Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2772677_0001.png
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Christiansborg
30. oktober 2023
Svar på Uddannelses- og Forskningsudvalgets spørgsmål nr. 219
(Alm. del) af 28. august 2023 stillet efter ønske fra Katrine Robsøe
(RV)
Spørgsmål
Af svar på Finansudvalgets alm. del spørgsmål 185, Folketingsåret 2022-23 (2.
samling), fremgår det, at Finansministeriets metode til beregning af saldoeffekten
af en stigning i den strukturelle beskæftigelse afhænger af, om der er tale om et
mere generelt tiltag eller et tiltag, der flytter specifikke grupper i beskæftigelse. Så-
ledes medregner ministeren alene såkaldte makroeffekter, dvs. stigningen i virk-
somhedsskatter (herunder selskabsskat) og andre skatter og afgifter knyttet til pro-
duktionen og virksomhedsejernes forbrug, hvis der er tale om et mere generelt til-
tag. I svaret begrunder ministeren metodeforskellen med, at der dels anvendes
forskellige økonomiske modeller i de to tilfælde, samt at Finansministeriet alene
tager stilling til, hvor beskæftigelsen opstår i forbindelse med mere generelle tiltag.
I faktaarket ”Velstandsvirkninger af Forberedt på Fremtiden I”, jf. UFU alm. del
spørgsmål 110, Folketingsåret 2022-23 (2. samling), foretager ministeriet imidler-
tid en beregning af BNP-effekten af en stigning i den strukturelle beskæftigelse
som følge af omlægning af kandidatuddannelsespladserne.
a. Vil ministeren redegøre uddybende for denne BNP-beregning, herunder
om den indebærer en stillingtagen til, hvor beskæftigelsen opstår, herunder
om den opstår i den private eller den offentlige sektor? Vil ministeren vi-
dere redegøre for, om der er saglige grunde til ikke at medregne makroef-
fekter i forbindelse med tiltag, der flytter specifikke grupper i beskæfti-
gelse, og hvad betydningen er for de økonomiske skøn, når det ikke gøres
(f.eks. for uddannelsesreformen)?
Svar
Finansministeriet har opgjort BNP-virkningen af en stigning i den strukturelle be-
skæftigelse, som følge af omlægning af kandidatuddannelsespladserne, som en fast
faktor på 2,2 gange den skønnede afledte lønsumsændring (ekskl. pension mv.).
Her er de samme lønforudsætninger som i saldovirkningsberegningerne lagt til
grund,
jf. besvarelsen af Uddannelses- og Forskningsudvalgets spørgsmål 216 (alm. del) af 28.
august 2023.
Baggrunden for de enkelte faktorer til opregning af lønsumsændring
til BNP-virkning er uddybet i boks 2.3 i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023.
Der er så-
ledes taget stilling til hvor i indkomstfordelingen, beskæftigelsen opstår. Ligeledes
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om beregningerne bag Aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark (2023)
Side 2 af 3
er det lagt til grund, at den strukturelle beskæftigelsesvirkning vil opstå i den pri-
vate sektor, idet den offentlige beskæftigelse ikke påvirkes direkte af det øgede
strukturelle arbejdsudbud.
Når de økonomiske konsekvenser af tiltag, der fx øger arbejdsudbuddet, opgøres
på baggrund af registerdata og for overgange fra bestemte overførselsgrupper til
beskæftigelse med anslåede typiske lønniveauer for de pågældende grupper, er sal-
dovirkningen af det øgede arbejdsudbud baseret på indkomstskat af arbejdsind-
komsten, sparede udgifter til overførselsindkomst og tilbageløb i form af moms
og afgifter på det forbrug, der følger af øget disponibel indkomst ved arbejdsind-
komst frem for overførselsindkomst.
Eventuelle afledte virkninger fra øget selskabsskat eller som følge af afledt virk-
ning på den opgjorte gennemsnitlige lønstigningstakt, der ligger til grund for regu-
lering af beløbsgrænser efter personskattelovens § 20 samt regulering af indkomst-
overførsler, indgår således ikke umiddelbart i disse opgørelser af de økonomiske
konsekvenser af et givet tiltag.
Finansministeriet har i tidligere svar til Finansudvalget og Skatteudvalget opgjort
et groft skøn for, hvor meget der potentielt skal lægges til den umiddelbart op-
gjorte afledte adfærdsvirkning, hvis denne opgøres inklusive afledte virkninger på
selskabsskat og satsregulering. Konkret er det i de tidligere svar beregningsteknisk
skønnet, at der kan opgøres en ”korrigeret saldovirkning” inkl. virkninger
på sel-
skabsskat og satsregulering ved at tillægge 20 pct. til den umiddelbart opgjorte sal-
dovirkning,
jf. svaret på Skatteudvalgets spørgsmål 344 (alm. del) af 23. februar 2022
samt
Finansudvalgets spørgsmål 105 (alm. del) af 11. november 2016.
Det bemærkes, at sel-
skabsskattevirkningen kan være mindre end anslået, hvis der er større renteudgif-
ter knyttet til finansieringen af de øgede investeringer end det, som indgår i bereg-
ningen.
Det skal understreges, at det ”korrigerede” bidrag til den offentlige saldo
som
nævnt ikke afspejler den vurdering, Finansministeriet normalt lægger til grund for
vurdering af saldovirkningen af øget arbejdsudbud for konkrete overførselsgrup-
per. Det skyldes dels, at der er tale om en afledt virkning (selskabsskat og satsre-
gulering) af en afledt virkning (arbejdsudbud), hvilket i sig selv gør virkningen
mere usikker. Dels at ”den generelle makrokorrektion” er baseret på en relativ
grov gennemsnitsbetragtning, der ikke tager højde for de konkrete løn- og over-
førselsniveauer og de præcise opgørelsesmetoder for satsreguleringsprocenten.
Hertil kommer usikkerhed om, hvor stor en del af det ekstra selskabsskattepro-
venu, der måtte blive modgået af højere finansieringsomkostninger i forbindelse
med øget kapitalapparat i virksomhederne.
Med venlig hilsen
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om beregningerne bag Aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark (2023)
Side 3 af 3
Nicolai Wammen
Finansminister