Danwatch har
fået aktindsigt i, viser, at det på de indre linjer i Udenrigsministeriet blev
besluttet at ændre praksis for mere end seks år siden, i september 2016?
Svar
Det er korrekt, at den danske tilgang til bilateral eksport af forsvarsmateriel
og dual-use-produkter til Israel blev justeret i september 2016.
I forbindelse med en konkret sag foretog Udenrigsministeriet en
sondering af praksis blandt de øvrige EU-lande, der bekræftede, at en
overvejende del af EU-landene behandlede ansøgninger om udførsel af
forsvarsmateriel og dual-use udstyr til Israel ud fra en konkret vurdering
af hver enkelt ansøgning
i henhold til EU’s fælles
regler for kontrol med
eksport af militærteknologi og -udstyr.
Udenrigsministeriets tilgang blev på denne baggrund justeret, så den kom
på linje med praksis i andre EU-lande. Udenrigsministeriet anlægger dog
fortsat en restriktiv tilgang til eksport af forsvarsmateriel til Israel.
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om forløbet omkring praksisændring i forhold til eksport af våben og lign. til Israel
2
EU’s fælles regler
fastsætter otte kriterier, som medlemsstaterne skal tage
i betragtning, når de vurderer konkrete eksportansøgninger. Kriterierne
omfatter blandt andet hensynet til menneskerettighederne og den
humanitære folkeret samt hensynet til regional fred, sikkerhed og stabilitet.
Baseret på disse kriterier anlægger Danmark i de konkrete vurderinger af
eksportansøgninger generelt en restriktiv tilgang i forhold til eksport af
forsvarsmateriel og dual-use-udstyr. Det gælder også for bilateral eksport
af forsvarsmateriel og dual-use-udstyr til Israel. Hvis det vurderes, at en
eksportansøgning ikke lever op til kriterierne i
EU’s fælles
regler, vil
Udenrigsministeriet udtale sig imod, at den konkrete ansøgning
imødekommes.
Hvad angår orientering af Folketinget, var der i 2016 ikke praksis for at
foretage en sådan orientering ved ændringer i Udenrigsministeriets tilgang
til vurderingen af eksportkontrolsager. I lyset af den voksende interesse
for eksportkontrolområdet besluttede den daværende udenrigsminister i
september 2017, at der ville ske orientering af Det Udenrigspolitiske Nævn
ved større ændringer i Udenrigsministeries tilgang på området. I 2020 blev
der indført en fast årlig gennemgang af eksportkontrolområdet i Nævnet.
Der blev derved skabt en passende ramme for en god og fortrolig dialog i
lyset af den fortsatte store interesse for området.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen