Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2726633_0001.png
Samråd om dansk eksport af forsvarsmateriel til Israel
Samrådsspørgsmål F og H
den 19. juni 2023
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
SP/JT/MENA
Dato:
17-06-2023
Tak for ordet og tak til spørgerne for at indkalde til dette samråd om
eksport af forsvarsmateriel til Israel.
Jeg vil først og fremmest beklage, at min skriftlige besvarelse af
udvalgsspørgsmålene 59-63 om Danmarks praksis for eksportkontrol,
som også er emnet for dette samråd, først lige er blevet oversendt her
til morgen. Det skyldes, at der er tale om en sag, hvor der har været
behov for koordination med andre myndigheder og en gennemgang af
relevant praksis på området.
* * *
Jeg vil nu indlede med at besvare samrådsspørgsmål H vedrørende
baggrunden for praksisændringen fra 2016 i forhold til dansk eksport af
forsvarsmateriel til Israel.
Dernæst vil jeg svare på samrådsspørgsmål F om den nu gældende
praksis og praksisændringer ift. eksport af forsvarsmateriel til Israel.
Herefter vil Justitsministeren få ordet.
1
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. juni 2023 om våbeneksport til Israel
* * *
Lad mig kort opridse ressortfordelingen på eksportkontrolområdet, når
det gælder forsvarsmateriel. Rigspolitiet udsteder tilladelser til eksport
af forsvarsmateriel.
Udenrigsministeriet er høringspart og foretager de nødvendige
udenrigs-
og
sikkerhedspolitiske
vurderinger
til
brug
for
sagsbehandlingen.
Når det gælder direkte eksport til Israel var det frem til 2016
hovedreglen, at Udenrigsministeriet udtalte sig imod at imødekomme
ansøgning om eksport af dansk forsvarsmateriel til Israel. I 2016
besluttede Udenrigsministeriet, at man fremadrettet - efter en konkret
vurdering - ville kunne undlade at udtale sig imod eksport. En sådan
vurdering sker som ved al øvrig direkte eksport af forsvarsmateriel med
udgangspunkt i EU’s fælles
holdning og andre internationale
forpligtelser.
Den overordnede tilgang til Israel blev i 2016 revurderet i forbindelse
med en konkret sag, hvor Udenrigsministeriet forhørte sig hos de andre
EU-lande om tilgangen til eksport af forsvarsmateriel til Israel.
Kontakterne viste, at en overvejende del af vores EU-partnere
behandlede ansøgningerne ud fra en konkret vurdering af hver enkelt
2
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. juni 2023 om våbeneksport til Israel
2726633_0003.png
ansøgning i henhold til EU’s fælles holdning
på området
og altså ikke
på forhånd udelukkede eksport til Israel. På den baggrund ændrede
Udenrigsministeriet sin tilgang, så den i højere grad kom på linje med
andre EU-landes praksis.
Det er vigtigt at understrege, at Udenrigsministeriet også efter 2016 har
anlagt en restriktiv tilgang til eksport af forsvarsmateriel til Israel med
udgangspunkt i EU’s fælles holdning og i overensstemmelse med vores
internationale forpligtelser. Kriterierne omfatter blandt andet hensynet
til menneskerettighederne og den humanitære folkeret samt hensynet til
regional fred, sikkerhed og stabilitet. Hvis det vurderes, at en konkret
eksport ikke lever op til kriterierne i EU’s fælles holdning og de
konventionsmæssige krav, vil Udenrigsministeriet udtale sig imod, at
den konkrete ansøgning imødekommes. Det ændrer justeringen i 2016
ikke på.
Justeringen har da heller ikke ført til en omfattende eksport af
forsvarsmateriel til Israel.
* * *
Hvad angår orientering af Folketinget, var der i 2016 ikke praksis for at
orientere om Udenrigsministeriets tilgang til eksportkontrol. Derfor
blev Folketinget ikke orienteret i sin tid.
3
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. juni 2023 om våbeneksport til Israel
2726633_0004.png
Siden 2016 har der været en udvikling, der afspejler den øgede interesse
for eksportkontrolområdet. I september 2017 besluttede den daværende
udenrigsminister, at Det Udenrigspolitiske Nævn ville blive orienteret
ved større ændringer i Udenrigsministeriets tilgang på området.
I
2020
blev
der
indført
en
fast
årlig
gennemgang
af
eksportkontrolområdet i Nævnet. Der blev derved skabt en passende
ramme for en god og fortrolig dialog om den danske tilgang til
eksportkontrol.
Lad mig i den forbindelse understrege, at Udenrigsministeriet orienterer
Nævnet
efter,
at
der
foretages
justeringer
af
praksis
eksportkontrolområdet. Der er ikke tale om forudgående rådføring, som
spørgsmålet ellers henviser til.
* * *
Jeg vil nu besvare samrådsspørgsmål F. Her spørges bl.a. til, om vores
tilgang til eksport til Israel lever op til formålet med eksportkontrollen
i forhold til ratifikation af internationale konventioner og traktater.
Som nævnt er Udenrigsministeriets gældende praksis i forhold til
direkte eksport af forsvarsmateriel til Israel restriktiv, baseret på en
konkret vurdering af hver enkelt sag med udgangspunkt i kriterierne i
EU’s
fælles
holdning
og
i
overensstemmelse
med
våbenhandelstraktaten.
4
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. juni 2023 om våbeneksport til Israel
2726633_0005.png
I forhold til indirekte eksport til Israel er dette f.eks. relevant i sager,
hvor danske virksomheder er underleverandører til bi- og multilaterale
samarbejdsprojekter på forsvarsområdet.
Regeringen finder helt overordnet, at det er en dansk strategisk
sikkerhedspolitisk interesse, at Danmark og danske virksomheder kan
indgå i internationale forsyningskæder og udviklingssamarbejder med
vore tætte allierede blandt EU- og NATO-landene om udviklingen af
forsvarsmateriel af betydning for både Danmarks og vore allieredes
sikkerhed. Eksempler herpå er F16- og F35-samarbejdsprojekterne.
I min besvarelse af spørgsmål 59 til Udenrigsudvalget har jeg i detaljer
redegjort for dansk praksis for eksportkontrol, herunder i lyset af
praksisændringer foretaget i henholdsvis 2000 og 2013 og vedtagelsen
af EU’s fælles holdning i 2008 og ikrafttrædelsen af FN’s
Våbenhandelstraktat
i
2014.
Det
er
Udenrigsministeriets
og
Justitsministeriets vurdering, at Danmarks tilgang og praksis på
området
også når det gælder større bi- og multilaterale projekter
er
i fuld overensstemmelse med Danmarks EU-retlige og internationale
forpligtelser.
Når det gælder eksport, hvor danske delkomponenter indgår i F-35,
foregår eksportkontrollen i Danmark som regel alene med USA som
modtager, da det på ansøgningstidspunktet som regel ikke er kendt, om
og i givet fald hvortil det færdige produkt med de pågældende
5
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. juni 2023 om våbeneksport til Israel
delkomponenter eventuelt skal videresælges. Her lægger regeringen
vægt på, at det generelt er i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitisk
interesse, at danske virksomheder har adgang til og mulighed for at
deltage i større projekter med vores nære partnere og allierede i EU og
NATO. Eventuel senere eksport af det færdige produkt vil dermed
foregå i henhold til amerikansk eksportkontrol.
* * *
I forhold til artiklen fra Information om, at F-35-fly med dansk udstyr
deltog i israelske bombardementer i Gaza i 2021 vil jeg understrege
som jeg også gjorde den 12. april i min mundtlige besvarelse af §20
spørgsmål om samme emne
at jeg ikke umiddelbart kan genkende den
kobling, som spørgeren laver til den omtalte artikel. Jeg hæfter mig
særligt ved, at der i artiklen står, at det ikke har været muligt at fastslå,
om det er netop F-35-flyene, der har kastet bomberne i de konkrete
tilfælde.
* * *
Afslutningsvis vil jeg gentage, at det er i Danmarks klare
sikkerhedspolitiske interesse, at forsvarsindustrien kan deltage i større
projekter med en tæt allieret som USA. Specielt i disse tider.
Regeringen mener, at det er afgørende for vores evne til at forsvare os
og for vores engagement i NATO. Og her må jeg bare konstatere, at der
er forskellige politiske holdninger til dette spørgsmål.
6
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. juni 2023 om våbeneksport til Israel
En stærk og bæredygtig forsvarsindustri styrker vores evne til at
håndtere fremtidens trusler. Ved at understøtte dansk forsvarsindustri
skaber vi samtidig danske arbejdspladser, eksport og tiltrækker
udenlandske investeringer.
Tak for ordet.
7