Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2691759_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
1
2021 - 33302
APD
17. maj 2022
URU alm. del – svar på spørgsmål 175 stillet den 22. april
2022 til ministeren for udviklingssamarbejde
Spørgsmål
Vil ministeren, som lovet i forbindelse med besvarelse af URU alm. del -
samrådsspørgsmål N-Q den 21. april om omprioritering af
udviklingsbistanden, fremsende en uddybet redegørelse for de planlagte
omprioriteringer af udviklingsbistanden i lyset af Ukraine-krisen, herunder
med angivelse af om der er tale om udskydelse eller annullering af tilsagn
samt argumenter for de valgte omprioriteringer?
Svar
Som følge af Ukraine-krisen har regeringen omprioriteret ca. 2,0 mia. kr. i
indeværende år fra udviklingsbistanden til at finansiere relevante udgifter
forbundet med modtagelse af flygtninge fra Ukraine i Danmark i
overensstemmelse med reglerne fra OECD’s udviklingskomité, DAC.
Omprioriteringen har indebåret vanskelige, men nødvendige valg. Det har
været centralt for regeringen, at omprioriteringerne er sket på den mest
skånsomme måde, med størst mulig hensyn til de udviklingspolitiske
prioriteter fra
Fælles om Verden,
igangværende aktiviteter, samt Danmarks
partnere og internationale forpligtigelser. For at sikre dette arbejdede
regeringen ud fra principper, som omprioriteringen skulle tage hensyn til.
Det indebar, at den humanitære ramme, indsatser i Ukraine herunder
naboskabsprogrammet, samt allerede indgåede tilsagn og teknisk og
juridisk bundne bidrag (eksempelvis bidrag til EU’s Udviklingsfond og
Verdensbanken) blev friholdt. Omprioriteringerne er fundet inden for
rammen af § 6.3., hvor der på FL22 var afsat 14,4 mia. kr.
I forhold til hovedprioriteterne fra Fælles om Verden er der særligt
omprioriteret midler inden for nærområder, migration og skrøbelige stater.
Det skyldes, at Danmark nu selv er nærområde til et land i krig, og derfor
har særligt ansvar for at hjælpe i eget nærområde. Med FL22 blev den
grønne bistand markant opjusteret, således at 20 pct. af midlerne på § 6.3.
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversigt over, hvilke udviklingsindsatser som blev beskåret for at kunne finansiere modtagelsen af ukrainske flygtninge i 2022
blev afsat til det grønne område. I forbindelse med omprioriteringerne
blev denne procentvise andel fastholdt af den tilbageværende ramme på
§06.3. Resterende omprioriteringer blev foretaget uden for de to
hovedprioriteter.
Teknisk blev der i omprioriteringerne foretaget både nedjusteringer og
udskydelser, der forventes indarbejdet på finanslovsforslaget 2023:
Indsatser, som var planlagt til igangsættelse sent på året, og hvor en
udskydelse ikke ville få nævneværdig indflydelse på aktivitetsniveauet,
blev så vidt muligt udskudt. I alt blev der udskudt for ca. 868 mio. kr.,
som forventes indarbejdet på FFL23.
Indsatser, hvor der endnu ikke var identificeret partnere eller indgået
aftaler, hvor der var væsentlig forsinkelse, hvor der fortsat var
resterede midler fra tidligere indgåede tilsagn, eller andre forhold der
muliggjorde en nedjustering, blev så vidt muligt nedjusteret. I alt blev
der nedjusteret for ca. 1,0 mia. kr.
Herudover blev der fundet ca. 146 mio. kr. gennem såkaldte annulleringer,
dvs. returnerede midler fra afsluttede projekter igangsat i tidligere år.
I tabellerne i bilag 1 fremgår detaljerede oversigter over
omprioriteringerne inden for de to hovedprioriteter og øvrige bidrag, med
angivelse af, hvor meget der var afsat på FL22 og beløbet, der blev
omprioriteret. Til hver indsats er knyttet bemærkninger, samt angivet om
der er tale om en udskydelse eller en nedjustering.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensen