Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2754077_0001.png
BUDSKABER til brug for ministeren for udviklingssamarbejde og global klimapolitik
Budskaber samråd om manglende efterlevelse af 0,7 pct. målsætningen
i 2022
[DET TALTE ORD GÆLDER]
[Indledning]
Jeg vil indledningsvist sige, at jeg selvsagt er enormt ærgerlig over, at vi
ikke
nåede FN’s målsætning om at
udbetale 0,7 pct. af BNI i udviklings-
bistand i 2022.
Forklaringen skal findes i en række tekniske forhold og i lyset af ekstra-
ordinært store usikkerheder, som jeg vil redegøre for i dag.
Det første forhold vedrører, at BNI i 2022 ekstraordinært er steget med
ca. 12 pct. mere end det skøn, der lå til grund for finansloven 2022. Det
betyder, at beløbet, der i den endelige opgørelse svarer til 0,7 pct. af BNI,
er blevet mere end 2 mia. kr. højere end det afsatte på Finansloven i 2022
[2.169,1 mio. kr.].
Det andet forhold vedrører, at udgifterne til flygtningemodtagelse, sær-
ligt til fordrevne fra Ukraine, i den endelige opgørelse blev lavere end
antaget, bl.a. fordi flere er kommet i arbejde.
Isoleret set er der tale om to positive faktorer. At det går godt for dansk
økonomi, og at udgifterne til fordrevne fra Ukraine var lavere end for-
ventet.
Men som samlet set desværre betød, at vi ikke levede op til 0,7-målsæt-
ningen i 2022. Helt konkret landede bistandsprocenten for 2022 på 0,67
1
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. september 2023 om opfyldelse af 0,7 %-målet for udviklingsbistand
2754077_0002.png
pct. af BNI, hvilket bringer det endelige beløb, der manglede for at nå
0,7-målsætningen, op på 901,3 mio. kr.
Sagen har fra start optaget regeringen meget. Allerede fra det øjeblik,
hvor vi kunne konstatere
usikkerhed
om, hvorvidt vi kunne leve op til
målsætningen, når den endelige opgørelse måtte foreligge.
Derfor orienterede jeg allerede den 17. maj ordførerne i aftalekredsen
bag den udviklingspolitiske strategi om, at der var en risiko for, at vi ikke
ville nå 0,7 pct. målsætningen på udbetalingssiden. Og at regeringen, så-
fremt det måtte vise sig tilfældet, ville udbetale ekstra midler i 2023.
I juli forelå størstedelen af de endeligt opgjorte regnskabstal for relevante
ressortministeriers udgifter til flygtningemodtagelse. Der var for et en-
kelt ministeriums vegne fortsat tale om budgettal.
Ikke desto mindre var datagrundlaget retvisende for, at Udenrigsministe-
riet den 15. juli kunne indrapportere de realiserede udgifter under dansk
udviklingsbistand for 2022 til OECD-DAC. Indrapporteringen konklu-
derede, at Danmark i 2022 ville lande på 0,67 pct. af BNI.
Aftalekredsens ordførere blev orienteret herom den 14. juli.
Det er tillige vigtigt for mig indledningsvist at understrege, at vi i 2022
har udbetalt alle de midler, der var planlagt, til konkrete projekter og pro-
grammer i vores samarbejdslande.
Endelig er det afgørende for mig at fremhæve reguleringsmekanismen,
der netop er etableret for at sikre at vi afsætter 0,7 pct. af BNI til udvik-
lingssamarbejdet over en treårig periode, på trods af fx udsving i BNI.
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. september 2023 om opfyldelse af 0,7 %-målet for udviklingsbistand
2754077_0003.png
Inden jeg bevæger mig over til at svare på jeres specifikke spørgsmål er
jeg dog nødt til at også at fremhæve en teknisk, men afgørende pointe:
Med finanslovene afsætter vi 0,7 pct. af BNI til udviklingssamarbejdet,
der typisk udmøntes ved at indgå
tilsagn.
Når OECD DAC offentliggør
deres oversigt overbistandsprocenterne sker det på baggrund af de fakti-
ske
udbetalinger.
Udbetalingerne kan enten ske på baggrund af tilsagn
indgået i samme år, eller på baggrund af tilsagn indgået i tidligere år.
Dernæst vil jeg nu besvare de specifikke spørgsmål for dagens drøftelse.
[Videre
forløb
udbetalinger]
For det første kan jeg bekræfte, at regeringen planlægger at udbetale eks-
tra midler for at kompensere for differencen ift. 0,7-målsætningen i 2022.
Udbetalingerne vil ske på baggrund af allerede indgåede eller planlagte
tilsagn til indsatser, hvor der vurderes mulighed for ekstra udbetalinger i
2023.
Jeg kan derfor ikke på nuværende tidspunkt sige præcist til hvilke pro-
jekter, de ekstra udbetalinger vil ske til.
Der afsættes dermed ikke nye midler i 2023 som opfølgning på de mang-
lende udbetalinger i 2022. Men i det finanslovsforslag for 2024, som re-
geringen netop har offentliggjort, har vi indarbejdet en efterregulering
for 2022 på tilsagnssiden i alt 2,1 mia. kr. Denne kadence følger af regu-
leringsmekanismen. Disse midler indgår i regeringens prioritering af ud-
viklingsbistanden på FFL24.
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. september 2023 om opfyldelse af 0,7 %-målet for udviklingsbistand
[Videre forløb
undgå lignende situation]
For det andet finder regeringen det naturligvis vigtigt at vi undgår en
lignende situation i fremtiden. Det er vi i gang med at se på, og det kom-
mer jeg gerne tilbage og orienterer om.
[Revision af reguleringsmekanismen]
For det tredje
ift. reguleringsmekanismens funktion - er det min klare
forståelse, at reguleringsmekanismen i sin nuværende form tidligere har
fungeret tilfredsstillende. Der var i 2022 tale om nogle helt ekstraordi-
nære tekniske forhold.
Når jeg i min tidligere dialog med ordførerne har fremhævet, at vi vil se
på flygtningemodtagelsesudgifterne løbende, handler det om, at vi vil
følge udviklingen tæt i løbet af hele året. Og da der er tale om store beløb
behæftet med betydelig usikkerhed, ser jeg gerne, at der så tidligt som
muligt er afklaring på, hvorvidt der skal føres midler tilbage til § 6.3.
altså den del af udviklingsbistanden, som ligger under Udenrigsministe-
riet.
Jo tidligere mit ministerium kender til evt. justeringer i de forventede
udgifter til flygtningemodtagelse, jo bedre mulighed har vi for at plan-
lægge og programmere de bedst mulige indsatser.
Det betyder ikke, at vi undlader at gøre status igen senere på året, så
skønnene kan blive så præcise som muligt inden årets udgang.
[Sikring af 0,7 pct.-målsætningen]
For det fjerde vil jeg gerne slå fast, at det naturligvis fortsat er regerin-
gens politik, at Danmark skal
leve op til FN’s målsætning om at yde
0,7
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. september 2023 om opfyldelse af 0,7 %-målet for udviklingsbistand
pct. af BNI i udviklingsbistand. Det er derfor vi afsætter 0,7 pct. af BNI
på finansloven. Det følger af regeringsgrundlaget og er i tråd med den
udviklingspolitiske strategi, som et bredt politisk flertal står bag.
På FFL24 er der afsat en efterregulering på 2,1 mia. kr., der kompenserer
for de lavere
tilsagn
afsat i 2022.
Efterreguleringen er beregnet på baggrund af regnskabstal for den sam-
lede udviklingsbistand, herunder flygtningemodtagelsesudgifter, og
BNI-skønnet, der anvendes ifm. indrapportering til OECD-DAC.
[Midler til tab og skader]
Afslutningsvist og for det femte
og som spørgerne korrekt referer til
blev der i 2022 indgået en politisk aftale, hvor vi afsatte 100 mio. kr. i
ekstra klimabistand til klimatilpasning og klimaskabte tab og skader.
Disse midler er udmøntet i form af
tilsagn,
som ordførerkredsen også
løbende er orienteret om.
At Danmark ikke
udbetalte
udviklingsbistand svarende til 0,7 pct. af BNI
i 2022 ændrer ikke ved, at de 100 mio. kr. i ekstra klimabistand blev
indgået i tilsagn i tillæg til den afsatte 0,7-ramme i 2022.
De 100 mio. kr. gik blandt andet til en civilsamfundspulje til indsatser
der minimere og forebygger klimarelaterede tab og skaber.
Med efterreguleringen på FFL24 kompenseres der fuldt ud for det ud-
sving, der var i BNI og flygtningemodtagelsesudgifter i 2022.
Tak for ordet.