Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2691253_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 3. april 2023 (ULØ alm. del
spørgsmål 34) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren oversende materiale, der giver overblik over de seneste 20 års
væsentligste ændringer af lovgivningen, der ligger til grund for campingpladser
og sommerhuse, samt de politiske aftaler de udmønter?”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Plan- og Landdistriktsstyrelsen, der oplyser følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Plan og
Landdistriktsstyrelsen har udarbejdet nedenstående oversigt over ændringer
af campingreglementet i 2010 og 2019, ændringer af sommerhusloven og planloven i
2016 og af sommerhusloven igen i 2019. Disse vurderes at være de seneste 20 års
væsentligste ændringer af den regulering, der ligger til grund for campingpladser og
sommerhuse, og som udspringer af politiske aftaler.
Materiale til oversigten er vedhæftet som bilag til dette svar.
Ændringer i relation til campingreglementet
2010:
Ved en ændring af sommerhus- og planloven blev der indført nye regler for camping-
hytter, jf. lov nr. 1271 af 16. december 2009 (Bilag 5).
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, udmøntede forslaget en aftale af
26. marts 2009 mellem Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti om campinghyt-
ters areal.
Formålet med lovændringen var bl.a. at give mulighed for at opføre større og bedre
campinghytter på campingpladserne under henvisning til branchens konkurrence-
evne over for udlandet. Samtidig ønskede man, at de kendetegn, der efter de gældende
regler og praksis klart adskiller en campinghytte fra det traditionelle sommerhus lov-
fæstedes, så den restriktive praksis for udlejning af sommerhuse kunne opretholdes
til forskel fra den mere lempelige praksis for erhvervsmæssig udlejning af camping-
hytter.
Med hjemmel i lovændringen indførtes herefter en ændring af campingreglementet
(BEK. nr. 844 af 30. juni 2010), blandt andet med nye regler om campinghytters areal
(Bilag 6).
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 284868
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 14. april 2023
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om materiale, der giver et overblik over de seneste 20 års væsentlige ændringer af lovgivningen, der ligger til grund for campingpladser og sommerhuse, samt de politiske aftaler de udmønter
2691253_0002.png
Som opfølgning på disse ændringer blev campingvejledningen nyudstedt, jf. vejled-
ning nr. 62 af 30. juni 2010, hvor særligt afsnit 8 beskriver de vedtagne ændringer
(Bilag 7).
2019:
Den 25. januar 2019 blev der indgået en aftale af mellem den daværende VLAK-rege-
ring og Dansk Folkeparti om modernisering af campingreglementet (Bilag 2).
Aftalen byggede blandt andet på Erhvervsministeriets
campingundersøgelse: ”Frem-
tidens Campingplads
– muligheder for at modernisere campingreglementet”
(Bilag
3).
Formålet med moderniseringen af campingreglementet var blandt andet at styrke tu-
rismeerhvervet, samtidig med udnyttelsen af campingpladserne fortsat kunne ske
med respekt for natur- og landskabshensyn.
På baggrund af aftalen gennemførtes en ændring af campingreglementet (BEK. nr.
319 af 28. marts 2019), som også er det nugældende campingreglement. Med ændrin-
gen indførtes bl.a. mulighed for større, højere og flere campinghytter på camping-
pladser, samt bedre muligheder for campering i vinterperioden (Bilag 4).
Ændringer i relation til sommerhusloven og planloven
2016:
Den 9. juni 2016 indgik den daværende Venstre-regering en politisk aftale med Soci-
aldemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti: ”Danmark i bedre
balance
Bedre rammer for
kommuner, borgere og virksomheder i hele landet” (Bi-
lag 11).
Som opfølgning på en del af aftalen blev der etableret et selvstændigt klagenævn -
Planklagenævnet - på planområdet. Som konsekvens af aftalen blev sommerhuslo-
vens klagebestemmelser også ændret, så afgørelser efter sommerhusloven også kunne
påklages til Planklagenævnet.
Lovændringen blev gennemført ved blandt andet en ændring af plan- og sommerhus-
lovens klageregler, jf. lov nr. 1658 af 20. dec. 2016, med tilhørende lovforslag 2016,
LSF 42 (Bilag 12).
Med henblik på at give mere fleksible muligheder for udlejning og anvendelse af som-
merhuse var det også en del af aftalen at udvide den såkaldte sommerperiode, hvor
sommerhuse beliggende i sommerhusområder kan benyttes ubegrænset til overnat-
ning, fra 26 til 34 uger (en måned i hver ende af perioden). Forbuddet mod helårsbe-
boelse indskrænkedes således til en kortere vinterperiode fra 1. november til udgan-
gen af februar.
Desuden blev den såkaldte pensionistregel ændret således, at pensionister fik ret til
at anvende deres sommerhus til helårsbeboelse efter et års ejerskab i stedet for otte
år som hidtil.
Akt nr.: 284868
Side 2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om materiale, der giver et overblik over de seneste 20 års væsentlige ændringer af lovgivningen, der ligger til grund for campingpladser og sommerhuse, samt de politiske aftaler de udmønter
2691253_0003.png
Planlovens §§ 40 og 41 blev herefter ændret i overensstemmelse med aftalen (2016/1,
LSF 121
Bilag 13).
2019:
Den 17. maj 2018 indgik den daværende VLAK-regering aftale med Socialdemokra-
tiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om bedre vilkår for vækst og korrekt
skattebetaling i dele- og platformsøkonomien (Bilag 9).
En del at denne aftale, som vedrørte fastsættelse af udlejningsgrænser for borgernes
korttidsudlejning af egen helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., blev gennemført
ved en ændring af sommerhusloven, jf. lov nr. 368 af 9. april 2019, med tilhørende
lovforslag 2018, LSF 188 (Bilag 10).
Lovforslaget havde til formål at indføre klare regler i sommerhusloven for borgerens
udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v. Borgere, der selv
udlejer deres fulde helårsbolig, må højst udleje boligen i op til 30 dage pr. kalenderår,
mens borgere, der udelukkende udlejer gennem en eller flere udlejningsformidlere,
som indberetter indtægterne ved udlejningsaktiviteten, må udleje boligen i op til 70
dage pr. kalenderår. Grænsen på 70 dage kan hæves til op til 100 dage pr. kalenderår
efter kommunalbestyrelsens beslutning herom.”
Akt nr.: 284868
Side 3
Louise Schack Elholm
/ Hans Peter Olsen
Bilag 1 -
ULØ alm. del - spørgsmål 34
Bilag 2 -
Politisk aftale om modernisering af campingreglementet (2019)
Bilag 3 -
Campingundersøgelsen
Fremtidens campingplads (2017)
Bilag 4 -
Campingreglementet
BEK nr. 319 af 28. marts 2019
Bilag 5 -
Lovforslag LSF 33 regler for campinghytter (2009)
Bilag 6 -
Campingreglementet
BEK nr. 844 af 30. juni 2010
Bilag 7 -
Campingvejledningen
VEJ nr. 62 af 30. juni 2010
Bilag 8 -
Vejledning om udlejning af sommerhuse
VEJ nr. 9035 af 18. jan. 2021
Bilag 9 -
Politisk aftale om Bedre vilkår for vækst m.m. for dele- og platforms-
økonomien (2018)
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om materiale, der giver et overblik over de seneste 20 års væsentlige ændringer af lovgivningen, der ligger til grund for campingpladser og sommerhuse, samt de politiske aftaler de udmønter
2691253_0004.png
Bilag 10 -
Lovforslag LFS 188 om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og
fritidsformål
Bilag 11 -
Politisk aftale om Et Danmark i bedre balance (2016)
Bilag 12 -
Lovforslag LSF 42 lov om Planklagenævnet
Bilag 13 -
Lovforslag LSF 121 om ændring af lov om planlægning, lov om natur-
beskyttelse og lov om aktindsigt i miljøoplysninger
Akt nr.: 284868
Side 4