Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2657418_0001.png
Folketinget
Udenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. februar 2023
Sikkerhedskontor II
MYML
2023-0032/21-0088
2701153
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 (Alm. del), som Folketingets
Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. januar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Peter Hummelgaard
/
Kristoffer Aagren
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om der er eksempler på, at de iranske myndigheder forsøger at skaffe informationer om og intimidere iranske oppositionelle i Danmark, til justisministeren
Spørgsmål nr. 4 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse
eventuelt i fortrolig form
om der er
eksempler på, at de iranske myndigheder forsøger at skaffe in-
formationer om og intimidere iranske oppositionelle i Dan-
mark? Spørgsmålet stilles i forlængelse af den tyske regerings
nylige svar på spørgsmål 20/4854 fra Die Linke i den tyske For-
bundsdag, hvor det vurderes, at de iranske myndigheder forsø-
ger at skaffe sig informationer om og intimidere iranske oppo-
sitionelle
i
Tyskland
(https://dserver.bunde-
stag.de/btd/20/051/2005116.pdf).”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Det
fremgår af
PET’s
Vurdering af Spionagetruslen mod Dan-
mark (VSD’en) fra januar 2022, at visse fremmede stater med
hjælp fra deres efterretningstjenester udfører forskellige former
for overvågning og påvirkning af egne statsborgere, der ophol-
der sig i Danmark. Det drejer sig bl.a. om flygtninge og dissi-
denter. Formålet er typisk at neutralisere, undergrave eller eli-
minere politisk opposition. Fremmede staters efterretningstjene-
ster kan også anvende ambassadepersonale, kriminelle netværk
og egne statslige organisationer eller institutioner til at gennem-
føre aktiviteterne.
Der er flere eksempler på, at fremmede stater bruger egne stats-
borgere, der bor i Danmark, som meddelere. De fremmede sta-
ters overvågning af egne statsborgere i Danmark kan eksempel-
vis bestå i at føre registre over personerne og deres politiske til-
hørsforhold eller at overvåge demonstrationer, hvor egne stats-
borgere deltager. I helt særlige tilfælde kan fremmede stater
iværksætte operationer med henblik på likvideringer af dissi-
denter.
Det fremgår yderligere af VSD’en,
at iranske efterretningstjene-
ster bl.a. er mistænkt for at stå bag likvideringer og bortførelser
af mindst otte modstandere af det iranske styre med ophold i
Europa og Tyrkiet i perioden fra 2015 til 2020.
Det kan i den forbindelse oplyses, at Østre Landsret den 6. maj
2021 stadfæstede en dom på syv års fængsel til en norsk-iransk
statsborger. Personen blev dømt for medvirken til forsøg på
manddrab (straffelovens § 237, jf. § 21, jf. § 23) og spionage
(straffelovens § 108, stk. 1) og udvist med indrejseforbud for
bestandig. Personen blev dømt for at have sat en iransk
Side 2/3
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om der er eksempler på, at de iranske myndigheder forsøger at skaffe informationer om og intimidere iranske oppositionelle i Danmark, til justisministeren
efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den danske stats
område, vel vidende at denne bistand var til brug for planer om
drab på et ledende medlem af den iranske oppositionsbevægel-
sen ASMLA (Arab Struggle Movement for the Liberation of
Ahwaz), der er bosiddende i Danmark.
I forlængelse af sagen mod den norsk-iranske statsborger blev
tre ledende medlemmer af ASMLA anholdt, sigtet og siden til-
talt for blandt andet spionage for i perioden fra 2012-2020 at
have udført ulovlig efterretningsvirksomhed i Danmark på
vegne af en saudiarabisk efterretningstjeneste ved at have ind-
samlet oplysninger om enkeltpersoner og virksomheder i Dan-
mark og i udlandet og videregivet disse oplysninger til en sau-
diarabisk efterretningstjeneste (straffelovens § 108, stk. 1). Sa-
gen havde forbindelse til ovenstående sag, idet det var et af de
tre ASMLA-medlemmer, der var mål for angrebsplanlægnin-
gen.
De tre ASMLA-medlemmer blev ved Retten i Roskilde den 2.
marts 2022 idømt fængsel på henholdsvis otte år, syv år og seks
år. To af de tiltalte blev udvist af Danmark med indrejseforbud
for bestandig, mens den tredje af de tiltalte, der er dansk stats-
borger, blev frifundet for en påstand om frakendelse af dansk
indfødsret og udvisning, da retten ikke fandt dette proportionalt.
Sagen er anket til landsretten og er berammet til 2023.
PET kan ikke inden for rammerne af et folketingsspørgsmål op-
lyse yderligere om efterretningstjenestens arbejde, herunder be-
svare spørgsmål om konkrete oplysninger, som PET måtte være
i besiddelse af.
Det bemærkes, at en nærmere orientering af Folketinget om ef-
terretningstjenesternes virksomhed, herunder vedrørende for-
hold, som ikke kan besvares inden for rammerne af et folke-
tingsspørgsmål, foregår i Folketingets Udvalg vedrørende Efter-
retningstjenesterne, der som bekendt har særlige rammer vedrø-
rende fortrolighed og indseende med PET’s og Forsvarets
Efter-
retningstjenestes arbejde.”
Side 3/3