Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2693309_0001.png
Bilagsnotat til TRU-99
NOTAT
På baggrund af Transportudvalgets spørgsmål 99 (dateret 1. marts 2023) til Transport-
ministeren om etablering af overgange på Aarhus Letbanes infrastruktur, herunder
specifikt om Trustrup station, har Aarhus Letbane leveret følgende baggrundsnotat.
Aarhus Letbane I/S
Thomas Koppels Gade 311
DK-8000 Aarhus C
CVR: 34704724
EAN: 5798002913088
[email protected]
letbanen.dk
Trustrup station
Trustrup station er beliggende på letbanestrækningen Aarhus-Grenå. Trustrup station
består af to spor, stationsbygning, en sideperron der betjener spor 1 samt en ø-perron
der betjener spor 2. Adgangen til side og ø-perronerne sker fra syd. Trustrup by er be-
liggende syd for banen, men på nordsiden er ligeledes en række boliger samt et nyere
boligudviklingsområde, se Figur 1.
Da adgangen til stationen og perronerne kun kan ske fra syd, medfører det, at borgere
ankommende fra nord skal gå en omvej via nærmeste sikrede letbaneoverkørsel på
Lyngbyvej vest for perronerne.
Der var tidligere en overkørsel øst for perronerne i Trustrup, se Figur 1, men denne
blev nedlagt af Banedanmark i 2020.
31. marts 2023
Kontaktperson
Thomas Damm Honore
M: 2027 5611
E: [email protected]
Perroner
Nedlagt over-
kørsel
Sikret
overkørsel
Figur 1 Røde pile viser ruten for fodgængere. Grøn markering viser sikret letbaneoverkørsel. Blå streg viser
perronernes placering. Mørkerød ring viser tidligere overkørsel, der er nedlagt.
Side 1 af 2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om, hvorfor borgerne i Trustrup har måttet vente flere år på at få etableret en overgang ved Trustrup Station, til transportministeren
2693309_0002.png
Krav til gennemførelse af ændringer på Aarhus Letbanes infrastruktur
Aarhus Letbane er infrastrukturforvalter for alle 3 delstrækninger (Odderbanen, Grenå-
banen og den indre strækning i Aarhus). Trustrup station er beliggende på delstræknin-
gen Grenåbanen. I rollen som infrastrukturforvalter er Aarhus Letbane ansvarlig for an-
læg, vedligeholdelse og forvaltning af alle 3 delstrækninger.
I tilfælde af, at der skal ske ændringer på Aarhus Letbanes infrastruktur skal Aarhus
Letbane sikre og dokumentere, at hver individuel ændring er risikovurderet og vurde-
ret acceptabel. Denne risikovurderingsproces skal gennemføres under hensyntagen til
de gældende tekniske og trafikale krav, som kan omfatte både Aarhus Letbanes egne
regler, samt nationale krav og bekendtgørelser fra Trafikstyrelsen.
I sidste ende er det Trafikstyrelsen som, på baggrund af Aarhus Letbanes fremlagte do-
kumentation for den gennemførte risikovurderingsproces, kan godkende ændringen
og udstede en ibrugtagningstilladelse, således ændringen kan gennemføres på Aarhus
Letbanes infrastruktur.
I tilfælde af, at en 3. part (kommune eller privat aktør) ønsker at gennemføre ændrin-
ger på Aarhus Letbanes infrastruktur, skal ændringen gennemgå den samme risikovur-
deringsproces, men den 3. part afholder udgifterne til gennemførelse af ændringen.
Sagshistorik
Aarhus Letbane har i 2022 etableret en overgang til en ø-perron på Malling station og
der har i den forbindelse været en del dialog med Trafikstyrelsen. På baggrund af
denne dialog er det klarlagt, at der for nuværende hverken fra Aarhus Letbanes eller
fra Trafikstyrelsens side vil blive givet tilladelse til etablering af en sporovergang over
begge spor, som ikke er sikret med lyd, lysgivning og automatiske bomme.
Etablering af en sporovergang på Trustrup station vil således kræve etablering af et
bomanlæg med lys og lyd svarende til en letbaneoverkørsel for biltrafik (blot i mindre
fysisk omfang). Konsekvensen af dette vil være, at der udover det naturlige store øko-
nomiske omfang, ligeledes vil give en del gene for borgere i området, som vil skulle
høre på klokkeringning hver gang et tog passerer igennem Trustrup station.
Aarhus Letbane vurderer, at udgiften til etablering af et bomanlæg ved en ny sporover-
gang på Trustrup station vil være ikke under 4 mio. kr. Dertil kommer anlægsudgiften
til selve sporovergangen, der er estimeret i et tidligere udarbejdet notat (15.1.2021) og
de videre anlægstekniske arbejder for etablering af eventuelle stianlæg til og fra spor-
overgangen. Dette indledende overslag er baseret på overordnede erfaringstal, og er
ikke baseret på en konkret teknisk løsning på Trustrup station.
Side 2 af 2