Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Dato: 28-06-2023
Enhed: Finansiering
Sagsbeh.: Emil Niragira Rasmussen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2023 - 1572
Dok. nr.: 603390
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 47 (Alm. del), som Udvalget for
Landdistrikter og Øerhar stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 6. juni 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD).
Spørgsmål nr. 47:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor meget det vil koste at indføre et fuldt landevejs-
princip på tværs af hele Danmark, således at det ikke koster mere at rejse en kilome-
ter til søs end på landevejen? Det bedes af redegørelsen fremgå, hvilke udgifter et
fuldt landevejsprincip forventes at medføre for kommuner og for operatørerne.”
Svar:
Det lægges til grund, at der med spørgsmålet efterspørges en vurdering af udgifterne
til et fuldt landevejsprincip for de kommunale (ikke-statslige) færgeruter, som modta-
ger et årligt tilskud til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet efter udlig-
ningslovens § 21 b, som hører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Efter § 21 b ydes i dag et tilskud, der svarer til et fuldt landevejsprincip i alle årets
uger undtagen 6 uger i højsæsonen baseret på en analyse fra 2015 og nedsættelser
ift. taksterne i 2016. Tilskuddet til nedsættelser af færgetakster reguleres årligt med
pris- og lønudviklingen i den kommunale sektor og udgør 99,3 mio. kr. i 2024.
. / .
Det daværende Social- og Indenrigsministerium foretog som led i vedlagte besvarelse
af 18. november 2020 af ULØ alm. del
–
spm. 204 en opgørelse af omkostningerne
ved indførelse af at udvide dette tilskud til et fuldt landevejsprincip hele året på rute-
niveau, inkl. højsæsonen for turisme. Merudgiften blev i den forbindelse opgjort til
44,5 mio. kr. i 2020-pris- og lønniveau, hvilket kan opregnes til ca. 49,9 mio. kr. i 2024
pris- og lønniveau.
Hvis et fuldt landevejsprincip gennemføres ved, at tilskuddet efter §21 b øges sva-
rende hertil, vil det indebære en statslig merudgift, mens det alt andet lige ikke vil in-
debære merudgifter for kommuner og/eller færgeoperatører.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde