Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2765256_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 30. september 2021 har udvalget efter ønske fra Ulla Tørnæs (V) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 286
Vil ministeren sende et opdateret svar på UFU alm. del
spørgsmål 87 (2019-20),
så tabel 1 og 2 fra svaret dækker perioden fra 2015-2027?
19. november 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Svar
Midler fra EU's forskningsprogrammer indgår i det offentlige forskningsbudget i
form af det forventede hjemtag af midler, som opgøres af Danmarks Statistik.
Danmark bidrager ikke særskilt til EU’s forskellige forskningsprogrammer, herun-
der Horizon Europe. Forskningsprogrammerne finansieres af det samlede EU-
budget og bidrag fra lande, der ikke er EU-medlemmer, men indgår i forsknings-
samarbejdet.
Der er dermed ikke en entydig opgørelse af den danske finansieringsandel af EU’s
forskningsmidler. I nærværende svar er det derfor lagt til grund, at den danske fi-
nansiering svarer til den danske BNI-andel af de forskningsprogrammer, der i dag
indgår i opgørelsen af det danske forskningshjemtag fra EU, hvilket også var til-
fældet i svaret på UFU alm. del 87 (2019-20). Ud over forskningsprogrammer,
som i dag indgår i opgørelsen, kan der ligge andre forskningsprogrammer under
EU’s budget, som ikke indgår i opgørelsen af hjemtaget, men som Danmark bidra-
ger til, og der kan være forskning under programmer, som ikke er særskilte forsk-
ningsprogrammer.
For 2015-2020 er der taget udgangspunkt i det danske hjemtag og bidrag til forsk-
ningsprogrammerne på EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2014-2020.
For
2021-2027 er der taget udgangspunkt i forskningsprogrammerne, der indgår i MFF
2021-2027, hvor der ligeledes er lagt en opdateret hjemtagsprocent til grund, der
bl.a. tager højde for UK’s udtræden af EU. Opgørelsen
for 2015-2020 kan således
ikke sammenlignes med den opdaterede opgørelse for 2021-2027.
Det forventede danske hjemtag og beregnede bidrag til EU's forskningsprogram-
mer fremgår af tabel 1.
Ref.-nr.
263493
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 236: MFU spm., om danske forskeres hjemtag af EU-forskningsmidler
2765256_0002.png
Tabel 1
Sammenligning af den beregnede danske andel af EU forskningsprogrammer og EU-hjemtag (2015-
2027)
Mio. kr. (2022-pl)
Forventet EU-hjemtag
Skøn for DK-bidrag
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027
1.773 1.730 1.882 1.991 2.149 2.305 1.916 2.398 2.227 2.249 2.257 2.264 2.148
1.408 1.587 1.552 1.588 1.736 2.067 1.820 2.115 2.148 2.210 2.244 2.269 2.289
Anm.: 1) Det forventede niveau for Danmarks hjemtag af EU-midler for 2015-2020 er opgjort af
Danmarks Statistik. Det skønnede danske hjemtag i perioden 2021-2027 er opgjort pba. en
opdateret hjemtagsnøgle, hvortil der fsva. 2021 er taget udganspunkt i betalingsniveauet for
EU’s 2021-budget,
mens der fsva. 2022-2027 er taget udgangspunkt i forpligtelsesniveauet i
MFF-aftalen for 2021-2027.
2) Danmarks bidrag fra 2015-2020 er udarbejdet pba. Kommissionens regnskabstal for det
realiserede niveau for betalinger under Horizon 2020. Skøn for Danmarks bidrag for 2021 er
udarbejdet pba. betalingsniveauet for EU’s 2021-budget,
mens der fsva. 2022-2027 er taget
udgangspunkt i forpligtelsesniveauet i MFF-aftalen for 2021-2027. Hertil er der anvendt skøn
for Danmarks finansieringsandel fsva. Danmarks andel af EU’s BNI-indtægter.
3) Bevillinger er opregnet med generel pris- og lønindeks. Der er anvendt en eurokurs på 7,45.
Kilde: EU-Kommissionen, Danmarks Statistik og Finansministeriet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Såfremt det offentlige forskningsbudget opgøres uden at medregne EU-hjemtaget,
vil forskningsbudgettet skønsmæssigt blive reduceret med 1.773-2.257 mio. kr. i
årene 2015-2025. Forskningsbudgettet vil således skulle opjusteres tilsvarende og
vil skulle finansieres af råderummet, hvis 1 pct. målsætningen fastholdes, hvor det
offentlige forskningsbudget udgør mindst 1 pct. af BNP.
Såfremt man i stedet benytter det danske finansieringsbidrag til forskningspro-
grammerne, vil forskningsbudgettet skønsmæssigt blive reduceret med 13-366
mio. kr. i 2015 til 2025. Forskningsbudgettet vil i så fald skulle opjusteres tilsva-
rende, og opjusteringen ville skulle finansieres af råderummet,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Det offentlige forskningsbudget (2015-2025)
Mio. kr. (2022-pl)
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023*
2024*
2025*
1) Det offentlige forsknings-
budget, nuværende me-
24.209 22.570 22.735 23.157 23.678 25.478 24.619 25.303 24.737 24.608 24.666
tode
2) Det offentlige forsknings-
22.435 20.839 20.853 21.166 21.529 23.260 22.703 22.905 22.509 22.360 22.409
budget ekskl. EU-hjemtag
Difference 2-1
-1.773 -1.730 -1.882 -1.991 -2.149 -2.217 -1.916 -2.398 -2.227 -2.249 -2.257
3) Offentligt forskningsbud-
23.843 22.426 22.405 22.754 23.264 25.240 24.523 25.021 24.657 24.570 24.653
get, bidragsandel
Difference 3-1
-366
-144
-330
-403
-413
-237
-96
-282
-80
-39
-13
Anm.: *Der udarbejdes kun skøn for det offentlige forskningsbudget til og med 3. budgetoverslagsår,
da skønnene ud i årene er behæftet med usikkerhed. Forskningsreserven fyldes ikke ud i
årene, hvorfor tallene for det offentlige forskningsbudget i 2024 og 2025 er lavere.
Kilde: Danmarks Statistik, Finansministeriet
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 236: MFU spm., om danske forskeres hjemtag af EU-forskningsmidler
2765256_0003.png
Budgetteringen af det offentlige forskningsbudget sker i forbindelse med finanslov-
forslaget således, at Danmark ved fremsættelsen af forslaget opfylder målsætnin-
gen om, at det offentlige forskningsbudget udgør minimum 1,00 pct. af BNP med
afsæt i BNP-skønnet for det kommende finansår fra
Økonomisk Redegørelse.
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3