Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2678509_0001.png
Faktaark
Velstandsvirkninger af
Forberedt på fremtiden I
Det samlede udspil, hvor der bl.a. lægges op til en omlægning af op imod halvde-
len af kandidatuddannelsespladserne og en prioritering af flere midler til universi-
teterne til kvalitetsløft med en ambition om flere timer, kan påvirke den samlede
velstand målt ved BNP gennem dels ændringer i timeproduktiviteten og dels den
samlede beskæftigelse.
kort
sigt vil det hovedsageligt være virkningen på beskæftigelsen, der har betyd-
ning for velstanden. Den øgede strukturelle beskæftigelse skønnes isoleret set at
bidrage til en stigning i velstanden på 6�½ mia. kr. (2023-niveau) målt ved virknin-
gen på strukturelt BNP i 2030,
jf. tabel 1.
længere
sigt vil virkningen på velstanden i højere grad blive påvirket gennem
flere modsatrettede kanaler. Finansministeriet vurderer, at det ikke er muligt at
give et samlet skøn over den samlede langsigtede effekt,
jf. tabel 1.
Det skal ses i ly-
set af samspillet mellem en række modsatrettede effekter, som uddybes nedenfor.
Den samlede velstandsvirkning af udspillet afhænger i høj grad af implementerin-
gen som påpeget af Reformkommissionen i forbindelse med dennes anbefalinger.
Tabel 1
Velstandsvirkning ved
Forberedt på fremtiden I
Mia. kr. (2030-niveau)
Strukturel BNP
2025
0,1
2026
0,2
2027
0,2
2028
0,2
2029
1,4
2030 Varigt
6,4
’-’
Anm.: ’-’ angiver, at det ikke vurderes muligt at skønne over effekten.
Kilde: Finansministeriet.
Det vurderes, at de mest fremtrædende kanaler til ændringer i velstanden, som re-
formudspillet vil virke gennem, er følgende:
1. Den tidligere udtræden på arbejdsmarkedet vil isoleret set øge arbejdsud-
buddet og dermed velstanden.
2. Forkortelsen af kandidatuddannelser vil isoleret set medføre, at nyuddan-
nede kandidater har en lavere timeproduktivitet, da dimittenderne fra kan-
didatuddannelser på 1¼ studieår alt andet lige vil have tilegnet sig færre
kompetencer gennem formel uddannelse.
3. Tidligere udtræden på arbejdsmarkedet vil til gengæld øge optjeningen af
erhvervserfaring, hvilket isoleret set kan påvirke timeproduktiviteten posi-
tivt.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om, hvilket lønniveau, ledighed, beskæftigelsesgrad og samfundsmæssig afkast (over et livsforløb), som regeringen forventer for personer med 1-årige kandidatuddannelser
2678509_0002.png
Side 2 af 3
4. Investeringer i kvalitet og flere timer (og herigennem større læringsud-
bytte) på uddannelserne kan potentielt føre til højere timeproduktivitet for
de færdiguddannede.
Velstandsvirkningen af det øgede arbejdsudbud, som følge af tidligere udtræden
på arbejdsmarkedet, vil indtræffe umiddelbart efter implementeringen af det nye
kandidatlandskab. Derimod vil velstandsvirkninger af ændringer i produktiviteten
først materialisere sig gradvist, herunder i takt med, at flere årgange dimitterer fra
kandidatuddannelserne på 1¼ studieår og træder ud på arbejdsmarkedet. Der vil
således gå 40 til 50 år, før produktivitetsvirkningerne af reformen har spillet sig
fuldt ud på arbejdsmarkedet. Den kortsigtede samfundsmæssige velstandsvirkning
vurderes derfor at være positiv.
Finansministeriet vurderer samtidig, at det ikke er muligt på forhånd at lave et
skøn over den samlede langsigtede velstandseffekt af regeringens udspil
Forberedt
på fremtiden I.
Det skal ses i lyset af, at der ikke tidligere er foretaget lignende refor-
mer af de danske universitetsuddannelser, og at der er få holdepunkter for at vur-
dere den samlede langsigtede velstandsvirkning. Den langsigtede velstandsvirkning
vil afhænge af størrelsesforholdet mellem de modsatrettede effekter nævnt oven-
for. En succesfuld implementering vil understøtte, at beskæftigelses- og produkti-
vitetsudviklingen samlet set understøtter højere velstand.
Det bemærkes, at Finansministeriets sædvanlige regneprincipper for uddannelses-
niveauer ikke umiddelbart kan overføres til at skønne over produktivitetsvirknin-
gerne ved omlægningen af kandidatuddannelserne, dvs. punkt (2) og (3) ovenfor,
jf. boks 1.
Tilsvarende kan virkningerne af generelle investeringer i kvalitet (4) uden
nærmere præcisering ikke regnes med i en egentlig opgørelse af virkningen på pro-
duktiviteten med Finansministeriets sædvanlige regneprincipper.
Boks 1
Gældende regneprincipper for ændringer i uddannelsesniveauer
Finansministeriets gældende regneprincipper for generelle skift
mellem
uddannelsesniveauer, der bl.a. anvendes
ifm. mellemfristede fremskrivninger, tilsiger, at et højere uddannelsesniveau generelt er forbundet med en højere
produktivitet og velstand.
Finansministeriets regneprincipper kan imidlertid ikke uden videre overføres til virkninger af større strukturelle æn-
dringer eller skift mellem uddannelser
inden for
samme uddannelsesniveau, herunder skift mellem uddannelser med
forskellig længde inden for samme niveau.
Således differentieres der fx ikke i dag mellem arbejdsudbuddet for lærer og sygeplejerske, som er hhv. en 4-årig og
en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Det skal i høj grad ses i lyset af, at der er tale om gennemsnitsbetragt-
ninger, samt at der ikke umiddelbart kan laves en direkte kobling fra uddannelsens længde til uddannelsens kvalitet
og de opnåede kompetencer og kvalifikationer.
Såfremt provenuet anvendes hensigtsmæssigt og reformens implementering er
succesfuld – herunder ikke mindst ift., at uddannelserne i højere grad kobles tæt-
tere til arbejdsmarkedets behov, kvalitet i uddannelserne, flere timer mv. – er der
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om, hvilket lønniveau, ledighed, beskæftigelsesgrad og samfundsmæssig afkast (over et livsforløb), som regeringen forventer for personer med 1-årige kandidatuddannelser
2678509_0003.png
Side 3 af 3
et potentiale for at velstandsvirkningerne bliver positive på langt sigt. Virknin-
gerne afhænger således i høj grad af reformens implementering, hvordan geninve-
steringerne foretages, samt hvor meget der geninvesteres med reformen.
Der vil ikke på forhånd blive indregnet permanente positive virkninger på vel-
standsniveauet i Finansministeriets langsigtede fremskrivninger af BNP. Konkret
vil den isolerede velstandsvirkning fra det øgede arbejdsudbud beregningsteknisk
blive neutraliseret gradvist over en årrække ved at nedjustere den eksogene pro-
duktivitetsvækst marginalt. Det er alene et udtryk for, at det ikke er muligt at vur-
dere den samlede velstandseffekt, hvorfor det beregningsteknisk lægges til grund,
at den samlede reform har en neutral virkning på den samlede velstand på lang
sigt, og er ikke udtryk for at Finansministeriet vurderer, at reformen indebærer la-
vere produktivitet. Effekterne på produktivitet og velstand vil således blive indreg-
net i de økonomiske fremskrivninger, i takt med at de realiseres.
Virkninger for offentlig saldo
Under Finansministeriets sædvanlige forudsætninger påvirker produktivitetsvirk-
ningen ikke provenu- eller udgiftsskønnene, der er lagt til grund. En evt. lavere
produktivitet – som resulterer i lavere lønninger – reducerer på den ene side det
offentliges skatteindtægter, men vil i udgangspunktet ikke påregnes at svække de
offentlige finanser.
1
Det skyldes grundlæggende, at der på den anden side meka-
nisk vil være en tilsvarende modsatrettet effekt på de offentlige udgifter. Lønud-
giften til offentlige ansatte vil alt andet lige falde, da den må følge lønudviklingen i
den private sektor, og idet overførelsesindkomsterne bliver reguleret på baggrund
af lønudviklingen, vil de også falde tilsvarende.
1
Se Finansredegørelsen 2014, kapitel 6