Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2738759_0001.png
Transportministeren
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
14. august 2023
2023-2988
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 14. juni 2023 stillet
mig følgende spørgsmål (ULØ alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Spørgsmål nr. 51:
Vil ministeren kommentere på artiklen "Brandmand må køre i snegle-
fart på vej til udrykning" bragt i Nordvestnyt tirsdag den 30. maj 2023
og redegøre for, om der kan skabes en mulighed for, at frivillige kan
køre stærkere end 20 km/t, hvis de er på vej til en udrykning til en
brand?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges til, om der kan skabes
mulighed for, at frivilligt redningspersonel kan køre udrykningskørsel
i deres egen private bil på vej hen til redningsstationen for derefter at
skifte over til et redningskøretøj.
Indledningsvist vil jeg gerne anerkende den store indsats som frivilligt
redningspersonel udfører rundt omkring i landet. Jeg ved, at det er er
ekstremt vigtigt og ofte afgørende, at der er frivillige til at hjælpe til i
nødstilfælde, særlig i yderområder, hvor det statslige, regionale eller
kommune beredskab ofte har længere afstande at tilbagelægge.
Når der er tale om frivillige, kan jeg forestille mig, at det ofte forholder
sig sådan, at den pågældende først skal hen til brandstationen, og at
dette kan forlænge transporttiden.
De nærmere regler for udrykningskørsel er fastsat i bekendtgørelse nr.
154 af 25. februar 2009 om udrykningskørsel m.v. Udrykningsbe-
kendtgørelsen oplister de grundlæggende betingelser for, hvornår der
kan foretages udrykningskørsel, regler for godkendelse og registrering
af udrykningskøretøjer, brugen af udrykningssignaler, fravigelse af
færdselsregler mv.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om, hvorvidt der kan skabes en mulighed for, at frivillige kan køre stærkere end 20 km/t, hvis de er på vej til en udrykning til en brand
2738759_0002.png
Side 2/3
Det er en forudsætning for, at der kan ske udrykningskørsel, at det
skønnes nødvendigt af hensyn til politimæssige opgaver, personred-
ning, brand, forureningsuheld, færdselsuheld eller afværgelse af om-
fattende skader i øvrigt, jf. bekendtgørelsens § 1.
Derudover skal et motorkøretøj for at kunne foretage udrykningskør-
sel være godkendt hertil og være registreret som udrykningskøretøj.
Det vil sige, at en synsvirksomhed skal have godkendt køretøjet som
udrykningskøretøj, hvor det for eksempel vurderes, om de gældende
krav til bremser, udrykningssignaler mv. er opfyldt.
I situationer, hvor redningspersonale er kaldt ud til en redningsop-
gave, vil det således være forudsat, at udrykningskørslen sker i et ud-
rykningskøretøj, der er godkendt og registreret hertil. Det vil for ek-
sempel være køretøjer, der tilhører det statslige eller kommunale red-
ningsberedskab.
At udrykningskørslen skal foregå i et køretøj, der er særligt godkendt
hertil, sker blandt andet af hensyn til færdselssikkerheden, hvor det
skal sikres, at køretøjet opfylder en række tekniske krav og standar-
der. Dette gør sig for eksempel gældende i forbindelse med krav til
bremser, lygter, staffering og lignende. Foruden en række tekniske
krav er der således også et hensyn til, at øvrige trafikanter har de bed-
ste forudsætninger for at kunne se og høre, at der kommer et udryk-
ningskøretøj.
Som reglerne er i dag, er det således ikke muligt for frivilligt rednings-
personel at køre udrykningskørsel og dermed tilsidesætte færdselsreg-
lerne i deres egen private bil på vej til redningsstationen. Selvom jeg
til fulde forstår, at det kan være tidsbesparende, at frivilligt rednings-
personel kan køre hurtigere, mener jeg alligevel at ovenstående hen-
syn til blandt andet færdselssikkerheden og de øvrige trafikanters sik-
kerhed vejer tungere.
Jeg kan dog oplyse, at Transportministeriet er ved at se nærmere på
muligheden for at tilrettelægge en forsøgsordning med grønne op-
mærksomhedslygter til frivillige, som udfører livreddende indsatser,
f.eks. hjerteløberne.
De grønne opmærksomhedslygter vil ikke give ret til at fravige færd-
selsreglerne, men skal efter hensigten øge de frivilliges mulighed for at
gøre opmærksom på sig selv og dermed forbedre øvrige trafikanters
mulighed for at vise særligt hensyn til de frivilliges fremkommelighed
i trafikken.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om, hvorvidt der kan skabes en mulighed for, at frivillige kan køre stærkere end 20 km/t, hvis de er på vej til en udrykning til en brand
2738759_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen