Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2685208_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter
og Øer
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2341
Doknr.
683431
Dato
30-03-2023
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 9. marts 2023 stillet
følgende spørgsmål nr. 19 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Spørgsmål nr. 19:
Hvad er ministerens kommentar til, at det er dyrere at drive et herberg med få
pladser i et geografisk tyndere befolket område end i de store byer, og det
derfor med færre, men helt nødvendige pladser, er dyrere pr. plads at
opretholde nødovernatningspladser?
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at finansieringen af herberger m.v. efter § 110 i
lov om social service (serviceloven) er reguleret i bekendtgørelse nr. 219 af 10.
februar 2022 om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social
service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner. Det
fremgår heraf, at herberget skal fastsætte en takst, som opkræves af den
kommune, som er handlekommune, for den enkelte borger, som har ophold på
herberget m.v. For herberger m.v. gælder det særlige i forhold til botilbud efter
serviceloven, at taksten er fast, og kommunen således ikke kan forhandle en
anden pris. Taksten for herberger m.v. skal indberettes på Tilbudsportalen, lige
som der skal indberettes revisionspåtegning af taksterne.
Som beregningsgrundlag for taksten for et herberg m.v. anvendes de samlede
langsigtede gennemsnitsindtægter og -omkostninger ved drift af herberget.
Herberger i tyndere befolkede områder får dermed i lighed med herberger i
byerne dækket deres omkostninger til drift af herberget ved takstbetaling fra
handlekommunerne for de borgere, der har ophold på herberget.
Aftalepartierne bag aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds og arbejdsmarkedsområdet 2020-2023 har afsat midler til
støtte til etablering af midlertidig nødovernatning. Formålet er at støtte de
mange frivillige og kommunale nødovernatningstilbud, der hver vinter etableres
for gadesovende hjemløse med lovligt ophold, og som udgør et
nødvendigt supplement til øvrige tilbud på området, herunder herberger efter
servicelovens § 110. Som det fremgår af den samtidige besvarelse af
spørgsmål 18 (alm. del), vægtes en geografisk fordeling af tilskuddene i
udmøntningen af puljen, således at det prioriteres at etablere pladser i
yderområderne ved behov, selvom de pladser har en betydelig højere
enhedspris, end nødovernatningspladser, der etableres i større tilbud i fx
København.
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om ministerens kommentar til, at det er dyrere at drive et herberg med få pladser i et geografisk tyndere befolket område end i de store byer
2685208_0002.png
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2