Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2650161_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 6. januar 2023 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 2
Vil ministeren oversende beregninger over, hvilke konsekvenser det vil have for
frafaldet på de videregående uddannelser at fjerne muligheden for sjette SU-år?
Svar
Uddannelses- og Forskningsministeriet har ikke beregninger, hvori der indgår en
effekt på frafaldet på de videregående uddannelser i regeringens forslag om en re-
duktion af den maksimale SU-ramme til videregående uddannelser fra 70 klip til
58 klip.
Der findes meget få studier om SU’s betydning for frafald på de videregående ud-
dannelser i Danmark. Arendt (2013)
1
er baseret på SU-reformen i 1988, hvor sti-
pendiesatsen blev øget og lånemulighederne forbedret. Studiet finder, at 1988-re-
formen mindsker frafaldet, men effekten er kun signifikant for studerende, der er i
første del af studieforløbet, og for studerende med forældre uden videregående
uddannelse.
Regeringens forslag adskiller sig væsentligt fra reformen i 1988 bl.a. ift. udvidede
slutlånsmuligheder. Med til billedet hører, at studerende typisk påvirkes i slutnin-
gen af studieforløbet, hvis de løber tør for klip. Desuden ønsker regeringen, at det
undersøges, om der er behov for at indføre udvidede dispensationsmuligheder til
f.eks. udsatte enlige forsørgere og SU-handicaptillægsmodtagere.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vurderer på den baggrund, at der ikke er
et tilstrækkeligt empirisk grundlag at basere frafaldsberegninger på.
21. januar 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
370336
Med venlig hilsen
Christina Egelund
1
Arendt, Jakob Nielsen (2013): The impact of public student grants on drop-out and com-
pletion of higher education
evidence from a student grant reform, Empirical Econom-
ics,44, 3: 1545-156
Side 1/1