Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2765366_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
x. oktober 2023
J nr.
2023 - 4118
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 434 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 434
Deler ministeren den bekymring, der bl.a. rejses i Kalundborg og Viborg om, at det
kommende prisloft er til hinder for, at selskaberne kan udnytte den overskuds-
varme, der under alle omstændigheder er til rådighed, herunder overskudsvarme
fra et datacenter sådan som bl.a. EU i marts i år pålagde alle medlemslande at un-
dersøge mulighederne for? Der henvises til artiklerne »Prisloft sætter overskuds-
varme i fare i Kalundborg« fra energiwatch.dk den 1. september 2023 og »Nye reg-
ler kan spænde ben for overskudsvarmen fra Apple: 'Det er en regel, der ikke giver
nogen mening'« fra viborg-folkeblad.dk den 7. september 2023.
Svar
Der henvises til svar på KEF alm. del spm. 431 for så vidt angår baggrunden for
prisloftet og indretningen heraf.
Udnyttelse af overskudsvarme fra industriel produktion, supermarkeder, datacentre
mv. til boligopvarmning via fjernvarmesystemet er mere økonomisk og teknisk kom-
plekst, end det umiddelbart kan lyde. Ofte kræver det større investeringer i ny infra-
struktur i form af fjernvarmerør, der kan forbinde overskudsvarmekilden med fjern-
varmenettet, og investeringer i fx en stor varmepumpe, der kan løfte temperaturen
på overskudsvarmen til en højere temperatur, så varmen bliver anvendelig i fjern-
varmenettet.
Mange forhold har betydning for, om det giver mening at udnytte overskudsvarmen
lokalt. Udover at omkostningerne til overskudsvarme ikke må overstige omkostnin-
gerne ved at investere i et VE-anlæg, vil det også være relevant for fjernvarmesel-
skabet at overveje forsyningssikkerhed, fx om overskudsvarmeleverandøren i til-
strækkelig grad kan garantere varmeleverancerne frem i tid. Hvis det ikke er tilfæl-
det, kan der være en risiko for, at investeringerne i infrastruktur, varmepumpe mv.
til udnyttelsen af overskudsvarme ender som en strandet omkostning.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om ministerens kommentar til Lars Kjølbyes henvendelse om prisloft på udnyttelse af overskudsvarme
2765366_0002.png
Hertil kommer, at udnyttelsen af overskudsvarme som udgangspunkt vil fortrænge
anden varmeproduktion, medmindre overskudsvarmen afløser varmen fra et an-
læg, der under alle omstændigheder skulle tages ud af drift (fx fordi det er udtjent),
eller der er tale om et fjernvarmeområde, hvor varmebehovet stiger, fx som følge af
udvidelser af fjernvarmenettet. Når overskudsvarmen fortrænger anden varmepro-
duktion, kan det således være nødvendigt at tage højde for, hvilke afledte omkost-
ninger dette giver anledning til, fx i form af evt. mistede indtægter eller strandede
omkostninger.
Det er fjernvarmeselskabets ansvar at vurdere disse forhold og tage højde for de
risici, der måtte være, når de overvejer at indgå privatretlige aftaler med leverandø-
rer af overskudsvarme. Dette gælder, uanset om der findes et prisloft eller ej. Uden
et prisloft kan det imidlertid blive forbrugeren, der ender med regningen, hvis over-
skudsvarmeprojektet ikke leverer, som forudsat på investeringstidspunktet.
I forhold til EU forstår jeg spørgsmålet sådan, at der refereres til det reviderede
Energieffektivitetsdirektiv, hvor medlemslandene pålægges at undersøge mulighe-
derne for at udnytte overskudsvarme fra datacentre. EU har ikke pålagt medlems-
staterne dette endnu, men bestemmelserne forventes at træde i kraft i oktober
2025. Med de nye regler vil det fremover blive et krav, at datacentre med et samlet
energiforbrug på mere end 1 MW skal undersøge muligheden for at udnytte over-
skudsvarme. Dog skal overskudsvarmen kun udnyttes, hvis det vurderes teknisk el-
ler økonomisk gennemførligt i en cost-benefit-analyse. I en sådan cost-benefit ana-
lyse vil nogle af de forhold, der er nævnt ovenfor, være relevante at tage med.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2