Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2740413_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udenrigsudvalget har den 22. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 125 (Alm. del)
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 125:
Kan ministeren oplyse, om fædrene til de såkaldte ”Syrien-børn” vil kunne ansøge
om familiesammenføring i Danmark i henhold til såvel dansk udlændingelovgivning
som internationale konventioner, og vil ministeren garantere, at sådanne ansøg-
ninger vil resultere i afslag om familiesammenføring af hensyn til Danmarks sikker-
hed?
Svar:
1.
Det er Udlændingestyrelsen, der i første instans træffer afgørelser i bl.a. sager
om opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring. Styrelsens afgørelser
kan påklages til Udlændingenævnet, der er et uafhængigt organ, som ministeriet
ikke har instruktionsbeføjelse over for. Udlændinge- og Integrationsministeriet har
således ikke kompetence til at træffe afgørelser i sådanne sager, og indblanding fra
Udlændinge- og Integrationsministeriet eller udlændinge- og integrationsministe-
ren i bl.a. disse sager vil bryde med den kompetencefordeling, som er fastsat i ud-
lændingeloven.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan dog generelt oplyse, at der alene
kan meddeles familiesammenføring til en tredjelandsforælder under henvisning til
et herboende mindreårigt barn, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til
familiens enhed, taler derfor, jf. udlændingelovens § 9 c, stk. 1.
Ved vurderingen vil Udlændingestyrelsen inddrage bl.a. oplysninger om barnets
relation til tredjelandsforælderen, herunder om der eksisterer et familieliv mellem
de pågældende, som Danmark er nærmest til at beskytte. Styrelsen vil i den for-
bindelse vurdere, om familielivet mellem tredjelandsforælderen og det herboende
barn kan anses for at være afbrudt. Det vil være en forudsætning, at slægtskabet
til barnet er fastslået.
22. august 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023-10290
2375127
Side
1/3
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 125: MFU spm., om fædrene til de såkaldte Syrien-børn vil kunne ansøge om familiesammenføring i Danmark, og om sådanne ansøgninger vil resultere i afslag om familiesammenføring af hensyn til Danmarks sikkerhed
Det vil indgå i Udlændingestyrelsens vurdering, hvis barnet allerede har en foræl-
der eller anden omsorgsperson i Danmark. Hvis en tredjelandsforælder søger om
familiesammenføring med et herboende barn, har det således betydning for udfal-
det af tredjelandsforælderens ansøgning, hvis barnet allerede har en anden foræl-
der eller omsorgsperson i Danmark.
3.
I tilfælde, hvor der er tale om mindreårige danske børn, vil Udlændingestyrelsen
desuden vurdere, om tredjelandsforælderen undtagelsesvis kan opnå en afledt op-
holdsret efter artikel 20 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF), jf. udlændingelovens § 9 c, stk. 1, på baggrund af det danske barns unions-
borgerskab. Dette kan være tilfældet, hvis der mellem det danske barn og tredje-
landsforælderen er et afhængighedsforhold af en sådan karakter, at det vil med-
føre, at det danske barn, i tilfælde af afslag på opholdstilladelse til tredjelandsfor-
ælderen, vil være nødt til at forlade Unionens område.
Der foretages en konkret vurdering af, om der er et sådant afhængighedsforhold,
hvor der tages hensyn til bl.a. barnets alder, fysiske og følelsesmæssige udvikling
og barnets tilknytning til både en evt. herboende forælder og den forælder, der
ansøger om opholdstilladelse.
4.
Udlændingeloven indeholder en række udelukkelsesgrunde, der indebærer, at
en udlænding i visse tilfælde kan udelukkes fra at få opholdstilladelse i Danmark.
Det følger således af udlændingelovens § 10, stk. 1, at en udlænding ikke kan gives
opholdstilladelse efter udlændingelovens regler, bl.a. hvis udlændingen må anses
for en fare for statens sikkerhed eller en alvorlig trussel mod den offentlige orden,
sikkerhed eller sundhed. Det er justitsministeren, der vurderer, om en udlænding
må anses for en fare for statens sikkerhed, og denne vurdering lægges til grund ved
Udlændingestyrelsens vurdering af, om der skal meddeles opholdstilladelse, jf. ud-
lændingelovens § 45 b, stk. 1.
Hvis der f.eks. skulle foreligge oplysninger om, at en tredjelandsforælder, der an-
søger om opholdstilladelse, udgør en trussel mod den offentlige orden eller sikker-
hed, vil dette således indgå i vurderingen. I sådanne tilfælde vil en opholdstilladelse
kun blive meddelt i de helt ekstraordinære tilfælde, hvor Danmark vil være inter-
nationalt forpligtet hertil, herunder navnlig med henvisning til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention eller EU-retten. Det vil f.eks. kunne være i tilfælde,
hvor barnet ellers vil stå uden en fast omsorgsperson i Danmark, og hvor den trus-
sel, som tredjelandsforælderen vurderes at udgøre, ikke er af en sådan alvorlig ka-
rakter, at der efter en samlet afvejning vil kunne meddeles afslag på familiesam-
menføring.
Side
2/3
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 125: MFU spm., om fædrene til de såkaldte Syrien-børn vil kunne ansøge om familiesammenføring i Danmark, og om sådanne ansøgninger vil resultere i afslag om familiesammenføring af hensyn til Danmarks sikkerhed
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
3/3