Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2748276_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 11. august 2023 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 185
Vil ministeren i forlængelse af svar på UFU alm. del spm. 152 om tilrettelæggelse
af den obligatoriske praktik på professionsbachelorer for studerende med funkti-
onsnedsættelse redegøre for følgende?
Vil ministeren uddybe svaret, for så vidt angår uddannelsesinstitutionernes
muligheder og begrænsninger i forbindelse med fastsættelse af egne regler
og dispensation herfor i forhold til praktikkens gennemførelse for stude-
rende med funktionsnedsættelse, jf. bekendtgørelsen om erhvervsakademi-
uddannelser og professionsbacheloruddannelser samt uddannelsesbe-
kendtgørelsen?
Kan ministeren bekræfte, at svaret skal forstås således, at der på den
samme uddannelse kan gælde forskellige regler for praktikkens tilrettelæg-
gelse og gennemførsel samt regler for dispensation, såfremt der er tale om
to forskellige uddannelsesinstitutioner?
I hvilket omfang dispenserer uddannelsesinstitutionerne i dag fra deres
egne fastsatte regler angående tilrettelæggelsen af praktikken for stude-
rende med funktionsnedsættelser?
8. september 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
418672
Svar
Som det fremgår af mit svar på UFU alm. del spm. 152, fastsætter uddannelsesin-
stitutionerne inden for rammerne af bekendtgørelse om erhvervsakademiuddan-
nelser og professionsbacheloruddannelser samt den konkrete uddannelsesbe-
kendtgørelse nærmere regler om uddannelsen i en studieordning, herunder bl.a.
regler for praktikkens gennemførelse.
Der er forskel på detaljeringsgraden af reglerne for praktikkens gennemførelse for
forskellige professionsbacheloruddannelser. For pædagoguddannelsen er antallet
af timer i de enkelte praktikforløb eksempelvis fastsat på bekendtgørelsesniveau,
hvor de tilsvarende detaljer på sygeplejerskeuddannelsen f.eks. alene er reguleret
i studieordningen. Der findes således ikke ens regler for praktiktilrettelæggelse på
professionsbacheloruddannelserne.
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm., om den obligatoriske praktik på professionsbachelorer for studerende med funktionsnedsættelse
2748276_0002.png
Det er uddannelsesinstitutionerne, der har kompetencen til at dispensere fra de
fastsatte regler i studieordningen på baggrund af en konkret individuel vurdering af
den studerendes situation.
Uddannelses- og Forskningsministeriet sendte i 2020 et hyrdebrev til de videregå-
ende uddannelsesinstitutioner med det formål at sikre, at deres sagsbehandling
overholder Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. og
FN’s Konvention om Rettigheder for Personer med Handicap –
samt at under-
støtte uddannelsesinstitutionernes sagsbehandling på området.
Uddannelses- og Forskningsministerieret ligger ikke inde med generelle oplysnin-
ger om, i hvilket omfang uddannelsesinstitutionerne dispenserer fra reglerne angå-
ende tilrettelæggelsen af praktikken for studerende.
Der er dog en undtagelse i forhold til pædagoguddannelsen, hvor professionshøj-
skolerne har mulighed for at dispensere fra det bekendtgørelsesfastsatte timetal i
praktikken. Professionshøjskolerne indberetter én gang årligt antallet af dispensa-
tioner til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Indberetningen omfatter de to løn-
nede praktikperiode i pædagoguddannelsen. Den seneste indberetning omfatter
perioderne juni
november 2022 samt december
maj 2022/2023. Her har der
været 8.800 studerende i lønnet praktik, og professionshøjskolerne har godkendt
273 dispensationer for timetallet i praktik.
Professionshøjskolerne kan dispensere fra det i reglerne fastsatte timetal i praktik-
ken på pædagoguddannelsen, såfremt de vurderer, at den studerende kan opnå
læringsmålene for praktikperioden uanset det reducerede timetal.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2