Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2022-29956
APD
13. april 2023
URU alm. del
–
svar på spørgsmål 57 fra Marianne Bigum
(SF) stillet den 30. marts 2023 til ministeren for udviklings-
samarbejde og global klimapolitik.
Spørgsmål
Kan ministeren forklare, hvorfor regeringen vælger at reducere den
fattigdomsorienterede udviklingsbistand for at finansiere mere end 3,3 mia.
kr. til flygtningemodtagelse i Danmark frem for at anvende de midler fra
2021, som regeringen ”skylder” for at nå målsætningen om 0,7% af BNI i
udviklingsbistand for 2021, og som regeringen foreslår skal fordeles over
tre år?
Svar
Regeringen holder med finanslovsforslaget 2023 fast i målsætningen om at
afsætte 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand. Samtidig følger vi tidligere
regeringers praksis for at indbudgettere de forventede udgifter til
flygtningemodtagelse, der -
jf. OECD’s Udviklingskomités (DACs)
retningslinjer - kan opgøres som udviklingsbistand. Det har vi gjort inden
for den samlede afsatte ramme til udviklingsbistand på i alt ca. 20,2 mia. kr.
Siden 2018 har der været en reguleringsmekanisme for at sikre, at der
afsættes 0,7 pct. af BNI over en rullende treårs periode. Som følge af den
realiserede udviklingsbistand i 2021 skal afsættes yderligere 1,2 mia. kr.
Regeringen har besluttet, at det samlede beløb skal afsættes over tre år, så
der i perioden 2023-2025 afsættes 0,4 mia. kr. årligt.
Endelig er det væsentligt for mig at pointere, at de afsatte midler til
flygtningemodtagelse bygger på et skøn, der er behæftet med betydelig
usikkerhed. Derfor følger regeringen udviklingen i tallene nøje. Såfremt
udgiftsniveauet for 2023 nedjusteres i løbet af året, vil midlerne tilbageføres
til
§ 6.3. Bistand til udviklingslandene
jf. reguleringsmekanismen.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen