Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2676487_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Frederiksholms Kanal 21
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 1. marts 2023 (ULØ alm. del
spørgsmål nr. 13) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
Spørgsmål nr. 13:
”Vil ministeren oversende en redegørelse for status og sagsforløbet ifm. at opnå
byggetilladelse til Fields-ejendommen, ift. den del der i henhold til lokalplanen
udgør et stormagasin, idet der henvises til power-point præsentation slide nr. 6
om byggetilladelse, brugt ifm. foretræde ved Steen & Strøm/Fields den 22. fe-
bruar 2023, jf. L 36
– bilag 5 (internt)?”
Svar:
Jeg kan ikke gå ind i den konkrete sag om lovliggørelse af et stormagasin med
Bilka i Fields, men jeg kan give en gennemgang af sagsforløbet og en status på
sagen.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har udarbejdet nedenstående gennemgang af
sagsforløbet og status på sagen, som jeg skal henholde mig til:
”Sagsforløb for stormagasin i Field’s
1999: Københavns Kommune vedtager forslag til kommuneplantillæg og lokal-
plan for et storcenter i Ørestad med plads til bl.a. et lavprisvarehus ("hyper-
marked”) på 15.000 m
2
.
2000: Daværende miljøminister Svend Auken nedlægger veto mod lokalplanen,
herunder for så vidt angår lavprisvarehuset. Indsigelsen ophæves senere efter
nærmere aftalte ændringer, herunder at ingen dagligvarebutikker må over-
skride planlovens grænse på 3.000 m
2
, men at der kan ske udflytning af det
nedlagte 17.000 m
2
stormagasin (Daells Varehus) med en udvidelsesmulighed
på 8.000 m
2
.
2000: Københavns Kommune vedtager kommuneplantillæg nr. 13 og 14 samt
lokalplan nr. 325, ”Ørestad City Center”. Det fremgår af lokalplanen, at ”der kan
etableres et detailhandelscenter, hvor det samlede bruttoetageareal til butiks-
formål ikke må overstige 40.000 m². Bruttoetagearealet for den enkelte butik
må ikke overstige 3.000 m² for dagligvarebutikker og 1.000 m² for udvalgsva-
rebutikker. Der kan dog indrettes op til 10 udvalgsvarebutikker med et brutto-
etageareal op til 2.000 m². Udover ovennævnte kan der etableres et stormaga-
sin med et bruttoetageareal op til 25.000 m². Højst 25 pct. af bruttoetagearealet
inklusive butikker, der både forhandler udvalgs- og dagligvarer, må anvendes
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 276391
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 16. marts 2023
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om status og sagsforløbet ifm. at opnå byggetilladelse til Fields-ejendommen
2676487_0002.png
til dagligvarehandel. Herudover, kan der etableres et leisurecenter og et bio-
grafkompleks med et samlet etageareal på mindst 20.000 og højst 45.000 m².”
2000: Kommuneplantillæggene og lokalplanen påklages til Naturklagenævnet.
2001: Et flertal i Naturklagenævnet afviser, at kommuneplantillæggene og lo-
kalplanen er i strid med planloven.
2001: Københavns Kommune giver byggetilladelse til Field’s, herunder til at
indrette et stormagasin i centeret.
2003: Østre Landsret frifinder Naturklagenævnet i en retssag om afgørelsen fra
2001, som er rejst af foreningen Amager Mod Overflødige Storcentre (AMOS).
Dommen ankes til Højesteret, men ankesagen bortfalder på grund af en frist,
som ikke blev overholdt.
2003: Københavns Kommune giver byggetilladelse til placering og disponering
af et stormagasin i to etager i Field’s.
2003: De Samvirkende Købmænd (DSK) klager over byggetilladelsen til Natur-
klagenævnet med påstand om, at byggetilladelsen er i strid med plangrundla-
get, idet der ikke er givet tilladelse til et stormagasin på maksimalt 25.000 m
2
,
men derimod til et lavprisvarehus på ca. 13.000 m
2
(Bilka OneStop), en tøjbutik
på ca. 3.500 m
2
(H&M) og et stormagasin på ca. 8.000 m
2
(Debenhamns).
2003: I december 2003 træffer et flertal (6 medlemmer) i Naturklagenævnet
afgørelse om, at det ansøgte er i overensstemmelse med lokalplanen. Mindre-
tallet (4 medlemmer) finder, at projektet rummer store afvigelser fra, hvad der
kan betegnes som et stormagasin og derfor ikke er i overensstemmelse med lo-
kalplanen. Mindretallet henviser bl.a. til, at projektet fremtræder som større
selvstændige butikker, der ikke i væsentlig grad adskiller sig fra de øvrige bu-
tikker i centret.
2004: Field’s åbner i marts 2004. I en del af Field’s er der etableret et lavprisva-
rehus på ca. 13.000 m
2
(Bilka OneStop), som skal udgøre en del af stormagasi-
net.
2004: DSK anlægger retssag mod Naturklagenævnet ved Østre Landsret om af-
gørelsen fra 2003.
2011: Østre Landsret afsiger dom om, at Naturklagenævnets afgørelse fra 2003
er ugyldig. Landsretten finder i lighed med mindretallet i Naturklagenævnet, at
det ved byggetilladelserne stipulerede projekt indebærer så grundlæggende af-
vigelser fra, hvad der efter planretligt relevante kriterier kan betegnes som et
stormagasin, at det ikke er i overensstemmelse med lokalplanen. Naturklage-
nævnet anker ikke dommen.
2013: Københavns Kommune udsteder en ny byggetilladelse til lovliggørelse af
Field’s Stormagasin ved en ny indretning af stormagasinet. DSK klager til Na-
tur- og Miljøklagenævnet.
2014: Natur- og Miljøklagenævnet afgør, at Københavns Kommunes byggetilla-
delse fra 2013 ikke er i overensstemmelse med den gældende lokalplan. Næv-
net finder, at ændringerne af indretningen ikke medfører, at der nu er tale om
et stormagasin. Sagen hjemvises til kommunen, som skal sørge for at foretage
Akt nr.: 276391
Side 2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om status og sagsforløbet ifm. at opnå byggetilladelse til Fields-ejendommen
2676487_0003.png
de nødvendige skridt med henblik på at bringe det ulovlige forhold i overens-
stemmelse med planloven.
2014: Field’s indbringer Natur-
og Miljøklagenævnets afgørelse for Køben-
havns Byret. DSK er biinterveneret i retssagen til støtte for nævnets påstand.
Der har efter anmodning fra Field’s
været gennemført tre forskellige syn og
skøn i sagen, ligesom der har været gennemført en delhovedforhandling vedrø-
rende DSK’s klageret. Byretten har afslået Field’s anmodning om henvisning til
landsretten. Field’s har anmodet om præjudiciel forelæggelse
for EU-Domsto-
len for så vidt angår servicedirektivet. Byretten har bestemt, at der først i for-
bindelse med hovedforhandlingen tages stilling til, om sagen præjudicielt skal
forelægges for EU-Domstolen.
2015: Københavns Kommune meddeler, at kommunen efter en samlet vurde-
ring af sagens omstændigheder ikke vil tage yderligere skridt til lovliggørelse,
før der foreligger en endelig afgørelse i retssagen. DSK klager til Statsforvalt-
ningen.
2016: Statsforvaltningen træffer afgørelse om, at kommunens beslutning om at
afvente udfaldet af retssagen ikke er klart ulovlig, og at Statsforvaltningen der-
for ikke foretager sig yderligere.
Aktuel status:
Erhvervsministeriet har i oktober 2022 oplyst, at retssagen skal hovedforhand-
les i Københavns Byret over seks dage i januar/februar 2024. I retssagen ude-
står nu kun den afsluttende skriftveksling”.
Akt nr.: 276391
Side 3
Louise Schack Elholm
/ Hans Peter Olsen