Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2686751_0001.png
Faktaark
Provenu- og beskæftigelsesvirkninger af
Forberedt på fremtiden I
Med regeringens reformudspil
Forberedt på fremtiden I
vil der samlet set blive frigjort
op til 2,2 mia. kr. som følge af det nye af kandidatlandskab,
jf. tabel 1.
Derudover
lægger regeringen op til at udmønte op til 85 mio. kr. fra rammen til investeringer
i bedre kvalitet i uddannelse afsat med
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi.
Det samlede reformprovenu udgør således 2,3 mia. kr. fra 2030 og frem,
jf. tabel 1.
Hovedparten af finansieringen følger af, at flere kandidater med reformen frem-
over vil indtræde på arbejdsmarkedet tidligere, hvilket øger arbejdsudbuddet og
styrker de offentlige finanser. Det giver isoleret et finansieringsbidrag på 1,4 mia.
kr. Hertil er der provenu fra mindreudgifter til taxameter på 0,4 mia. kr. og min-
dreudgifter til SU på 0,3 mia. kr. samt fra udmøntning af uddannelsesrammen.
Ud af det samlede reformprovenu øremærkes 950 mio. kr. varigt til investeringer
på universitetsområdet. Det resterende reformprovenu på 1,35 mia. kr. reserveres
i en ramme til børn, unge og uddannelse til senere udmøntning.
2. marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om, hvordan provenuet på 1,35 mia. kr. i den nye uddannelsesreform af kandidatuddannelserne tilvejebringes m.v.
2686751_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd af
Forberedt på fremtiden I
Mio. kr. (2023-pl)
(1) Samlet finansiering
- heraf direkte
Taxameter (mindreudgifter)
SU (mindreudgifter)
Udmøntning af uddannelsesramme*
- heraf indirekte
Indirekte provenu fra kandidatreform
(2) Investeringer i universitetsområdet
- heraf direkte
- heraf indirekte
Nyt kandidatlandskab og løft af bacheloruddannelser
- heraf direkte
- heraf indirekte
1-årige kandidatdannelser og erhvervskandidater
Nye højt specialiserede kandidatuddannelser
- heraf direkte
- heraf indirekte
Løft af kvalitet på bachelor og 2-årige kandidatuddannelser
Øvrige investeringer
- heraf direkte
- heraf indirekte
Bedre mulighed for livslang læring
- heraf direkte
- heraf indirekte
Flere internationale studerende
- heraf direkte
- heraf indirekte
Understøttende tiltag til implementering af en reform
(3) Ramme til børn, unge og uddannelse
Balance (1) - (2) - (3)**
-10
-50
-50
-80
-50
-210
-0
0
-0
10
0
20
-20
50
20
60
-30
50
30
70
-40
80
30
80
-40
50
40
80
-40
50
50
100
-50
50
440
10
10
-0
50
70
-20
70
110
-30
110
150
-40
80
120
-40
90
130
-40
370
10
10
50
70
-20
70
110
-30
110
150
-40
80
120
-40
10
20
30
30
2024
2025
10
10
2026
20
20
2027
30
30
2028
30
30
2029
2030 Varigt
240 2.270 2.300
-40
-140
70
40
830
430
350
50
870
430
350
90
280 1.440 1.440
280 1.440 1.440
450
500
-40
370
370
660
710
-50
570
560
0
360
0
0
0
200
90
150
-50
950
870
80
580
570
20
360
30
10
20
200
370
300
70
250
100
140
90
160
-70
40
1.170 1.350
Anm.: Afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Pga. afrundinger summer ikke alle totaler til summen af
enkeltkomponenterne.
*Udmøntning af ramme til bedre kvalitet i uddannelse afsat med
Aftale om en ny reformpakke for danske økonomi
fra 2022.
** Fra 2024 til 2029 er der et akkumuleret underskud på 440 mio. kr. Tilsvarende er der et overskud i 2030,
således at reformen akkumuleret set er udgiftsneutral i 2030.
Kilde: Egne beregninger
Den samlede virkning på den strukturelle beskæftigelse af
Forberedt på fremtiden I
udgør 5.900 fuldtidspersoner i 2030, mens virkningen på det strukturelle antal le-
dige udgør 250 personer
1
. Saldovirkningerne ved at flytte en fuldtidsperson (stude-
rende) i beskæftigelse eller ledighed fremgår af
appendiks, tabel A1.
1
Det er lagt til grund, at den strukturelle ledighedsprocent ikke ændres med forslaget.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om, hvordan provenuet på 1,35 mia. kr. i den nye uddannelsesreform af kandidatuddannelserne tilvejebringes m.v.
2686751_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 2
Virkning på strukturel beskæftigelse, det strukturelle antal ledige samt strukturelt BNP
2025
Strukturel beskæftigelse (fuldtidspersoner)
Nye kandidatuddannelser på 1¼ studieår og flere erhvervs-
kandidater
Bedre mulighed for livslang læring
Nye højt specialiserede kandidatuddannelser
Flere internationale studerende
Øget antal ledige (hoveder)
Nye kandidatuddannelser på 1¼ studieår og flere erhvervs-
kandidater
Nye højt specialiserede kandidatuddannelser
100
250
300
300
300
50
50
350
250
250
0
100
2026
250
2027
300
2028
2029
2030 Varigt
5.900 5.600
5.600 5.600
-400
-50
500
250
250
0
300 1.350
1.100
Anm.: Strukturel beskæftigelse og antal ledige er afrundet til nærmeste hele 50 fuldtidspersoner.
Opgørelsen af arbejdsudbudsvirkningerne er opgjort som virkningerne på den strukturelle beskæftigelse målt
i fuldtidspersoner. Virkningen på det strukturelle antal ledige er opgjort i antal personer.
Kilde: Egne beregninger
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om, hvordan provenuet på 1,35 mia. kr. i den nye uddannelsesreform af kandidatuddannelserne tilvejebringes m.v.
2686751_0004.png
Side 4 af 4
Appendiks
Tabel A1
Saldovirkninger pr. ekstra fuldtidsperson i forbindelse med kandidatreform
Kr., 2023-niveau
Kandidatstuderende, under studiet
1)
Kandidatuddannet i beskæftigelse første år efter studiet
Kandidatuddannet i beskæftigelse - gns. over hele livet
Kandidatuddannet i ledighed efter studiet
Saldovirkning pr.
fuldtidsperson
150.000 kr.
225.000 kr.
360.000 kr.
-125.000 kr.
Anm.: Afrundet til nærmeste 5.000 kr.
Saldovirkninger er baseret på registerdataberegninger samt typeberegninger af satser for fx ydelser, løn og
skatte- og afgiftssatser. Opgørelsen omfatter ikke yderligere makroeffekter, der følger af blandt andet øgede
virksomhedskatter, andre skatter og afgifter tilknyttet produktionen samt fx virksomhedsejeres indkomster
og forbrug.
1) Opregnet til fultidsbeskæftigelse.
Kilde: Egne beregninger