Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2772727_0001.png
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Christiansborg
30. oktober 2023
Svar på Uddannelses- og Forskningsudvalgets spørgsmål nr. 216
(Alm. del) af 28. august 2023 stillet efter ønske fra Katrine Robsøe
(RV)
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at
Aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i
Danmark
(2023) forventes at medføre en stigning i den strukturelle beskæftigelse
på 4.600 fuldtidsbeskæftigede i 2030, og et indirekte finansieringsbidrag på 1.110
mio. kr. i 2030, hvilket betyder, at ministeren regner med et merprovenu på 0,24
mio. kr. pr. fuldtidsbeskæftiget? Ministeren bedes dekomponere beregningen af de
0,24 mio. kr. på samme måde, som ministeren har dekomponeret beregningen for
én dagpengemodtager og én kontanthjælpsmodtager, der skifter til fuldtidsbeskæf-
tigelse i tabel 2 i svar på Finansudvalgets alm. del spørgsmål 185, Folketingsåret
2022-23 (2. samling).
Svar
I faktaarket
Provenu- og beskæftigelsesvirkninger af Aftale om rammerne for reform af univer-
sitetsuddannelserne i Danmark
af 27. juni 2023 redegøres for
Aftale om rammerne for Re-
form af universitetsuddannelserne i Danmark
(2023) virkning på den strukturelle beskæf-
tigelse og det indirekte finansieringsbidrag. Det bekræftes, at aftalen skønnes at
medføre en stigning i den strukturelle beskæftigelse på 4.600 fuldtidspersoner i
2030. Det indirekte finansieringsbidrag er på 1.170 mio. kr. i 2030, når det indi-
rekte provenu knyttet til flere internationale studerende også medregnes,
jf. Tabel
1.
Medregnes det indirekte provenu knyttet til flere internationale studerende ikke,
skønnes det indirekte finansieringsbidrag at være 1.110 mio. kr. i 2030.
Det indirekte provenu på 1.170 mio. kr. består af bidrag fra strukturel beskæfti-
gelse (ca. 1.190 mio. kr.) og ledighed (ca. -30 mio. kr.) fra fire forskellige tiltag:
sektordimensionering, omlægning af kandidatuddannelser, fremrykket studiestart
og flere internationale studerende,
jf. Tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark (2023) forventes at medføre en stigning i den strukturelle beskæftigelse på 4.600 fuldtidsbeskæftigede i 2030, og et indirekte finansieringsbidrag på 1.110 mio. kr. i 2030, hvilket betyder, at ministeren regner med et merprovenu på 0,24 mio. kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
2772727_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Beregnede virkninger på offentlige finanser i 2030, mio. kr., 2023-pl
Strukturel beskæftigelse
1. Sektordimensionering
2. Omlægning af kandidatuddannelser
3. Fremrykket studiestart
4. Flere internationale studerende
Total
360
550
220
60
1.190
Arbejdsløshed
-10
-10
-10
0
-30
Total
360
540
220
60
1.170
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 10 mio., hvorfor totalen kan afvige fra summen af enkeltelementerne.
Kilde: Egne beregninger.
Det gennemsnitlige merprovenu pr. fuldtidsbeskæftiget for de samlede tiltag kan
opgøres som:
1.170 mio. kr. / 4.600 fuldtidsbeskæftigede = 0,25 mio. kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
Gennemsnittet dækker over flere forudsatte saldovirkninger anvendt specifikt til
beregningen af de fire forskellige tiltag,
jf. Tabel 2.
Tabel 2
Anvendte saldovirkninger til beregning af provenuvirkninger af
Aftale om rammerne for Reform af
universitetsuddannelserne i Danmark
(2023)
Nr.
Saldovirkning per fuldtidsperson
(mio. kr. 2023-niveau)
Efter studiet
1
Dimittend fra kandidatuddannel-
ser på 120 ECTS (i beskæfti-
gelse i første år efter studiet)
Dimittend fra kandidatuddan-
nelse på 75 ECTS i beskæfti-
gelse første år efter studiet (al-
ternativ til ét år længere kandi-
datuddannelse).
Dimittend fra kandidatuddan-
nelse på 75 ECTS i ledighed ef-
ter studiet
Under studiet
4
Kandidatstuderende, under stu-
diet (opregnet til fuldtidsbeskæfti-
gelse)
0,150
Sektordimensionering
Omlægning af kandidatuddannelser
Fremrykket studiestart
Flere internationale studerende
0,240
Sektordimensionering
Fremrykket studiestart
Anvendt til beregninger af tiltag
2
0,225
Omlægning af kandidatuddannelser
3
-0,125
Sektordimensionering
Omlægning af kandidatuddannelser
Fremrykket studiestart
Anm.: Saldovirkninger er afrundet til nærmeste 5.000 kr. Saldovirkningerne er beregnet på baggrund af de opgjorte
fuldtidslønninger og den dertilhørende skattebetaling og afgiftsbetaling af øget forbrug baseret på simple
typeberegninger. Det er implicit antaget, at typepersonenen er enlig, uden børn og ikke har et rentefradrag.
Det er antaget, at ledige modtager maks. dagpengesats. Der er anvendt 2023-skatteregler. Årslønnen ved
fuldtidsbeskæftigelse er opgjort med udgangspunkt i en beregnet gennemsnitlig timeløn blandt de relevante
personers registrerede arbejdstimer og løn i Danmarks Statistiks E-Indkomstregister (BFL).
Kilde: Faktaarket
Opdaterede skøn på arbejdsudbud og virkning på den offentlige saldo i Forberedt på fremtiden I
af 2. marts
2023.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark (2023) forventes at medføre en stigning i den strukturelle beskæftigelse på 4.600 fuldtidsbeskæftigede i 2030, og et indirekte finansieringsbidrag på 1.110 mio. kr. i 2030, hvilket betyder, at ministeren regner med et merprovenu på 0,24 mio. kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
2772727_0003.png
Side 3 af 4
Dekomponering af merprovenu pr. fuldtidsbeskæftiget
Der er i det følgende taget udgangspunkt i en kandidatstuderende, som er opreg-
net til fuldtidsbeskæftiget for bedre sammenligningsgrundlag.
Tabel 3
Ændringer i den offentlige saldo samt beskæftigelsesvirkningen i fuldtidspersoner sfa. tiltag i
Aftale
om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark
(2023), 2023-niveau.
Overfør-
selsind-
komst
Lønind- Samlet ind-
komst
komst
Indkomst-
skat
Forbrugs-
afgifter
Bidrag til Antal fuld-
off. saldo tidsperso-
(saldovirk-
ner
ning)
1. Sektordimensionering
Fuldtidsarbejde under
studiet
Ved skift til fuldtidsbe-
skæftigelse
Ved skift til ledighed
0
0
235.000
340.000
470.000
0
340.000
470.000
235.000
95.000
170.000
70.000
55.000
70.000
40.000
150.000
240.000
-125.000
-500
1.850
50
2. Omlægning af kandidatuddannelser
Fuldtidsarbejde under
studiet
Ved skift til fuldtidsbe-
skæftigelse
Ved skift til ledighed
0
0
235.000
340.000
450.000
0
340.000
450.000
235.000
95.000
160.000
70.000
55.000
65.000
40.000
150.000
225.000
-125.000
-1.000
3.100
100
3. Fremrykket studiestart
Fuldtidsarbejde under
studiet
Ved skift til fuldtidsbe-
skæftigelse
Ved skift til ledighed
0
0
235.000
340.000
470.000
0
340.000
470.000
235.000
95.000
170.000
70.000
55.000
70.000
40.000
150.000
240.000
-125.000
-350
1.150
50
4. Flere internationale studerende
Fuldtidsarbejde under
studiet
Ved skift til fuldtidsbe-
skæftigelse
Ved skift til ledighed
0
0
0
340.000
0
0
340.000
0
0
95.000
0
0
55.000
0
0
150.000
0
0
400
0
0
Anm.: Saldovirkninger, årslønninger mv. er afrundet til nærmeste 5.000 kr., antal fuldtidspersoner er afrundet til
nærmeste 50. Det er lagt til grund, at den studerende gennemfører uddannelsen, således at taxameterudgifter
er upåvirkede, og at personen opnår løn som en gennemsnitlig kandidatuddannet. Der er set bort fra øvrige
offentlige indkomstoverførsler, som antages at være upåvirket af overgangen til beskæftigelse. Der er ligele-
des set bort fra kapital- og aktieindkomst. Virkningerne er opgjort efter samme principper som udspillet
For-
beredt på fremtiden I,
nærmere beskrevet i faktaarket
Opdaterede skøn på arbejdsudbud og virkning på den offentlige saldo
i Forberedt på fremtiden I.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Derefter kan der for hvert tiltag beregnes et samlet provenu ved at gange hver sal-
dovirkning med den skønnede beskæftigelsesvirkning i fuldtidspersoner og sum-
mere. Dette er vist som samlet provenu i Tabel 4. Den samlede beskæftigelses-
virkning for hvert tiltag opgjort i antal fuldtidspersoner i 2030 fås ved at summere
beskæftigelsesvirkningen
fra ’fuldtidsarbejde under studiet’ og ’ved
skift til fuld-
tidsbeskæftigelse’. Dernæst kan der for hvert tiltag og samlet beregnes et merpro-
venu pr. fuldtidsbeskæftiget,
jf. Tabel 4.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark (2023) forventes at medføre en stigning i den strukturelle beskæftigelse på 4.600 fuldtidsbeskæftigede i 2030, og et indirekte finansieringsbidrag på 1.110 mio. kr. i 2030, hvilket betyder, at ministeren regner med et merprovenu på 0,24 mio. kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
2772727_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 4
Provenu- og beskæftigelsesvirkninger af
Aftale om rammerne for reform af
universitetsuddannelserne i Danmark (2023),
i 2030, opdelt på tiltag
Samlet provenu
(mio. kr.)
1. Sektordimensionering
2. Omlægning af kandidatuddannelser
3. Fremrykket studiestart
4. Flere internationale studerende
Samlet
360
540
220
60
1.170
Samlet beskæftigelses-
virkning
(fuldtidspersoner)
1.350
2.100
800
400
4.600
Merprovenu pr.
fuldtidsbeskæftiget
(mio. kr.)
0,27
0,26
0,27
0,15
0,25
Anm.: Tal er afrundet til hhv. nærmeste 10 mio. kr. og 50 fuldtidspersoner.
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister