Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2691760_0001.png
Bilag 1. Oversigter over omprioriteringer af midler i forbindelse med modtagelse af flygtninge fra Ukraine
Tabel 1, omprioriteringer af indsatser inden for nærområde migration og skrøbelige stater
Nærområde, migration og skrøbelige stater
§ 06.32.01. Udviklingslande i Afrika
§ 06.32.01.17. Burkina Faso (delvist grønt)
Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 24
Offentligt
§ 06.32.02.10. Syrien og nærområder
§ 06.32.07.14. Gældslettelse til Sudan
§ 06.32.08.80. Freds- og stabiliseringsfonden
FN's Fredsopbygningsfond
Sahel
Syrien/Irak regional
§ 06.32.09. Dansk arabisk partnerskabsprogram
§ 06.32.10. Nærområde- og migrationsfond
§ 06.32.10.13. RoHA inkl. udsendelse
§ 06.32.10.14. International Organisation for Migration
§ 06.32.10.16. Fremtidens flygtninge respons
§ 06.32.10.17. Øvrige nærområde og migrationsindsatser
§ 06.37.01.19. Verdensbankens
skrøbelighedsindsats
Total
FL22 Justering Bemærkninger
600,0
207,0
Udskydelse. Der var på FL22 afsat 400 mio. kr. til landeprogrammet i Burkina Faso som en del af det samlede
landeprogram fra 2021-2025. Planlagte tilsagn for 200 mio. kr. i 2022 udskydes, hvoraf 43 mio. kr. hører under
400,0
157,0
klima- og miljø. Idet landeprogrammet løber over en flerårig periode vil en udskydelse af tilsagn fra 2022 til 2023 er
der fornøden fleksibilitet til fortsat at kunne gennemføre programmet. Udbetalinger til flere programelementer er
desuden sat i bero februar 2022 som følge af udviklingen i landet.
Udskydelse. Programmeringen er i gang. Idet programmet først forventes igangsat i slutningen af 2022, vurderes en
200,0
50,0
udskydelse ikke at påvirke implementeringen væsentligt.
Udskydelse. Det forventes ikke at være muligt at udbetale midlerne i 2022 da der på baggrund af situationen i landet
75,0
75,0
endnu ikke er indgået aftale om gældslettelse.
230,0
100,0
Udskydelse. Der er planlagt danske bidrag på i alt 150 mio. kr. for perioden 2021-2023, hvoraf der blev udbetalt 57
50,0
50,0
mio. kr. i 2021. Danmark var i 2021 den sjette største donor med et bidrag svarende til knapt 5 pct. af Fondens
budget. De resterende 93 mio. kr. forventes afsat på FFL23.
Nedjustering. Som følge af udviklingen i Sahel forventes der ikke igangsat en ny fase af det regionale program i
50,0
20,0
2022 som ellers planlagt. Der planlægges i stedet en 1-årig forlængelse af dele af det eksisterende program, mens den
nye fase forventes igangsat i 2023.
Udskydelse. En udskydelse af dele af midlerne til 2023 vurderes at kunne gennemføres, da reduktionen alene bliver
130,0
30,0
realiseret gennem udskydelse af ét engagement, hvorfor implementeringen af programmets øvrige elementer ikke
påvirkes.
Udskydelse. En ny fase af DAPP igangsættes i 2022. Et planlagt engagement på 75 mio. kr. til IFU er forsinket og
200,0
75,0
kan derfor udskydes.
625,0
480,0
Nedjustering. Der var endnu ikke indgået aftaler i forbindelse med programmeringen af de resterende midler, og det
300,0
230,0
vurderedes derfor muligt at udskyde yderligere aktiviteter.
Nedjustering. Et planlagt kernebidrag til IOM fastholdes, mens det planlagte øremærkede bidrag nedjusteres.
50,0
25,0
Nedjusteringen vurderes ikke at påvirke Danmarks forhold til IOM. På FL22 er der i budgetoverslagsåret for 2023
allerede lagt op til en forøgelse af kernebidraget til IOM.
Nedjustering. Programmeringen af en flerårig pilotindsats omkring fremtidens flygtningerespons er i gang, og
forventes afsluttet i slutningen af året. Idet der endnu ikke var identificeret partnere/ indgået aftaler, vurderedes det
200,0
150,0
muligt at udskyde dele af tilsagnsindgåelsen, ligesom det samlede niveau for engagementet fastlægges under
programmeringen.
Nedjustering. Nedjusteringen vedrør delvist uallokerede midler for 25 mio. kr. og delvist en planlagt indsats i
75,0
75,0
Nordafrika i perioden 2022-2024 med 50 mio. kr. årligt. Indsatsen var planlagt givet gennem FN-organisationer.
Det bilaterale forhold forventes ikke påvirket væsentligt.
Nedjustering. Der var planlagt et ekstraordinært dansk bidrag. Danmark bidrog senest i 2020 med en bevilling for
50,0
50,0
perioden 2020-2023, hvoraf 30 mio. kr. endnu ikke er udbetalt. I det lys vurderes en nedjustering af kunne
gennemføres relativt skånsomt for Verdensbankens aktiviteter.
987,0
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversigt over, hvilke udviklingsindsatser som blev beskåret for at kunne finansiere modtagelsen af ukrainske flygtninge i 2022
2691760_0002.png
Tabel 2, omprioriteringer af indsatser inden for klima og miljø
§ 06.32.01. Udviklingslande i Afrika
§ 06.32.01.17. Burkina Faso (delvist grønt)
§ 06.32.01.20. Mali
§ 06.32.02.11. Bangladesh
§ 06.34.01.10. Klima, konflikt og irregulær migration i
Afrika
§ 06.38.01.13. Danida Sustainable Infrastructure
Finance (DSIF)
§ 06.38.01.14. Projektudviklingsfacilieten
§ 06.38.02.12. Partnerskaber for bæredygtig og grøn
vækst
Total
FL22
675,0
400,0
175,0
100,0
200,0
400,0
50,0
170,0
Klima og miljø
Justering Bemærkninger
213,0
43,0
Udskydelse. Se kommentar under
nærområde, migration og skrøbelige stater.
Udskydelse. Dele af vandprogrammet blev den 3. februar 2022 midlertidigt sat i bero på grund af den politiske
70,0
situation i landet. De planlagte tilsagn er derfor udskudt. Der er midler i programmet til at dække de aktiviteter, der
fortsættes i 2022.
Udskydelse. Ny landestrategisk ramme og nyt flerårigt bilateralt landeprogram på i alt 250 mio. kr. er under
100,0
forberedelse. Opstarten udskydes fra slutningen af 2022 til starten af 2023.
Udskydelse. Deludbetaling af det flerårige engagement med 200 mio. kr. afsat årligt i perioden 2021-2024 udskydes.
100,0
Udskydelsen vurderes ikke at påvirke aktivitetsniveauet.
Nedjustering. To spildevandsprojekter i Pakistan (250 mio. kr.) og Ukraine (78 mio. kr.) forventes ikke at blive
328,0
realiseret i år. Disse forventes finansieret de kommende år inden for DSIF-rammen. Der forventes således ikke en
forøgelse af rammen i 2023.
Udskydelse. Kontoen finansierer det forberedende arbejde til infrastrukturprojekterne finansieret under DSIF’en.
12,5
De udskudte tilsagn vil kunne indgås i starten af 2023 uden at påvirke den forudsete pipeline af projekter.
Omprioriteringen på i alt 25 mio. kr. indgår halvt som klima, halvt under øvrige bidrag.
15,0
Nedjustering af et planlagt bidrag til World Economic Forum (WEF).
668,5
Tabel 3, omprioriteringer af indsatser inden for øvrige bidrag
§ 06.32.08.70. Demokrati og menneskerettigheder
Asien regionalt samarbejde
Israelsk-palæstinensisk samarbejde
Kina-projekter
§ 06.32.08.75. Internationale sundhedskriser
§ 06.36.03.11. Seksuel og reproduktiv sundhed og
rettigheder
§ 06.38.01.12. International Finance Cooperation
§ 06.38.01.14. Projektudviklingsfacilieten
Total
Øvrige bidrag, herunder demokrati og menneskerettigheder, SRSR mv.
FL22 Justering Bemærkninger
17,6
12,6
Udskydelse. Det 3-årige program var planlagt afsluttet i 2021 men er grundet COVID-19 forsinket og afsluttes nu
2,6
2,6
ultimo 2022. Igangsættelsen af et nyt program er derfor udskudt til primo 2023.
Nedjustering. Der var endnu ikke identificeret partnere eller projekter for 2022. Støtten afgivet i december 2021
5,0
5,0
implementeres i 2022.
10,0
5,0
Nedjustering. Der var endnu ikke indgået aftaler om projekter for 2022.
Nedjustering. Der var afsat en samlet ramme på 20 mio. kr. til at imødekomme anmodninger om hjælpe fra andre
170,0
18,0
lande i forbindelse med internationale sundhedskriser, eksempelvis til donation af medicinsk udstyr mv. Idet der
ikke er modtaget anmodninger forventes den fulde ramme ikke at kunne udnyttes i indeværende år.
Nedjustering. Det planlagte bidrag til AmplifyChange nedjusteres i 2022. Dette skyldes, at der fortsat ikke er
210,0
80,0
udbetalt det samlede beløb, der blev indgået tilsagn for i 2021. Der forventes fortsat budgetteret et bidrag til
AmplifyChange på FFL23, således at det samlede beløb på 240 mio. kr., som anført i aftalen fra 2020, opretholdes.
Udskydelse. Den igangværende kapitaludvidelse blev godkendt i 2020 og den danske deltagelse betyder samlet
90,0
90,0
kapitalbidrag på 399 mio. kr. over perioden 2020-2024. En udskydelse af midlerne vurderes af IFC ikke at påvirke
aktivitetsniveauet.
50,0
12,5
Udskydelse. Se kommentar under
klima og miljø.
213,1