Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2726971_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. juni 2023
Sikkerhedskontor II
Maria F. Axelsen
2023-0035-0331
2800036
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål F
fra Folketingets Udenrigsudvalg
Samrådsspørgsmål F:
Vil ministrene redegøre for gældende praksis og praksisændringer i
Justitsministeriet og Udenrigsministeriet i forhold til direkte og indi-
rekte eksport af våben og militærmateriel til Israel? Mener ministrene,
at eksporten til Israel - som dokumenteret af Danwatch og Information
- lever op til formålet med eksportkontrollen ift. ratifikation af inter-
nationale konventioner og traktater?
Vil regeringen set i lyset af de nye oplysninger om, at dansk militær-
udstyr har været brugt på bombetogter, hvor 75 børn i Gaza blev
dræbt, genoverveje tilladelsen til at eksportere direkte og indirekte til
Israel?
Hvad mener ministrene om, at Danmark ifølge flere folkeretseksperter
påtager sig en retslig risiko, når man eksporterer til et land, som bry-
der krigens love, og bør Danmark som konsekvens heraf stille krav til
direkte og indirekte eksport af dansk våbenmateriel til Israel?
Der henvises til ”Eksperter i folkeret advarer: Danmark risikerer at
medvirke
til krigsforbrydelser”, Danwatch.dk den 27. marts 2023, og
”F-35-fly
med dansk udstyr deltog i israelske bombardementer, som
dræbte 75 børn”, information.dk den 28. marts 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL) og Trine Per-
tou Mach (EL).
Side 1/5
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. juni 2023 om våbeneksport til Israel
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet.
Lad mig indlede med at gentage det, som udenrigsmini-
steren også slog fast i sin tale: Det er
Udenrigsministeriets
og Justitsministeriets vurdering, at Danmarks praksis for ek-
sportkontrol
er
i overensstemmelse med Danmarks EU-ret-
lige og internationale forpligtelser.
Som udenrigsministeren også har været inde på, er det i
Danmark Rigspolitiet, der udsteder tilladelser til eksport
forsvarsmateriel. Jeg vil derfor starte med kort at rede-
gøre for Rigspolitiets eksportkontrolpraksis generelt og i
forbindelse med sager om eksport af forsvarsmateriel til
Israel. Afslutningsvis vil jeg komme ind på omfanget af
udførselstilladelser til Israel.
[Rigspolitiets eksportkontrol]
Kontrol med eksport af forsvarsmateriel er reguleret i
den danske våbenlovgivning. Våbenlovens § 6, stk. 1, in-
deholder et principielt forbud mod eksport af forsvars-
materiel med mulighed for eksport efter en konkret tilla-
delse.
Side 2/5
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. juni 2023 om våbeneksport til Israel
Formålet med eksportkontrollen er helt overordnet, at
Danmark bidrager til det internationale samarbejde om
effektiv kontrol og transparens i forhold til handel med
forsvarsmateriel.
En ansøgning til Rigspolitiet om eksport af forsvarsma-
teriel skal bl.a. indeholde oplysninger om, hvilket pro-
dukt der ønskes udført, samt hvem der er modtager af
produktet.
Endvidere skal der fremgå oplysninger om slutbrugeren,
hvis denne er kendt på ansøgningstidspunktet. Det skal
også fremgå, hvis produktet evt. skal indgå i et andet slut-
produkt.
Ved slutbrugeren forstås den fysiske eller juridiske per-
son, der er endelig bruger af materiellet, mens slutpro-
duktet er det produkt, som materiellet evt. skal monteres
eller installeres i.
Udenrigsministeriet er
som udenrigsministeren også
har været inde på
høringspart i forbindelse med den
konkrete sagsbehandling og bidrager med de nødvendige
udenrigs- og sikkerhedspolitiske vurderinger til brug for
Rigspolitiets sagsbehandling.
Side 3/5
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. juni 2023 om våbeneksport til Israel
2726971_0004.png
[Eksport af forsvarsmateriel til Israel]
Når der er tale om ansøgninger om eksporttilladelse til
såkaldte tredjelande, dvs. lande uden for EU, EFTA og
NATO, skal Rigspolitiet altid høre Udenrigsministeriet.
Udenrigsministeriet skal således høres i sager, hvor der i
ansøgningen er oplyst, at Israel er modtager- eller slut-
brugerland i forbindelse med den eksport, der ansøges
om tilladelse til.
Er der derimod tale om ansøgninger om eksporttilladelse
til et modtager- eller slutbrugerland inden for EU, EFTA
og NATO, udover Tyrkiet, hører Rigspolitiet som ud-
gangspunkt ikke Udenrigsministeriet. Det følger af en
praksisændring fra 2013.
[Statistik over sager om eksport til Israel]
Afslutningsvis vil jeg komme ind på omfanget af udfør-
selstilladelser til Israel.
Der er i perioden fra 2010 og indtil i dag meddelt i alt 14
tilladelser til permanent udførsel af forsvarsmateriel til
Israel.
Side 4/5
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. juni 2023 om våbeneksport til Israel
I perioden fra 2010 og frem til 2016, hvor Udenrigsmini-
steriet ændrede sin linje i forhold til Israel, blev der med-
delt i alt 4 tilladelser til permanent udførsel af forsvars-
materiel.
Siden 2016 er der blevet meddelt 10 tilladelser til perma-
nent udførsel af forsvarsmateriel.
Tak for ordet.
Side 5/5