Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 8. september 2023 har udvalget efter ønske fra Sandra Elisabeth Skalvig
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
UFU alm. del spm. 235
Vil ministeren redegøre for, om engelsksprogede uddannelser er en god forretning
for staten?
Svar
Engelsksprogede uddannelser bidrager til at tiltrække internationale studerende,
men andre studerende, såsom danskere og udenlandske statsborgere bosat i
Danmark, optages også på uddannelserne. I 2022 udgjorde internationale stude-
rende 39 pct. af den samlede tilgang til de engelsksprogede videregående uddan-
nelser.
Hvorvidt de internationale studerende bidrager positivt til de offentlige finanser af-
hænger bl.a. af, om de studerende arbejder under deres studie, og om de efter
endt uddannelse bliver og arbejder i Danmark. Flere internationale studerende
medfører merudgifter til SU
1
, uddannelsestaxameter og offentlige serviceudgifter
som f.eks. udgifter i sundhedsvæsenet mv. Omvendt vil internationale studerende
efter fuldført uddannelse
–
såfremt de bliver boende i Danmark
–
potentielt bi-
drage positivt til arbejdsudbuddet og dermed have en positiv virkning på de offent-
lige finanser.
Med
Aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark
fra
juni 2023 blev det besluttet, at universiteterne fra 2024 kan oprette yderligere
1.100 engelsksprogede ordinære studiepladser hvert år i perioden 2024-2028 og
2.500 ordinære studiepladser årligt fra 2029.
Det er lagt til grund, at halvdelen af de engelsksprogede studiepladser vil blive be-
sat af internationale studerende, mens den anden halvdel vil blive besat af danske
6. oktober 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
425578
1
Det bemærkes, at studerende fra EU-/EØS-landene skal arbejde 10-12 timer om ugen for
at få status som vandrende arbejdstagere og dermed opnå ret til SU. En øget tilgang af in-
ternationale studerende forventes derfor at være forbundet med en positiv virkning på den
strukturelle beskæftigelse på baggrund af deres arbejdsudbud under uddannelse, som ind-
går i provenuberegningerne.
Side 1/2