Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2694351_0001.png
Svar på ULØ alm. del samrådsspørgsmål E, folketingsåret 2022-23, 2. samling
ULØ alm. del samrådsspørgsmål E:
”Hvad
vil regeringen gøre for at sikre, at der ikke etableres et
vindmølletestcenter med 450 meter høje vindmøller ved Vadehavet på
bekostning af pladsen på UNESCOS verdensarvsliste og ikke mindst det rige
fugleliv, som er med til at gøre området ved Vadehavet til et afholdt turist- og
naturområde?”
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
[DET TALTE ORD GÆLDER]
[Indledning]
Tak for spørgsmålet. Og tak for lejligheden til at
redegøre for status for de igangværende undersøgelser
af muligheden for at etablere et eventuelt tredje
testcenter for vindmøller i Danmark.
Det er som bekendt en bred kreds af Folketingets
partier, som har givet hinanden håndslag på, at der skal
gennemføres en undersøgelse af muligheden for et
tredje testcenter.
Det drejer sig om Socialdemokratiet, Venstre,
Moderaterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance,
Konservativt Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk
Folkeparti.
Akt nr.: 283430
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 19. april 2023
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-23 om etablering af et vindmølletestcenter med 450 meter høje vindmøller ved Vadehavet
2694351_0002.png
Det er ikke på forhånd afgjort, at aftalepartierne
beslutter at etablere et testcenter. Men vi har taget
ansvaret på os for at undersøge mulighederne for sobert
og grundigt med henblik på at finde en egnet placering
til et tredje testcenter.
Det indebærer på den ene side en afdækning af,
om det
teknisk er muligt
at placere et nyt testcenter. Og på
den anden side en grundig afdækning af,
hvad
placeringen kan betyde for naboer og naturen
ud fra
tilgængelig viden hos kommuner, statslige myndigheder
med mere.
[Vigtigheden af gode testfaciliteter]
Når vi overhovedet undersøger muligheden for at
etablere et tredje testcenter, så er det fordi, vi ved, at
både vi selv og resten af verden får brug for meget mere
havvind i de kommende år.
Ellers så kan vi ikke sikre den grønne omstilling og
indfri vores ambition om, at Danmark skal være
uafhængig af fossile brændsler i 2045.
Heldigvis har vi rigtig gode forudsætninger for det i
Danmark for at give et markant bidrag til den grønne
omstilling både i vores eget land og i resten af verden.
Akt nr.: 283430
Side 2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-23 om etablering af et vindmølletestcenter med 450 meter høje vindmøller ved Vadehavet
2694351_0003.png
For Danmark er som bekendt foregangsland inden for
grøn energi og vindteknologi.
Det skyldes ikke mindst vores evne til hele tiden at
udvikle nye teknologiske gennembrud i udnyttelsen af
vindenergi.
Og det har både klimaet og dansk økonomi stor gavn af.
Og jeg tror også, at alle hér er bekendt med, at der
foregår et højteknologisk industrikapløb i vindbranchen
med en benhård konkurrencesituation. Og med meget
store og tunge spillere i både øst og vest.
Vindbranchen oplyser selv, at vindmølleindustrien i
2020 havde en omsætning for 115 milliarder kroner, og
at eksporten af vindenergiteknologi og
–services
samme
år lå på cirka 54 milliarder kroner. Hertil kommer
omsætning i en lang række følgeerhverv.
Og vindbranchen skaber også arbejdspladser i hele
landet. Branchen oplyser selv, at den i 2020 havde cirka
30.000 fuldtidsbeskæftigede. Mere end 80 procent af
arbejdspladserne lå uden for Hovedstaden. Hertil
kommer beskæftigelsen i følgeerhverv. Den udgjorde ca.
60.000 fuldtidsansatte ifølge vindbranchens
oplysninger.
Akt nr.: 283430
Side 3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-23 om etablering af et vindmølletestcenter med 450 meter høje vindmøller ved Vadehavet
2694351_0004.png
Hvis vi skal fastholde de mange arbejdspladser, er det
vigtigt, at vi er stærke hele vejen rundt: Fra forskning og
udvikling til test og demonstration. Og videre til
opstilling og produktion af grøn strøm til husstande i
Danmark og resten af Europa.
[Den målrettede screening af de seks områder]
Aftalepartierne har helt konkret bedt Plan- og
Landdistriktsstyrelsen gennemføre en screening af seks
udvalgte områder.
De seks områder er identificeret i en landsdækkende
screening, der viser, at der er ganske få steder i
Danmark, der lever op til de tekniske kriterier om
blandt andet geografiske og meteorologiske forhold, og
som samtidig lever op til aftalepartiernes ønske om at
udvise mest muligt hensyn til eksisterende boliger og
bebyggelser.
Vi er i Danmark begunstiget med særdeles gode
vindforhold til testning af prototypevindmøller. Ifølge
Danmarks Tekniske Universitet nogle af de bedste i
verden.
Et testcenter er noget helt særligt og adskiller sig på en
række punkter fra en almindelig vindmøllepark med
produktionsmøller.
Akt nr.: 283430
Side 4
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-23 om etablering af et vindmølletestcenter med 450 meter høje vindmøller ved Vadehavet
2694351_0005.png
Der er helt særlige krav til, hvor et testcenter kan
placeres. Det drejer sig bl.a. om vindforhold,
terrænforhold og infrastruktur. Et testcenter kræver
også meget mere plads end en vindmøllepark.
Plan- og Landdistriktsstyrelsens screening har til formål
at sikre et oplyst grundlag for aftalepartiernes
beslutning om det videre forløb.
Ved screeningen belyses blandt andet flysikkerhed og
påvirkning af Forsvarets brug af radar- og
radiokommunikation.
Ved screeningen belyses også forhold om overholdelse
af støj- og afstandskrav i forhold til eksisterende boliger
samt transportforhold.
Screeningen belyser desuden påvirkningen af lokal
kulturarv og ind- og udsyn i forhold til omkringliggende
kirker samt påvirkning af områder med
verdensarvsstatus med mere.
Endelig omfatter screeningen naturligvis også en
beskrivelse af eksisterende naturbeskyttelsesforhold i
og omkring områderne.
Der er tale om et omfattende arbejde.
Akt nr.: 283430
Side 5
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-23 om etablering af et vindmølletestcenter med 450 meter høje vindmøller ved Vadehavet
2694351_0006.png
Plan- og Landdistriktsstyrelsen indhenter bidrag fra
mange aktører. Blandt andet de lokale kommuner og
stifter og de ansvarlige statslige myndigheder. Det
omfatter Slots- og Kulturstyrelsen, der har ansvaret for
verdensarvsarbejdet i Danmark, og Miljøstyrelsen, der
har ansvaret for natur- og miljøbeskyttelse.
[Områderne ved Vadehavet]
Tre af de områder, der er omfattet af screeningen, ligger
ved Vadehavet. De overlapper alle tre delvist med
området, som UNECSO har udpeget som verdensarv.
Det påkalder sig selvfølgelig stor opmærksomhed.
Alle tre områder rummer samtidig noget af den mest
værdifulde natur, vi har, og som vi selvfølgelig skal
passe på.
En del af arealerne er også udpeget som Natura 2000,
hvor EU's regler sikrer, at der ikke må gennemføres
projekter på bekostning af naturen.
Akt nr.: 283430
Side 6
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-23 om etablering af et vindmølletestcenter med 450 meter høje vindmøller ved Vadehavet
2694351_0007.png
Endelig gælder det i forhold til Vadehavet, at vi siden
1978 har samarbejdet med Nederlandene og Tyskland
om at beskytte Vadehavet. Og vi har forpligtet os
internationalt til at beskytte den særlige natur.
[Beslutning om en miljø- og habitatkonsekvensvurdering]
Med så væsentlige naturområder i spil er der ingen tvivl
om, at hensynet til naturbeskyttelse er helt centralt i
den videre proces.
Hvis
aftalepartierne beslutter at arbejde videre med ét
eller flere af de screenede områder, skal der
gennemføres en
miljø- og habitatkonsekvensvurdering
af
de pågældende arealer.
En miljø- og habitatkonsekvensvurdering er en grundig
undersøgelse. Den omfatter en detaljeret vurdering af,
hvordan et testcenter må forventes at påvirke
miljøforholdene i et område og mulighederne for at leve
op til de forskellige beskyttelsesforpligtigelser.
Det varer typisk mindst halvandet år at udbyde og
gennemføre en miljø- og habitatkonsekvensvurdering.
Først, når vurderingerne af virkningen på miljø og natur
foreligger, skal partierne bag aftalen beslutte, om man
kan og ønsker at gå videre med at etablere et eventuelt
testcenter.
Akt nr.: 283430
Side 7
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/4-23 om etablering af et vindmølletestcenter med 450 meter høje vindmøller ved Vadehavet
2694351_0008.png
Det vil i givet fald ske i form af en anlægslov for at sikre,
at en eventuel etablering af et tredje testcenter har den
nødvendige demokratiske opbakning i Folketinget.
[Afrunding]
Med andre ord
regeringen og de øvrige aftalepartier
tager opgaven med af afdække konsekvenserne for
landskab, natur og mennesker meget alvorligt.
Når resultatet af den målrettede screening af de seks
områder foreligger, skal partierne i første omgang
beslutte, om man skal gå videre og grundigt undersøge
ét eller flere af områderne med en miljø- og
habitatkonsekvensvurdering.
Først når resultatet af en sådan vurdering foreligger,
har vi et ordentligt sagligt og fagligt grundlag for at
vurdere, om og i givet fald hvor det overhovedet er
muligt at placere endnu et testcenter.
Tak for ordet.
Akt nr.: 283430
Side 8