Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2677088_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 6. januar 2023 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 7
Vil ministeren oversende en oversigt over statens forventede indtægter og udgifter
forbundet med SU-lån frem til 2030, herunder den forventede øgede indtægt som
følge af højere rente og længere løbetider?
Svar
Indtægter og udgifter forbundet med SU-lån afhænger af, hvordan rentesatser (dis-
kontoen og genudlånsrenten) udvikler sig, og i øvrigt i høj grad af de studerendes
låne- og tilbagebetalingsadfærd, herunder låne- og tilbagebetalingsmuligheder. Der
er ikke fast praksis for at opgøre indtægter og udgifter forbundet med SU-lån over
perioder, der går længere frem end som budgetteret i finansloven.
Af svar på UFU alm. del spm. 6 af 6. januar 2023 fremgår en oversigt over, hvordan
indtægter og udgifter forbundet med SU-lån har udviklet sig de seneste 15 år. På
de årlige finanslove budgetteres der fire år frem ud fra skøn baseret på netop de
seneste års udvikling i låneadfærd, renteudvikling, faktiske tab mv.
F.eks. er bevillinger til forventede renteindtægter opført på finansloven, hvor der
budgetteres med renteindtægter af både almindelig rentetilskrivning på SU-lån og
af misligholdt gæld under inddrivelse. I tabel 1 nedenfor er disse renteindtægter
estimeret på baggrund af opdaterede renteskøn primo 2023.
Tabel 1. Indtægter, forrentning af lånevirksomhed - studielån
Mio kr. (2023-pl)
Renteindtægter af misligholdt SU-gæld
Renteindtægter af studielån
2023
389,2
1.404,5
2024
235,6
1.359,7
2025
235,6
1.249,1
2026
227,1
1.175,1
17. marts 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
379227
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger pba. regnskabstal for SU-lån og renteskøn
primo 2023.
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over statens forventede indtægter og udgifter forbundet med SU-lån frem til 2030, til uddannelses- og forskningsministeren
2677088_0002.png
Renteudgifter og forventede tab forbundet med SU-lån er ligeledes opført på finans-
loven. I tabel 2 nedenfor er disse udgifter estimeret på baggrund af opdaterede ren-
teskøn primo 2023.
Det skal bemærkes, at budgettering af tab og hensættelser til tab flere år frem er
forbundet med betydelig usikkerhed. Opgørelsen omfatter ikke administrationsom-
kostninger forbundet med driften af udbetaling og tilbagebetaling af SU-lån.
Tabel 2. Udgifter, tab på studiegæld og forrentning af genudlån
Mio kr. (2023-pl)
Tab på studiegæld
Hensættelser til tab på studiegæld
Forrentning af genudlån
2)
2023
69,9
-342,4
1)
932,3
2024
69,9
204,6
882,0
2025
69,9
204,6
832,4
2026
69,9
204,6
783,9
Anm.: 1) Der er foretaget en engangsregulering af hensættelser til tab som følge af indgået gældsaftale
om nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige, som bl.a. sikrer styrkede muligheder for løninde-
holdelse. 2) Forrentning af genudlån dækker over statens renteudgifter forbundet med optagelse af lån
til at finansiere SU-lånene.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger pba. regnskabstal for SU-lån og renteskøn
primo 2023.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2