Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2672924_0001.png
Sagsnr.
2023 - 863
Doknr.
678539
Dato
07-03-2023
Transskription af social- og boligministerens besvarelse
af ULØ alm. del samrådsspørgsmål A, B og D afgivet
den 1. marts 2023 i Udvalget for Landdistrikter og Øer
Social- og boligministeren sagde følgende:
”Tak for det. Og tak også for spørgsmålet som er stillet til mig, og som jeg vil
besvare samlet.
Indledningsvis skal jeg selvfølgelig også gøre opmærksom på, at jeg som
minister ikke går ind i konkrete sager, og alligevel skal min indgang til talen
være, at der kan være flere grunde til, at mennesker vælger at bosætte sig på
en campingplads. For nogle kan det være den eneste mulighed i en virkelig
presset livssituation. For andre er det et mere aktivt tilvalg at bo på en anden
måde, end det som de fleste gør.
Vi får også beretninger både om ægtepar med fast arbejde og med gevinst fra
boligsalg og ivrig rejseaktivitet i øvrigt i den ene ende af skalaen, hvis man må
sige det på den måde. Men jo også om socialt udsatte mennesker, nogen med
misbrug og andre med sygdom eller andre ting, som oplever at
campingpladsen er deres eneste mulighed lige nu. Og det lyder i øvrigt også
på mig som om, at der er opstået et ret fantastisk fællesskab af at bo på den
måde. Jeg har selv boet kollektiv i mange år, så jeg forstår udmærket, at der
kan opstå en meget stærk fællesskabsfølelse af, at man bor flere mennesker
sammen med hinanden. I en lidt anderledes boform, end det de fleste bor i.
Men uanset hvad der gør sig gældende for den enkelte, altså om man tilhører
den ene eller den anden gruppe, af dem jeg har nævnt her, så er en
campingplads ikke løsningen på boligproblemer og boligmangel i øvrigt for
socialt udsatte mennesker i Danmark. Jeg mener ikke, at vi skal have
trailerparks i Danmark. Det er for mig et skrækeksempel på, hvad der sker, når
man slår bunden ud af et boligmarked, som vi ser at der er andre steder i
verden.
Vi har igennem mange årtier i Danmark insisteret på, at alle skal have
mulighed for at have en god og en tryg og en sund bolig. Og derfor har vi
indrettet os på den måde, at vi har en almen boligsektor, og vi har i øvrigt
kommunal anvisning, som kirkeministeren også var inde på. For mig er
trailerparks det modsatte, og for mig er den type udvikling det modsatte. Det
betyder ikke, at jeg ikke har stor kærlighed til, at vi skal opbygge andre måder
at kunne bo sammen på.
Men ideen om, at trailerparks skulle være løsningen på boligsociale problemer,
det mener jeg simpelthen ikke, at vi kan være bekendt. Der skal vores
velfærdssamfund kunne levere noget bedre. Så jeg har altså stor forståelse for,
at man har lyst til at leve på mindre konform måde, end gennemsnittet af
befolkningen ville vælge anderledes boligformer.
Nogle vil gerne bo i tiny houses, der er nogen, der gerne vil bo i kollektiver, der
er nogen, der gerne vil bo i husbåde. Det er ikke alle, der har lyst til at bo i et
parcelhus i et parcelhuskvarter. Og det synes jeg, man skal have lov til at
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/3-23 om helårsbeboelse med beboelsesvogn i Danmark, til social- og boligministeren
2672924_0002.png
bestemme selv, og jeg synes, man skal have flere muligheder, end vi har i dag
i forhold til at kunne bo på forskellige måder.
Men det skal ikke være sådan, at det kan bruges som løftestang til at slå
bunden ud på vores boligmarked. Og det vil jeg sige, at det er det dilemma, vi
står med i hele diskussionen om helårsbeboelse på campingpladser. Og det vil
sige, at jeg vil gerne se på udviklingen i boligformer, om man kan være med til
at løsne på nogle regler.
Vi har allerede en enhed i Social- og Boligstyrelsen, som arbejder med at
udbrede vidne om nye former for både bygge- og bofællesskaber. Og hvor man
kan få etableret den strukturelle ramme omkring de fællesskaber, som opstår,
når man bor sammen med hinanden på andre måder.
Men det betyder altså ikke, at vi som et af de stærkeste velfærdssamfund i
verden, skal slække på kravene til, at alle boliger skal være gode og sunde. Og
det er helt centralt for mig, og derfor er det ikke en god løsning for et
velfærdssamfund, at man indfører trailerparks som en variant af, hvordan vi
griber til at løse boligsociale problemer.
Vi har både gode alternativer til campingpladser og til hjemløshed i øvrigt. Og
særligt de almene boliger er med lav husleje og lige adgang målerette
mennesker, der ikke kan klare sig på det private boligmarked. Og der er jo hele
den variation i de historier, vi hører.
Det er som udgangspunkt den enkeltes ansvar at finde et sted at bo, enten via
venteliste til en almen bolig eller på det private boligmarked. Men der er jo
situationer, og det er derfor det er vigtigt for mig at understrege, at vi både har
dem, der kan selv i de historier, der er omtalt, og så har vi nogen, hvor der nok
også er brug for lidt mere hjælp.
Der har vi jo meget forskellige situationer, både økonomisk og socialt. Så
selvom det som udgangspunkt er den enkeltes ansvar, så er der jo situationer,
hvor man har brug for hjælp og hvor kommunen må træde til, og
kommunalbestyrelsen har ret til at få stillet indtil hver fjerde ledige almen
familiebolig til rådighed. Af de almene boligorganisationer. Det kan også
aftales, at man har en højere andel end en fjerdedel med de almene
boligorganisationer.
Og boligerne skal bruges til at løse påtrængende boligsociale opgaver i
kommunen. Det er jo sådan set det, der er hele meningen med det. Det vil
sige, at kommunerne kan anvise almen boliger til borgere, som har et socialt
problem, og hvor bolig er en del af løsningen. Den kommunale boliganvisning
skal altid ske på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den
boligsøgendes behov. Og det betyder i udgangspunktet, at den person, som
har det mest påtrængende behov, skal tilbydes en passende bolig først, og det
er måske lidt svar på den del omkring ventelister.
Fordi javel, der er ventelister, og de ventelister kan være lange. Men hvis man
har påtrængende boligsocialt problem, og kommunen vurderer det, så er der
altså mulighed for at anvise en bolig, hvor man ikke skal stå 30 år på venteliste
for at få den. Men det betyder så omvendt også, at hver borger har ikke ret til at
få tilbudt en bolig af sin egen eller en anden kommune. Det kommer an på ens
situation.
Lad os for eksempel sige, at man var multimilliardær, så ville man nok få lidt
svært ved at komme afsted med at sige, at man havde et akut boligproblem,
man ikke selv var i stand til at løse. Så på den måde giver det også mening, at
man går ind og vurderer på den enkeltes mulighed for at finde en bolig selv.
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/3-23 om helårsbeboelse med beboelsesvogn i Danmark, til social- og boligministeren
2672924_0003.png
Kommunen kan så sætte vejledende kriterier for, i hvilke situationer man kan
forvente hjælp. For eksempel, at man skal være borger i kommunen, og at
boligproblemet er uforudset, og vedkommende ikke selv kan finde en bolig.
Men kriterierne må ikke være så faste, at man ikke konkret kan gå ind og
foretage en vurdering af borgeren, og et afslag vil ikke kunne stå i vejen for en
ny vurdering, hvis der er sådan, at ens livssituation for eksempel ændrer sig.
Og den konkrete individuelle vurdering af, om en borger har et påtrængende
boligsocialt behov, er derfor uomgængelig i loven.
Kommunal anvisning af almene boliger til socialudsatte borger er, efter min
mening, en vigtig hjørnesten i vores velfærdssamfund, og der er det
selvfølgelig vigtigt, at kommunerne løfter deres ansvar og anviser en bolig, når
det er nødvendigt. Det betyder selvfølgelig også, at kommunerne, der er
involveret i situationer af den her karakter, der vil man selvfølgelig også kunne
påtage sig det ansvar og gøre brug af de muligheder, som lovgivningen giver
mulighed for, hvis mennesker er i nød. Og hvis der er børn inde i billedet, så
har kommunerne en særlig forpligtelse til at hjælpe og dermed også sikre gode
opvækstvilkår, og det gælder for alle børn, der har ophold i kommunen.
Og for de mennesker, som kan have svært ved at fastholde en bolig på grund
af dårlig økonomi, der gælder det om at bruge de muligheder, lovgivningen har
for at holde hånden under den enkelte i form af blandt andet boligstøtte og
enkeltydelser. Det er også muligt at hjælpe økonomisk udsatte borgere med et
lån til et beboerindskud, hvis de skal flytte ind i en ny bolig, ligesom at man kan
yde det, der hedder flyttehjælp.
Boligstøtten dækker en del af den løbende husleje og er størst for husstand
med lave indkomster. Både huslejestøtte og enkeltydelser indgår i
lovgivningen, som hører til hos beskæftigelsesministeren, men det er
lovgivning, som bør bruges, når det er nødvendigt.
Og endelig har kommunen mulighed for at tilbyde hjælp via
husvildebestemmelsen, det vil sige at finde og lægge ud for udgifter til
midlertidig overnatning i en akut nødsituation.
Men de kommunale forpligtelser fritager ikke nogen fra at tage et ansvar for sit
eget liv, hvis det er sådan, at man kan det. I et velfærdssamfund er det
selvfølgelig sådan, at vi også har pligt til, hvis vi kan, at gøre det, vi kan. Og det
gælder også at gøre en indsats for at finde et sted at bo, fx ved at skrive sig op
til en almen bolig.
At vi fastholder, at alle skal gøre, hvad de kan, giver kommunerne bedre
mulighed for også at tage hånd om de mennesker, der har behov for hjælp. Det
giver næsten også sig selv, at hvis alle dem, der kan, selv gør det, så er der
også bedre mulighed for at tage fat om de situationer, hvor det ikke er tilfældet.
Skiftende regeringer har i de senere år understøttet etablering af små, billige
almene boliger, både med direkte tilskud og med bedre incitament for
kommunerne til at støtte små boliger.
Desværre er der nogle steder, særligt omkring Københavnsområdet, hvor der
er mangel på billige almene boliger. Men der bliver gjort ret meget for at ændre
på det. Som en del af aftalen om Fonden for Blandede Boliger, som blev
indgået i slutningen af 2021, er der afsat midler til konkrete projekter med nye
almene boliger i de store byer. Og for at sikre kommunerne adgang til meget
billige almenboliger til kommunalanvisning blev der også i samme aftale afsat
godt 1 mia. kr. til nye, billige almen familieboliger og et huslejetilskud til de
eksisterende almene boliger.
For der kan jo være nogen, der står lige nu og her, der kan man jo ikke vente
på en byggeri, der er færdig om 10 år. Og kommunerne har som sagt
3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/3-23 om helårsbeboelse med beboelsesvogn i Danmark, til social- og boligministeren
2672924_0004.png
anvisningsret til de meget billige boliger, hvor huslejen er nede på 3.500 kr. om
måneden, og huslejetilskuddet skal bruges i år, mens der kan søges om tilskud
til nye boliger frem til 2027. Men med de nuværende inflationstal er prognosen,
at vi får i alt cirka 3.000 meget billige boliger.
Meningen er, at kommunerne skal bruge de billige boliger til mennesker, som
er ramt af hjemløshed og andre socialt udsatte boliger. Og de nye meget billige
boliger supplerer de cirka 6.000 eksisterende meget billige boliger, som er der i
forvejen, som gennemsnitligt bliver ledige hvert år og som kommunerne
allerede kan anvise til en andel af. I dag anviser kommunerne cirka 11% af
boligerne med en husleje på under 3.500 kr. om måneden. Og det kan være en
fordel for kommunerne at indgå aftaler med de almene boligorganisationer om
at få tilbudt flere af de små, helt billige boliger til boligsocial anvisning.
Der er aktuelt mange danskere, som har svært ved at få privatøkonomien til at
hænge sammen på grund af den høje inflation. Det er der slet ikke nogen tvivl
om, og også mange flere end dem, som fra tid til anden kan have behov for en
akut økonomisk håndsrækning fra kommunen.
Og derfor indgik næsten hele Folketinget i efteråret 2022 en aftale om
vinterhjælp, som bl.a. indfrøs husholdningers energieudgifter og sænkede
elafgiften. Og den 10. februar 2023 indgik vi i regeringen sammen med SF og
Danmarksdemokraterne radikale, DF, Alternativet og Ny Borgerlige, en aftale
om inflationshjælp til udsatte danskere på samlet ca. 2,4 mia. kr.
Det er afgørende for regeringen at forhindre, at den høje inflation og akutte nød
for langvarige konsekvenser, fordi at en gruppe danskeres økonomi bliver slået
så meget ud af kurset, at de risikerer f.eks. at miste deres bolig.
Derfor er jeg glad for, at vi har afsat penge, bl.a. til at hjælpe netop de
mennesker, som rammes ekstra hårdt af de høje priser, og som lige nu har
svært ved at betale huslejen, og i øvrigt energiregning og alle mulige andre
ting. Blandt andet med et supplement til ældrecheck og en økonomisk
håndsrækning til de mest udsatte børnefamilier, og så altså nedsættelse af
huslejen i økonomiske udsatte almene boligafdelinger.
Det tror jeg var det, jeg havde indledningsvis som svar. Det blev lidt langt, men
der var også en del spørgsmål at svare på, så tak for ordet.”
4