Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2754597_0001.png
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Christiansborg
25. september 2023
Svar på Uddannelses- og Forskningsudvalgets spørgsmål nr. 215
(Alm. del) af 28. august 2023 stillet efter ønske fra Katrine Robsøe
(RV)
Spørgsmål
”Aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark”
(2023) medfører ifølge tabel 1 i aftaleteksten (ufm.dk) et finansieringsbidrag på 20
mio. kr. i 2025 stigende til 2.080 i 2034 og 1.830 mio. kr. i 2075. Vil ministeren de-
komponere og redegøre for beregningen af såvel det indirekte som det direkte fi-
nansieringsbidrag, jf. tabel 1 i aftalen, herunder bedes ministeren redegøre for,
hvor stor en del af det direkte finansieringsbidrag, der stammer fra færre udgifter
til SU. Direkte link:
https://ufm.dk/lovstof/politiske-aftaler/aftale-om-reform-af-
universitetsuddannelserne-i-danmark/endelig-aftale.pdf
Svar
I faktaarket ”Provenu-
og beskæftigelsesvirkninger af Aftale om rammerne for re-
form af universitetsuddannelserne i Danmark” af 27. juni 2023 er
opdelt finansie-
ringsbidraget fra de forskellige reformtiltag. I tabel 1 er det direkte og indirekte fi-
nansieringsbidrag dekomponeret.
Finansieringsbidraget fremkommer gennem sektordimensionering, omlægning af
kandidatuddannelserne, ændring af studiestart samt udmøntning af uddannelses-
ramme. Det direkte finansieringsbidrag omfatter mindreudgifter til taxameter og
SU, mens det indirekte finansieringsbidrag omfatter ændringer i den strukturelle
beskæftigelse samt ændringer i offentlige overførsler ved ændringer i ledigheden.
Det direkte finansieringsbidrag er 10 mio. kr. i 2025 stigende til 760 mio. kr. i
2034 og 780 mio. kr. i 2075,
jf. tabel 1.
Det indirekte finansieringsbidrag er 10 mio.
kr. i 2026 stigende til 1.050 mio. kr. i 2075. Fra 2030 udgør finansieringsbidraget
fra SU ca. halvdelen af det samlede direkte finansieringsbidrag i forbindelse med
reformen.
Det bemærkes, at der som en del af reformen desuden er merudgifter til SU til in-
ternationale studerende og videreuddannelse til personer, som har taget de nye
kandidatveje. Disse fremgår ikke af tabel 1, da der i spørgsmålet er spurgt til finan-
sieringsbidraget fra færre udgifter til SU.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om ministeren vil dekomponere og redegøre for beregningen af såvel det indirekte som det direkte finansieringsbidrag, jf. tabel 1 i aftalen, herunder bedes ministeren redegøre for, hvor stor en del af det direkte finansieringsbidrag, der stammer fra færre udgifter til SU. Direkte link: https://ufm.dk/lovstof/politiske-aftaler/aftale-om-reform-af-universitetsuddannelserne-i-danmark/endelig-aftale.pdf
2754597_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Dekomponeret finansieringsbidrag fra
”Aftale
om rammerne for Reform af
universitetsuddannelserne i Danmark”
Mio. kr. (2023-pl)
Samlet finansiering
Direkte finansiering
- heraf taxameter
- heraf SU
- heraf udmøntning af uddannelses-
ramme*
Indirekte finansiering
-
2024
-
-
-
-
2025
20
10
-
0
10
0
2026
30
20
0
0
20
10
2027
70
40
-10
10
40
30
2028
120
60
0
20
40
60
2029
770
180
-10
160
40
590
2030
1.710
600
270
280
50
1.110
2032
1.910
700
300
310
80
1.220
2034
2.080
760
340
330
80
1.320
2075
1.830
780
350
350
80
1.050
Bidrag fra SU-udgifter til di-
rekte finansiering (pct.)
-
4
13
20
38
85
47
44
44
44
Anm.: Afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Pga. afrundinger summer ikke alle totaler til summen af
enkeltkomponenterne.
*Udmøntning af ramme til bedre kvalitet i uddannelse afsat med Aftale om en ny reformpakke for danske
økonomi fra 2022.
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister