Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2678514_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 24. februar 2023 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
21. marts 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
$dossier_documentnumber$
Alm. del spørgsmål 88
Vil ministeren i forlængelse af BUPL’s foretræde for Uddannelse-
og Forsknings-
udvalget den 21. februar 2023, jf. UFU alm. del
bilag 47, oplyse, hvorfor der har
været en faldende bevilling (taxameter og ekstrabevilling) pr. studerende på pæ-
dagoguddannelsen? Vil ministeren i forlængelse heraf oplyse, hvad pengene i ste-
det er blevet anvendt til?
Svar
Der er i besvarelsen af spørgsmålet lagt til grund, at der spørges ind til udviklingen
i tilskud pr. studenterårsværk (STÅ) på pædagoguddannelsen.
Tabel 1 viser et beregningsteknisk eksempel på udviklingen i tilskud pr. STÅ for
den delmængde af bevillingerne, som indgår i BUPLs præsentation, dvs. undervis-
ningstaksten, de bevillinger for 2020-22, der indgik i akt 34 af 5. december 2019
samt de bevillinger for 2023, som indgik i Aftale om finansloven for 2020. Midlerne
fra akt 34 er i tabel 1 fordelt på 2020, 2021 og 2022, fordi aktstykket blev tiltrådt i
december 2019 og tilskuddet dermed reelt først kunne have effekt på uddannel-
sen fra 2020,
jf. tabel 1.
Med den delmængde af tilskuddene, som indgår i BUPLs præsentation, har der
dermed været tale om en stigning i tilskud fra 2019 til perioden 2020-23. For så
vidt angår tilskuddet i 2024, har dette endnu ikke været genstand for en politisk
prioritering, idet regeringen og Folketinget ikke har haft lejlighed til at tage stilling
til finanslovforslaget for 2024. Dermed er det ikke muligt for mig at kommentere på
de prioriteringer, der måtte forekomme for 2024.
Tabel 1. Beregningsteknisk eksempel på udviklingen i tilskud pr. STÅ pba. undervisningstak-
sten og særtilskud
Kr. (2023-pl)
Takst til undervisnings-STÅ
Særtilskud pr. undervisnings-STÅ
Tilskud pr. STÅ i alt
2019
43.698
-
43.698
2020
43.624
4.816
48.440
2021
43.593
4.778
48.371
2022
43.534
4.726
48.260
2023
43.538
4.548
48.086
2024
43.500
-
43.500
Anm.: Beløbene er fremskrevet til 2023-prisniveau med de faktisk anvendte pris- og lønreguleringer (dvs. ikke fast-
prisberegneren).
For 2019-2022 er de opgjorte aktivitetstal baseret på regnskabstal. For 2023-2024 er de opgjorte aktivitetstal baseret
på prognoser for FFL23 fra august 2022.
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om, hvorfor der har været en faldende bevilling (taxameter og ekstrabevilling) pr. studerende på pædagoguddannelsen
2678514_0002.png
Derudover kan jeg oplyse, at institutionerne ud over de bevillinger, der indgår i ta-
bel 1, modtager andre uddannelsestilskud, herunder praktiktakst, resultattilskud
samt en række faste tilskud.
Nedenfor fremgår et beregningsteknisk eksempel på udviklingen i tilskud pr. STÅ
på pædagoguddannelsen, når der også tages højde for alle relevante tilskudsele-
menter i bevillingssystemet for de videregående uddannelser.
Tabel 2. Beregningsteknisk eksempel på tilskud pr. STÅ pba. alle relevante tilskudselementer
Tusinde kr. (2023-pl)
Aktivitetstilskud
Resultattilskud
Faste tilskud
Særtilskud til pædagogudd.
Tilskud i alt
STÅ (teori og praktik)
Tilskud pr. STÅ
2019
479.688
49.849
211.903
-
741.440
14.976
49,5
2020
474.054
48.862
223.049
45.630
791.596
14.829
53,4
2021
460.458
47.723
203.251
45.630
757.062
14.425
52,5
2022
460.035
48.036
186.783
45.630
740.485
14.428
51,3
2023
444.321
49.369
182.032
45.416
721.138
14.082
51,2
2024
431.473
47.941
179.990
-
659.404
13.575
48,6
Anm.: Beløbene er fremskrevet til 2023-prisniveau med de faktisk anvendte pris- og lønreguleringer (dvs. ikke fast-
pris-beregneren).
For 2019-2022 er de opgjorte aktivitetstal baseret på regnskabstal. For 2023-2024 er de opgjorte tal baseret på prog-
nosetal for FFL23 fra august 2022.
Variationen i de faste tilskud skyldes bl.a. udløb af tilskud til uddannelsesstationer, ekstraordinære tilskud ifm. Corona,
samt at kvalitetstilskuddet for 2019-2021, der prioriteres politisk, bl.a. blev udmøntet til institutioner med pædagogud-
dannelsen.
Det fremgår igen i dette beregningstekniske eksempel, at tilskuddet pr. STÅ stiger
fra 2019 til 2020. I perioden 2020-2022 falder de faste tilskud i takt med, at en
række tilskud til uddannelsesinstitutioner, ekstraordinære tilskud ifm. Covid-19
samt politisk prioriterede kvalitetstilskud for perioden 2019-21 udløb. Særtilskud-
det fra aftalen om finansloven for 2020 udløber med udgangen af 2023.
Endeligt bemærkes det, at institutionernes tilskud ydes efter et bloktilskudsprincip.
Institutionerne kan dermed disponere frit inden for deres formål ved anvendelse af
de statslige tilskud, kapital og øvrige indtægter. De beregningstekniske eksempler
i tabel 1 og 2 afspejler derfor ikke nødvendigvis den måde, institutionerne har prio-
riteret.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2