Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Christiansborg
31. marts 2023
Svar på Uddannelses- og Forskningsudvalgets spørgsmål nr. 96
(Alm. del) af 3. marts 2023 stillet efter ønske fra Sofie Lippert (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren med henvisning til ministerens besvarelsen af hhv. FIU alm. del
–
spørgsmål 118 (folketingsåret 2021-22) og FIU alm. del
–
spørgsmål 4 oplyse,
hvorvidt de to forskellige estimater for øget arbejdsudbud på hhv. 5.500 og 4.200
ved at skære i den maksimale SU-periode, skyldes at besvarelsen af FIU alm. del
–
spørgsmål 118 (folketingsåret 2021-22) alene er baseret på lange videregående ud-
dannelser, mens besvarelsen af FIU alm. del
–
spørgsmål 4 baseres på at fjerne
muligheden for det ekstra SU-år på alle videregående uddannelser? Såfremt diffe-
rencen skyldes andet, ønskes dette oplyst.
Svar
Det er i svar på FIU alm. del spørgsmål 118 (2021-2022) skønnet, at en reduktion
i den globale/maksimale klipramme fra 70 til 58 SU-klip vil øge arbejdsudbuddet
med ca. 4.200 fuldtidspersoner.
1
Det er i svar til FIU alm. del spørgsmål 4 (2022-2023, 2. samling) skønnet, at en
reduktion i den globale/maksimale klipramme fra 70 til 58 SU-klip
og
afskaffelse
af muligheden for SU-klip ud over normeret studietid vil øge arbejdsudbuddet
med ca. 5.500 fuldtidspersoner.
Forskellen mellem de to skøn over arbejdsudbudseffekter er således, hvorvidt mu-
ligheden for SU-klip ud over normeret studietid afskaffes. Derudover blev mål-
gruppetal mv. opdateret i forbindelse med FIU 4. Der er således ikke tale om en
sondring mellem de forskellige niveauer af videregående uddannelser.
Den omtalte mulighed, hvor en reduktion i den maksimale klipramme fra 70 til 58
SU-klip, men hvor muligheden for SU-klip ud over normeret tid
ikke
afskaffes
–
kan blandt andet påvirke kandidatstuderende, da en fuld universitetsuddannelse
(bachelor- + kandidatuddannelse) i dag som udgangspunkt er normeret til 58 må-
neder (fem studieår). Kandidatstuderende, som har gennemført en treårig bache-
1
Ligeledes
indgår omlægning af SU på kandidatdelen til lån. Det er i svaret lagt til grund, at omlægning til lån
på kandidatdelen ikke vil øge arbejdsudbudsvirkningen yderligere set i forhold til en isoleret afkortning af den
globale/maksimale klipramme fra 70 til 58 SU-klip.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K