Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. marts 2023
2023-1130
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 95:
Vil ministeren oplyse, hvad antallet af støjplagede beboere (jf.
WHO’s nyeste grænseværdier for støj) i nærheden af en Kattegat-
forbindelses samlede udbyggede anlægsomfang vil være, og hvor
stor støjudbredelsen er i naturområderne, hvis man ligeledes be-
nytter WHO’s nyeste grænseværdier for støj? Og vil ministeren
give en detaljeret analyse af, hvor der skal opstilles støjværn ved
nybyggede strækninger og ved tilstødende eksisterende veje, når de
tilstødende veje i mange tilfælde er underudstyret med støjværn,
og ekstra gennemkørende trafik fra Kattegatforbindelsen vil for-
værre forholdene?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der sammen med
Sund & Bælt Holding A/S og Trafikstyrelsen forestod forundersø-
gelsen af en fast Kattegatforbindelse. Vejdirektoratet oplyser føl-
gende:
”Miljøstyrelsen har fastlagt vejledende grænseværdier for vejstøj og
jernbanestøj, der anvendes i forbindelse med miljøvurderinger af
projekter i Danmark. Grænseværdierne for vej- og banestøj ved bo-
liger er henholdsvis 58 dB (L
den
) og 64 dB (L
den
), mens grænsevær-
dierne for rekreative områder i det åbne land er henholdsvis 53 dB
(L
den
) og 59 dB (L
den
). Den vejledende grænseværdi udtrykker en
støjbelastning, der efter Miljøstyrelsens vurdering er miljømæssigt
og sundhedsmæssigt acceptabel.
Verdenssundhedsorganisationen WHO har i 2018 udgivet anbefa-
linger til beskyttelse af menneskers sundhed mod udsættelse for
støj fra forskellige støjkilder, herunder støj fra veje og jernbaner.