Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2671851_0001.png
Notat
Ministeren for landdistrikters mundtlige besvarelse 1.
marts 2023 på samrådsspørgsmål C
Spørgsmålet, der er stillet af MF Morten Messerschmidt (DF), har føl-
gende ordlyd:
Dato: 1. marts 2023
”Vil
ministeren forklare rimeligheden og fornuften i, at borgere, der
bor fast på en campingplads, og som følge af et påbud om ophør af hel-
årsbeboelse, bliver smidt ud af deres hjem den 15. februar 2023 for
derefter at kunne vende tilbage til samme bolig 14 dage efter, hvor det
er tilladt at benytte en campingplads til campering
?”
Talepunkter:
Jeg vil gerne indlede og sige tak for de fire samråds-
spørgsmål om vintercampering. Social- og boligministe-
ren og jeg besvarer dem ved, at jeg først besvarer
spørgsmål C, fordi dette spørgsmål sætter rammen for
besvarelsen af de fire samrådsspørgsmål.
Dernæst besvares spørgsmål B, A og D i nævnte række-
følge.
For så vidt angår baggrunden for spørgsmål C kan jeg
generelt oplyse følgende. De gældende regler findes i
campingreglementet. Formålet med campingreglemen-
tet er blandt andet er at sikre, at campingpladserne ikke
udvikler sig til sommerhuslignende områder eller til
helårsbeboelse. I stedet er det formålet, at campingplad-
serne bevares til ferie- og fritidsformål for den brede
befolkning.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/3-23 om helårsbeboelse med beboelsesvogn i Danmark, til ministeren for landdistrikter
2671851_0002.png
Notat
Hovedsæsonen for campering er fra 1. marts til 31. ok-
tober. Ophold på campingpladser i perioden fra 1. no-
vember til 28. februar er alene muligt, hvis en kommune
meddeler tilladelse til vintercampering. Dvs. kortvarige
ophold af samlet 15-20 dages varighed. Det kan være i
weekender mv.
Selv med en tilladelse til vintercampering må campister
efter de gældende regler ikke opholde sig på en cam-
pingplads hele året.
Det er kommunerne, der fører tilsyn i konkrete sager ef-
ter campingreglementet. Planklagenævnet er klagemyn-
dighed.
Jeg har derfor som minister ikke mulighed for at gå ind i
den konkrete sag om Corona Camping.
Som minister har jeg ikke kendskab til den konkrete
sags mange detaljer. Jeg har dog fået oplyst af Plan- og
Landdistriktsstyrelsen, at sagen om ulovlig helårsbebo-
else på Corona Camping har en længere forhistorie. Det
er bl.a. fordi sagen ad flere omgange har været påklaget
til Planklagenævnet.
Side 2
Akt nr. 263505
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/3-23 om helårsbeboelse med beboelsesvogn i Danmark, til ministeren for landdistrikter
2671851_0003.png
Notat
Om sagsforløbet i det sidste halve års tid kan man læse
følgende i den seneste afgørelse fra Planklagenævnet fra
5. december 2022: Kommunen sendte den 6. september
2022 et påbud om ophør af ulovlig helårsbeboelse med
frist den 1. november 2022. Dette påbud blev påklaget
til Planklagenævnet.
Planklagenævnet traf den 5. december 2022 afgørelse i
sagen, og kommunen fik medhold.
Da den oprindelige frist 1. november 2022 dermed var
passeret, meddelte kommunen en ny frist - den 15. fe-
bruar 2023 - for ophør af helårsbeboelse.
I det konkrete sagsforløb er der altså en forklaring på, at
der er 14 dage mellem fristens udløb for ophør af hel-
årsbeboelse og frem til den 1. marts, hvor en ny cam-
pingsæson starter.
Når der spørges til rimeligheden og fornuften i en kon-
kret sag, behandlet af Køge Kommune, må jeg henvise til
det netop gennemgåede sagsforløb.
Jeg vil gerne understrege, at min principielle holdning
er, at kommunerne har et kommunalt råderum at
handle inden for. Jeg har tillid til, at kommunerne hand-
ler ansvarligt og inden for lovens rammer.
Side 3
Akt nr. 263505