Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2730826_0001.png
Sagsnr.
2022 - 7315
Dato
7.11.2022
Notat om butikker og vejboder m.v. i landzone
1. Vejledning til kommuner og borgere
Der har været efterspørgsel for øget vejledning om, hvilke muligheder der er for at
kunne etablere butikker og vejboder i landzone.
Derfor har Bolig- og Planstyrelsen udarbejdet dette vejledende notat, der beskriver
reglerne for etablering af butikker, stalddørssalg og vejboder i landzone, og for at tyde-
liggøre hvilke muligheder der er for at etablere disse butikker.
2. Planlovens landzoneregler
Hovedregel og hensyn bag reglerne
Planlovens landzoneregler regulerer byggeri m.v. i det åbne land. Hovedformålet er at
forhindre spredt bebyggelse i det åbne land, og at byggeri sker der, hvor der gennem
planlægning er åbnet mulighed for det. Sigtet er at forbeholde det åbne land for jord-
brugserhvervene og at tilgodese bl.a. landskabs- og naturværdier.
Der lægges efter praksis stor vægt på lovens almene formål, uanset at den enkelte sags
betydning er begrænset. I vurderingen indgår derfor overvejelser om, hvilken betyd-
ning afgørelsen kan få for fremtidige lignende sager (præcedensvirkning).
1
Hovedreglen er, at udstykning, byggeri og ændret anvendelse kræver landzonetilla-
delse, jf. planlovens § 35, stk. 1
2
. Der er en række undtagelser herfor, som i forhold til
butikker og stalddørssalg vedrører:
etablering af mindre butik i overflødiggjorte bygninger
udvidelse af mindre butik i overflødiggjort bygning
stalddørssalg
Om vejboder henvises til afsnit 4.
Opførelse af ny bygning til butik
Opførelse af ny bygning til en butik mv. vil i almindelighed forudsætte landzonetilla-
delse. Det afhænger af de konkrete forhold, om der kan meddeles en sådan tilladelse,
men udgangspunktet er, at der ikke meddeles tilladelse til nyt byggeri i det åbne land.
1
2
Se fx Planklagenævnets afgørelse af 16. maj 2022 – 22/01533.
Bekendtgørelse af
lov om planlægning,
LBK nr. 1157 af 01/07/2020.
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om uhensigtsmæssigheder i lovgivningen om vejboder
2730826_0002.png
Kommunerne skal foretage en konkret afvejning ud fra de hensyn, der ligger bag plan-
lovens landzonebestemmelser, herunder om at undgå spredt bebyggelse i det åbne
land, jf. også nedenfor under pkt. 4.
Etablering i eksisterende bygninger.
Der kan uden landzonetilladelse etableres en mindre butik i en overflødiggjort land-
brugsbygning eller anden overflødiggjort bygning, jf. planlovens § 37, stk. 1 og 2, under
visse forudsætninger (se generelt om ibrugtagning af overflødiggjorte bygninger i Vej-
ledning om landzoneadministration, afsnit 1.4
3
).
Som anført er det et grundlæggende hensyn bag landzonereglerne at undgå spredt be-
byggelse i det åbne land. De videre rammer for ibrugtagning af eksisterende bygninger
end for nybyggeri har baggrund i et hensyn om at anvende den værdi, der ligger i eksi-
sterende bebyggelse. Hvis der er tale om omfattende bygningsmæssige ændringer,
sidestilles det med nybyggeri, som kræver landzonetilladelse.
4
Tilbygning til eksisterende butik
Der er mulighed for uden landzonetilladelse at foretage en tilbygning til en mindre bu-
tik, der er etableret i en overflødiggjort bygning, jf. § 36, stk. 1, nr. 16, når butikkens
samlede areal efter udvidelsen ikke overstiger 250 m²
5
. Denne bestemmelsen gælder
ikke inden for klitfrednings- og strandbeskyttelseslinjen og i kystnærhedszonen uden
for udviklingsområder, jf. § 36, stk. 5.
Stalddørssalg
Der er ligeledes muligheder for uden landzonetilladelse at etablere stalddørssalg, dvs.
begrænset salg af produkter produceret på gården eller på nærliggende gårde, hvor
sidstnævnte har en beliggenhed, der gør det svært at sælge produkterne fra egen stald-
dør. Traditionelt har stalddørssalg været at betragte som et led i den jordbrugsmæs-
sige drift.
6
Salg, som forudsætter nyt byggeri eller udvidelse af eksisterende byggeri, betragtes
ikke som stalddørssalg.
Kortvarig opstilling
Hvis der er tale om midlertidig opstilling af f.eks. telte eller overdækning, kræves ikke
landzonetilladelse, hvis der er tale om en kortvarig ændring i anvendelsen. En anven-
delse, der er kortere end 6 uger, men som gentages jævnligt, betragtes i udgangspunk-
tet som anvendelse af blivende karakter og kræver landzonetilladelse.
7
Bagatelgrænse
Der antages at være en bagatelgrænse
8
for, hvad der udløser krav om landzonetilla-
delse. Der kan være tale om bebyggelse eller aktiviteter af et så begrænset omfang, at
det falder under bagatelgrænsen. Det er i hvert enkelt tilfælde en konkret vurdering af,
om det pågældende forhold har betydning i forhold til landzonebestemmelsernes for-
mål.
Vejledning om landzoneadministration 2019
Se fx Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse af 6. oktober 2015 – NMK-31-01223.
5
Se Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse af 29. april 2016 – NMK-31-01625.
6
Se Planklagenævnets afgørelse af 12. juni 2022 – 22/03723.
Se også Vejledning om landzoneadministration
7
Se fx Planklagenævnets afgørelse af 12. juni 2022 – 22/03723.
8
Se fx Planklagenævnets afgørelse af 12. juni 2022 – 22/03723.
3
4
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om uhensigtsmæssigheder i lovgivningen om vejboder
2730826_0003.png
Landzonemyndighed og klagemyndighed
Det er kommunen, der som landzonemyndighed vurderer, om en butik eller en vejbod
kræver landzonetilladelse, eller om den er omfattet af nogle af undtagelserne. Kommu-
nens afgørelse kan påklages til Planklagenævnet.
3. Planlovens detailhandelsregler
Planloven indeholder bestemmelser om kommunernes planlægning for detailhandel i
kommune- og lokalplanlægningen. Det er formålet med kommunernes planlægning
for detailhandel at:
1) fremme et varieret butiksudbud i mindre og mellemstore byer samt i de enkelte by-
dele i de større byer,
2) sikre, at arealer til butiksformål udlægges, hvor der er god tilgængelighed for alle
trafikarter, og så transportafstandene i forbindelse med indkøb er begrænsede, og
3) skabe gode rammer for velfungerende markeder med en effektiv butiksstruktur.
Arealer til butiksformål skal som hovedregel udlægges i bymidten. Derudover kan der i
de større byer med over 20.000 indbyggere planlægges for butikker i bydelscentre.
Ud over bymidter og bydelscentre kan der udlægges arealer til aflastningsområder og
lokalcentre til den lokale forsyning i boligområder, i sommerhusområder eller lands-
byer, samt arealer til butikker, der forhandler særligt pladskrævende varer. Endelig
kan der udlægges mindre butikker til salg af egne produkter i tilknytning til en virk-
somheds produktionslokaler.
Det fremgår af Vejledning om detailhandelsplanlægning
9
, at der som udgangspunkt
ikke bør meddeles tilladelse til nyopførelse af butikker i det åbne land. Butikker bør
henvises til planlagte områder i byzone eller landsbyer, herunder også landsbyer i
landzone. Stalddørssalg betragtes ikke som detailhandel. Se vejledingens afsnit 2.10.
4. Oversigt over reglerne for forskellige kategorier af butikker i forhold til planlo-
vens landzonebestemmelser
I Vejledning om landzoneadministration
10
er dels beskrevet de overordnede hensyn
bag landzonereglerne og dels de forskellige enkelte bestemmelser. Under de forskellige
bestemmelser er også bl.a. butikker beskrevet, men der er ikke i landzonevejledningen
en samlet beskrivelse for mulighederne for etablering af butikker og stalddørssalg i
landzone. Der redegøres derfor nedenfor for reglerne for forskellige former for butik-
ker i forhold til planlovens landzonebestemmelser.
Butikker
Denne kategori dækker over butikker i almindelighed, som kan have et bre-
dere sortiment, men også forhandle lokalt producerede varer fra landbrug og
gartneri.
o
Der kan ikke opføres nye butikker (nybyggeri) i landzone uden land-
zonetilladelse.
o
Det er som udgangspunkt i strid med landzonebestemmelserne at op-
føre nye butikker i det åbne land, mens der ud fra konkrete forhold er
9
Vejledning om detailhandelsplanlægning 2017.pdf
Vejledning om landzoneadministration 2019
3
10
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om uhensigtsmæssigheder i lovgivningen om vejboder
2730826_0004.png
o
o
mulighed for at meddele landzonetilladelse til nybyggeri til butikker i
landsbyer.
Mindre butikker kan etableres i eksisterende, overflødiggjorte bygnin-
ger (§ 37, stk. 1 og 2) under visse forudsætninger uden landzonetilla-
delse (se afsnit 1.4 i Vejledning om landzoneadministration).
Mindre butikker, der er etableret i overflødiggjorte bygninger kan ud-
vides op til i alt 250 m² (§ 36, stk. 1, nr. 16) uden landzonetilladelse
under visse forudsætninger. Denne bestemmelsen gælder ikke inden
for klitfrednings- og strandbeskyttelseslinjen og i kystnærhedszonen
uden for udviklingsområder, jf. § 36, stk. 5.
Stalddørssalg
Stalddørssalg defineres som begrænset salg af produkter produceret på den
gård, hvorfra salget sker, eller fra nærliggende gårde, der i kraft af eksempelvis
deres beliggenhed vil have vanskeligt ved at sælge produkterne. Det opfattes
som en del af den jordbrugsmæssige drift.
Stalddørssalg opfattes ikke som detailhandel og er derfor ikke omfattet af
planlovens detailhandelsregler.
o
Stalddørssalg kræver ikke landzonetilladelse.
o
Salg, der forudsætter
nyt
byggeri til brug for salg af de nævnte pro-
dukter, betragtes
ikke
som stalddørssalg.
”Vejboder”
Der er ikke nogen eksakt definition på en vejbod, men ved en vejbod forstås
sædvanligvis en let og midlertidig konstruktion med eller uden overdækning,
som er opstillet ud til en vej, og hvorfra der sælges produkter produceret på en
gård eller nærliggende gårde.
Hvorvidt en vejbod kræver landzonetilladelse afhænger bl.a. af følgende for-
hold:
o
Om den er placeret i tilknytning til en landbrugsejendom bygninger.
Mindre vejboder i tilknytning til en landbrugsejendoms byg-
ninger vil normalt falde ind under stalddørssalg og kræver
derfor ikke landzonetilladelse. Det er kommunens vurdering,
om en vejbod i tilknytning til ejendommens bygninger har en
sådan størrelse og karakter, at det kræver landzonetilladelse.
Vejboder opstillet uden tilknytning til en landbrugsejendoms
bygninger kræver som udgangspunkt landzonetilladelse.
o
Varigheden af opstillingen af vejbod.
Hvis der er tale om opstilling af en vejbod i mindre end 6 uger, kræves
ikke landzonetilladelse. Det gælder dog ikke, hvis der er tale om perio-
disk tilbagevendende opstilling.
Karakteren af vejbod.
Hvis en vejbod falder under bagatelgrænsen, kræves ikke landzonetil-
ladelse.
o
4