Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
25. januar 2019
Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) og Dansk Folkeparti om modernisering af campingreglementet
Camping er en traditionsrig og populær ferieform. Når man betragter danskernes ferievaner, står
campingpladserne for ca. en tredjedel af danskernes kommercielle overnatninger inden for lan-
dets grænser, hvilket gør camping til den mest udbredte hjemlige ferieform blandt danske turi-
ster. Baggrunden for campingferiens popularitet skal navnlig findes i campingpladsernes attrak-
tive beliggenhed, det sociale samvær og det generelle prisniveau, som gør camping til en øko-
nomisk overkommelig ferieform for et bredt udsnit af befolkningen.
Turisme er et internationalt væksterhverv, og den hjemlige såvel som den udenlandske turisme
er i disse år i fremgang. Men campingpladserne har indtil videre ikke i væsentlig grad oplevet at
få del i den vækst, som dansk turisme generelt har oplevet siden 2014. Campingbranchen har
således i de seneste år generelt været præget af lav vækst, lav kapacitetsudnyttelse og en kort
sæson med meget begrænset aktivitet i den såkaldte ’skuldersæson’ (perioden før/efter højsæso-
nen). De seneste 10 år tegner der sig således et billede af, at der er blevet ca. 10 pct. færre cam-
pingovernatninger i Danmark, hvilket ligger væsentligt under udviklingen for andre overnat-
ningsformer. Generelt viser udviklingen således, at der er behov for at understøtte branchens
vækstvilkår.
Der er gennemført en undersøgelse af mulighederne dels for en tilpasning af reglerne i camping-
reglementet til nye ferieønsker, herunder muligheden for større hytter, dels for omdannelse eller
modernisering af campingpladser. Regeringen og Dansk Folkeparti er på baggrund af den gen-
nemførte undersøgelse enige om at styrke campingerhvervets rammevilkår gennem en moderni-
sering af campingreglementet, så det gøres mere enkelt og attraktivt at udvikle fremtidens cam-
pingpladser, samtidig med at det fortsat sker med respekt for natur- og landskabshensyn.
Konkret er der aftalt følgende forbedringer:
1.1 Mulighed for større og højere campinghytter
Kommunalbestyrelsen kan indenfor rammerne af campingreglementet meddele tilladelse til at
opstille campinghytter på en campingplads, hvor planlægningsmæssige hensyn og navligt hen-
synet til natur- og landskabelige værdier ikke taler imod det.
Med henblik på at imødekomme turisternes efterspørgsel og fortsat være et attraktivt feriepro-
dukt for den moderne turist, er det vigtigt, at campingpladserne kan tilbyde større og mere kom-
fortable campinghytter end de nuværende regler muliggør.
På denne baggrund er aftaleparterne enige om at skabe mulighed for etablering af større og høje-
re campinghytter på danske campingpladser.
Uden for strandbeskyttelseslinjen og klitfredede områder hæves grænsen for campinghytters
maksimale højde således fra 4 m til 5 m og den øvre grænse for campinghytters størrelse hæves
fra 35 m
2
til 45 m
2
.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om materiale, der giver et overblik over de seneste 20 års væsentlige ændringer af lovgivningen, der ligger til grund for campingpladser og sommerhuse, samt de politiske aftaler de udmønter
Inden for strandbeskyttelseslinjen og klitfredede områder fastholdes den nuværende grænse for
campinghytters maksimale højde på 4 m. Samtidig fastholdes den øvre grænse for campinghyt-
ters størrelse på 30 m
2
.
Opstilling af hytter vil fortsat kræve kommunal tilladelse, ligesom der indenfor strandbeskyttel-
seslinjen og i klitfredede områder fortsat skal søges om dispensation fra naturbeskyttelsesloven.
1.2 Mulighed for flere campinghytter på campingpladserne
Mens der generelt er en lav kapacitetsudnyttelse på campingpladser, er udnyttelsen af camping-
hytter ifølge branchen typisk ganske høj, særligt i højsæsonen på attraktive placeringer. Samti-
dig kan opførelsen af flere campinghytter medvirke til at forlænge campingsæsonen, da cam-
pingproduktet dermed bliver mindre afhængigt af vejret.
Aftaleparterne er derfor enige om at muliggøre opstilling af flere campinghytter på de danske
campingpladser. Den nugældende grænse, der betyder, at der maksimalt kan opføres 60 cam-
pinghytter pr. campingplads, ophæves. Samtidig hæves den forholdsmæssige grænse for antallet
af campinghytter (hyttekvoten) fra 20 pct. til 40 pct. af campingpladsens campingenheder. In-
denfor strandbeskyttelseslinjen og klitfredede områder vil hver campingplads dog fortsat højst
kunne opføre 60 campinghytter, ligesom hyttekvoten fastholdes på 20 pct. for campingpladser
der i sin helhed er beliggende indenfor strandbeskyttelseslinjen og klitfredede områder.
Opstilling af hytter vil fortsat kræve kommunal tilladelse, ligesom der indenfor strandbeskyttel-
seslinjen og i klitfredede områder fortsat skal søges om dispensation fra naturbeskyttelsesloven.
1.3 Mulighed for etablering af alternative ferieboliger
Markedet for ferie- og campingboliger udvikler sig konstant, og der er generelt stigende efter-
spørgsel efter alternative ferieboligformer. Nogle steder er det fx blevet mere og mere populært
på campingpladser at overnatte i forskellige former for alternative ferieboliger, herunder trætop-
huler/-hytter.
Aftaleparterne er derfor enige om, at de danske campingpladser i højere grad skal kunne tilbyde
nye og anderledes overnatningstilbud på campingpladserne. Der gives derfor mulighed for, at
der efter kommunal planlægning kan etableres højt placerede alternative ferieboliger (”trætop-
huler”) uden for strandbeskyttelseslinjen og klitfredede områder. Det forudsættes, at sådanne
ferieboliger i øvrigt overholder udformnings- og afstandskravene til campinghytter.
Samtidig gives der mulighed for etablering af campingværelser og sammenbyggede camping-
hytter, idet det forudsættes, at de enkelte ferieboligenheder bevarer deres karakter af mindre
beboelsesenheder. I forlængelse heraf gives mulighed for, at der kan etableres enheder, hvori to
campinghytter er internt forbundne, idet hver enheds samlede bruttoetageareal dog ikke i kraft af
den interne forbindelse må overstige 70 m
2
udenfor strandbeskyttelseslinjen og klitfredede om-
råder og 60 m
2
inden for strandbeskyttelseslinjen og klitfredning.
1.4 Bedre muligheder for vintercampering
Vintercampering kan for nogle campingpladser være med til at understøtte rentabiliteten ved at
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om materiale, der giver et overblik over de seneste 20 års væsentlige ændringer af lovgivningen, der ligger til grund for campingpladser og sommerhuse, samt de politiske aftaler de udmønter
skabe aktivitet udenfor højsæsonen og dermed øge den samlede kapacitetsudnyttelse.
Aftaleparterne er derfor enige om at skabe bedre vilkår for campering i vinterperioden ved, at
den forholdsmæssige grænse for antallet af enhedspladser, der kan bruges til vinteropbevaring
og vintercampering på pladser med tilladelse hertil, hæves fra 50 pct. til 70 pct., idet dette dog
ikke må indebære væsentlig risiko for, at campingpladsen udvikler sig til et sommerhuslignende
område. Forbuddet mod vintercampering i særligt værdifulde områder, herunder indenfor
strandbeskyttelseslinjen og i klitfredede områder, fastholdes. Samtidig harmoniseres begrebet
”kortvarige ophold” ved vintercampering på campingpladser med reglerne for anvendelse af
sommerhuse i vinterperioden, så kortvarige ophold fremover defineres som ophold af op til 15-
20 hverdages varighed.
1.5 Bedre mulighed for opstilling af privatejede mobilehomes og pavillioner
Det er et ønske fra campingerhvervet, at der i højere grad åbnes op for, at andre end camping-
pladsens ejer – fx privatpersoner – kan eje og udleje mobilehomes og pavilloner, der opstilles
fast på campingpladserne. Dette med henblik på at skabe nye finansieringsmuligheder for er-
hvervet, og dermed bedre rammer for at udvikle campingpladserne.
Det er allerede i dag muligt at pavilloner, der er mobile og indregistrerede, efter en konkret vur-
dering kan klassificeres og opstilles som campingvogne. Det kræver bl.a. at den er udstyret med
hjul, anhængertræk og lign., der gør enheden transportabel, og har en højde og bredde, der ikke
udelukker registrering efter færdselsloven.
Forudsat at pavillonen har en karakter, som gør, at den kan betragtes som en campingvogn, vil
den kunne ejes privat og udlejes, jf. punkt 1.6 nedenfor.
Pavilloner og mobilehomes, der ikke er mobile, kan også i dag opstilles på campingpladser, i
idet disse jf. sommerhusloven karakteriseres som campinghytter og skal opfylde kravene for
opstilling heraf.
Aftaleparterne er enige om, at der er behov for at skabe øget klarhed i forhold til mulighederne
for placering af forskellige typer pavilloner – herunder opstilling af visse typer pavilloner efter
reglerne for campingvogne – og at dette skal beskrives nærmere i en kommende vejledning.
Aftaleparterne er også enige om – i samarbejde med campingerhvervet – at afdække mulige
modeller for, at privatpersoner kan eje og opstille mobilehomes til både eget brug og udlejning
på campingpladser udenfor strandbeskyttelseslinjen og klitfredede områder med henblik på at
fremsætte lovforslag herom inden udgangen af 2019. Modellen skal ligge inden for rammerne af
reguleringen af sommerhuse, herunder erhvervelsesloven.
1.6 Udlejning af individuelt ejede campingvogne på campingpladser
Tilsvarende andre former for deløkonomisk aktivitet er der i stigende grad interesse for, at priva-
te udlejer en campingvogn, der er fast opstillet på en campingplads, når de ikke selv anvender
den. Dette kan også være en fordel for campingpladsen, der dermed får udnyttet kapaciteten
mere effektivt.
3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om materiale, der giver et overblik over de seneste 20 års væsentlige ændringer af lovgivningen, der ligger til grund for campingpladser og sommerhuse, samt de politiske aftaler de udmønter
Reglerne i sommerhusloven er i dag ikke til hinder for, at en ejer af en campingvogn, der er op-
stillet på en campingplads, kan leje campingvognen ud til ferie- og fritidsformål, når ejeren ikke
selv benytter campingvognen, forudsat at der ikke er tale om erhvervsmæssig udlejning i som-
merhuslovens forstand, jf. dennes § 1. Udlejningen skal således blot ske som supplement til eget
brug og må ikke få en professionel karakter.
Aftaleparterne er enige om, at øge oplysningen om mulighederne for udlejning af campingvog-
ne, der ejes af andre end udlejeren af campingpladsen, ved at dette beskrives nærmere i en
kommende vejledning.
***
Opfølgning på aftalen
Erhvervsministeren vil hurtigst muligt gennemføre de aftalte moderniseringer af campingregule-
ringen gennem udstedelse af et nyt campingreglement.
Erhvervsministeren vil tre år efter det moderniserede campingreglements ikrafttræden over for
aftalekredsen gøre status om brugen af de nye muligheder.
4