Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2662829_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 3. februar 2023 har udvalget efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 62
Vil ministeren redegøre for, hvor meget det giver i provenu og hvor meget man
øger arbejdsudbuddet ved at hæve SU-fribeløbet med 4.000 kr., 8.000 kr. og
10.000 kr. om måneden?
Svar
I 2022 blev SU-fribeløbet hævet med 4.000 kr. om måneden. Det månedlige SU-
fribeløb er derfor aktuelt 13.573 kr. og 18.412 kr. på hhv. ungdomsuddannelser og
videregående uddannelser for de måneder, hvor den uddannelsessøgende mod-
tager SU eller SU-slutlån. Det betyder, at SU-modtagere kan tjene hhv. 162.967
kr. om året på ungdomsuddannelser og 220.944 kr. om året på videregående ud-
dannelser uden at blive modregnet i deres årlige SU-stipendier. For uddannelses-
søgende, der f.eks. har valgt SU fra i en måned, er fribeløbet højere. Uddannel-
sessøgende, der tjener mere end disse indkomstgrænser, vil få et tilbagebeta-
lingskrav på det for meget udbetalte SU.
Det kan ikke umiddelbart lægges til grund, at uddannelsessøgende vil arbejde
mere ved en yderligere forhøjelse af SU-fribeløbsgrænsen, når f.eks. de stude-
rende på videregående uddannelser allerede kan tjene 18.412 kr. om måneden
ved siden af deres SU
og dermed arbejde omtrent fuld tid.
Der er med andre ord allerede i dag gode muligheder for at supplere SU med ar-
bejdsindkomst. Der vil således ikke være arbejdsudbud ved en yderligere forhø-
jelse af SU-fribeløbsgrænsen, men kun øgede SU-udgifter og faldende indtægter
fra tilbagebetaling af for meget udbetalt SU. En yderligere forøgelse af fribeløbet
vil desuden være målrettet uddannelsessøgende med usædvanligt høje supple-
rende indtægter.
Da de uddannelsessøgende kan arbejde stort set fuldtid under den gældende fri-
beløbsgrænse og en yderligere stigning i fribeløbsgrænsen ikke forventes at give
arbejdsudbudseffekter, vil tilbagebetalingskravet som følge af for meget udbetalt
SU primært være fra uddannelsessøgende med indtægter udover arbejdsind-
komst (f.eks. egen virksomhed, kapitalindkomst og aktieindkomst), som er vanske-
lige at beregne.
16. februar 2023
ddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
377143
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om, hvor meget hhv. provenu og arbejdsudbud det vil medføre, hvis man ophæver indkomstgrænsen helt for personer på SU
2662829_0002.png
Det bemærkes endvidere, at forhøjelse af SU-fribeløbet på hhv. 4.000 kr., 8.000
kr. og 10.000 kr. vil være forbundet med en vis risiko for proforma indskrivninger,
hvor personer, der reelt ikke er studieaktive, tilmelder sig uddannelser for at mod-
tage SU ved siden af deres arbejde. Det vurderes at kunne medføre betydelige
merudgifter, som det er vanskeligt at skønne over.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2