Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2685204_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter
og Øer
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2341
Doknr.
683431
Dato
30-03-2023
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 9. marts 2023 stillet
følgende spørgsmål nr. 18 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Spørgsmål nr. 18:
Ministeren bedes redegøre for, hvad kriterierne er for at tildele midler til puljen
for nødovernatning, idet der i 2020 blev tildelt 1.086.775,00 kr. til den Blå Oase
pr. år til at drive herberget for, mens at dette i 2022 er sat til 400.000 kroner.
Skyldes faldet, at man vurderer, det er blevet billigere at drive selvom
forudsætningen stadig er 8 senge og 30-35 brugere og den geografiske
placering er den samme?
Svar:
Spørgsmålet omhandler midler fra puljen til oprettelse af midlertidige
nødovernatningstilbud. Eftersom det er Social- og Boligstyrelsen, der udmønter
puljen, er der til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Social-
og Boligstyrelsen, der oplyser:
”Ad)
Beskrivelse af puljens kriterier for tildeling af midler
Social- og Boligstyrelsen har udmøntet puljen til oprettelse af midlertidige
nødovernatningstilbud siden 2010, som gadesovende hjemløse kan benytte til
akut overnatning i vintermånederne. Kriterierne i puljen har stort set været de
samme siden 2010.
Kriterier for at opnå støtte er, at ansøger skal være en frivillig forening,
organisation eller kommune, der etablerer midlertidige nødovernatningspladser
til målgruppen i vintermåneder. Endvidere kan tilbud oprettet efter § 110 i lov om
social service (herberger og forsorgshjem) ansøge om midlertidig udvidelse af
kapaciteten med ad-hoc pladser. Nødovernatning skal etableres i vintermåneder
fra 15. november til 31. marts efterfølgende år. Siden 2020 er puljen udmøntet
for to år ad gangen, hvor ansøgere, der opnår tilskud skal etablere
nødovernatning i begge projektår. Der stilles ikke formelt krav om, at
nødovernatningspladser skal etableres i den fulde projektperiode, dvs. fra 15.
november til 31. marts.
Kriterier er yderligere, at organiseringen af tilbuddet er fyldestgørende beskrevet,
herunder de fysiske rammer, antal pladser, åbningstid, antal medarbejdere og
deres faglige baggrund, andelen af frivillige og eventuelt brobygning til øvrige
eksisterende tilbud på hjemløseområdet. Budgettet skal være realistisk og
sparsommeligt. Da der er tale om et lavtærskelstilbud med mulighed for nattely,
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvad kriterierne er for at tildele midler til puljen for nødovernatning
2685204_0002.png
varme og let forplejning i vintermåneder for målgruppen, kan der kun ansøges
om mindre drifts- og etableringsudgifter, såsom husleje, vask, rengøring, let
forplejning, soveposer, madrasser mv., samt dækning af lønudgifter.
Vurderingen af ansøgningerne sker på baggrund af det samlede ansøgerfelt, der
er forskelligt fra år til år, herunder hvor mange der søger og som opfylder
kriterierne. Der lægges ved vurdering af ansøgningerne desuden vægt på en
geografisk fordeling af tilskuddene, under hensyn til antallet af borgere i
hjemløshed, og det forventede behov for antal nødovernatningspladser. Dette
betyder, at der prioriteres at etablere pladser i yderområderne ved behov, selvom
de pladser har en betydelig højere enhedspris, end nødovernatningspladser, der
etableres i større tilbud i fx København.
Ad) Årsager til, at Den Blå Oase modtager et andet beløb i 2022 end de gjorde i
2020
I 2022 modtog Social- og Boligstyrelsen 11 ansøgninger i puljen. Puljens
størrelse i 2022 var cirka på samme niveau som i 2020. Da alle ansøgninger
blev fundet tilskudsberettigede, modtog alle projekter tilskud. Seks projekter
modtog et reduceret tilskud, herunder de tre projekter under Blå Kors Danmark.
Den Blå Oase/Blå Kors Danmarks tilskud til projektet i Aabenraa er på niveau
med det beløb, som de modtog årene før covid-19-pandemien.
I 2020 under covid-19 modtog Social- og Boligstyrelsen syv ansøgninger til
puljen, herunder fra Den Blå Oase/Blå Kors Danmark. Dette er et betydeligt
lavere antal ansøgninger end før og efter covid-19-pandemien. Samtidigt blev
der i 2020 både hos projekter under Blå Kors Danmark og øvrige projekter
ansøgt om betydeligt højere tilskud, end årene før. Dette skyldtes covid-19
med øgede krav til afstand, rengøring, hygiejne mv., og da det var vanskeligt at
tiltrække frivillige til projekterne under nedlukning.
Efter tildelingen af tilskuddet blev det oplyst af Den Blå Oase/Blå Kors Danmark,
at ansøgte beløb skulle være fordoblet, idet indtastede udgiftsposter i
budgetskemaet kun var gældende for en projektperiode. Dette var oplyst med
en sætning i en note på budgetskemaet, hvilket ikke er i overensstemmelse med,
hvordan budgetskemaet skal udfyldes af ansøgeren. Social- og Boligstyrelsen
var ikke opmærksom på noten under sagsbehandlingen af puljen.
Efterfølgende gjorde Den Blå Oase/Blå Kors Danmark Social- og
Boligstyrelsen opmærksom på, at tilskuddet ikke var stort nok til at kunne holde
åbent i den fulde projektperiode i begge projektår. Den Blå Oase/Blå Kors
Danmark anmodede om, at projektperioden blev forkortet fra den fulde
projektperiode til alene at være i januar og februar i begge projektår. Social- og
Boligstyrelsen godkendte Den Blå Oase/Blå Kors Danmarks anmodning om
projektændring.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2