Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Christiansborg
31. marts 2023
Svar på Uddannelses- og Forskningsudvalgets spørgsmål nr. 48
(Alm. del) af 26. januar 2023 stillet efter ønske fra Katrine Robsøe
(RV)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere skønnet over det nuværende uddannelsesniveau og
–
ad-
færds betydning for produktivitet og velstand frem mod 2050, jf. figur 1.22 i ”Fi-
nansredegørelse 2014”
Svar
Den forudsatte produktivitetsvækst i de mellemfristede fremskrivninger indehol-
der et bidrag fra et stigende uddannelsesniveau. Uddannelsesniveauet måles ved
beskæftigelsens sammensætning på overordnede uddannelsesniveauer, herunder
ufaglært, faglært, kort videregående uddannelse (KVU), mellemlang (MVU) og
lang videregående (LVU). Skønnet er baseret på den overordnede kategorisering
af uddannelsesniveauer, og ikke uddannelseslængden i sig selv. Produktivitetsbi-
draget anslås med udgangspunkt i observerede lønforskelle i den private sektor for
de forskellige uddannelsesniveauer. Metoden er beskrevet i
Finansredegørelse 2014.
Skønnet for uddannelsesniveauets bidrag til produktivitetsvæksten er senest opda-
teret i forbindelse med
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026, jf. figur 1.
Figur 1
Uddannelsesbidraget til væksten i timeproduktiviteten i de mellemfristede fremskrivninger
Pct.
0,30
0,25
0,20
Pct.
0,30
0,25
0,20
0,15
0,10
0,05
0,00
2010
2015
2020
2025
2030
2035
2040
2045
2050
Uddannelsesbidrag til vækst i timeproduktiviteten
0,15
0,10
0,05
0,00
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K