Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2674150_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. marts 2023
2023-1130
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 95:
Vil ministeren oplyse, hvad antallet af støjplagede beboere (jf.
WHO’s nyeste grænseværdier for støj) i nærheden af en Kattegat-
forbindelses samlede udbyggede anlægsomfang vil være, og hvor
stor støjudbredelsen er i naturområderne, hvis man ligeledes be-
nytter WHO’s nyeste grænseværdier for støj? Og vil ministeren
give en detaljeret analyse af, hvor der skal opstilles støjværn ved
nybyggede strækninger og ved tilstødende eksisterende veje, når de
tilstødende veje i mange tilfælde er underudstyret med støjværn,
og ekstra gennemkørende trafik fra Kattegatforbindelsen vil for-
værre forholdene?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der sammen med
Sund & Bælt Holding A/S og Trafikstyrelsen forestod forundersø-
gelsen af en fast Kattegatforbindelse. Vejdirektoratet oplyser føl-
gende:
”Miljøstyrelsen har fastlagt vejledende grænseværdier for vejstøj og
jernbanestøj, der anvendes i forbindelse med miljøvurderinger af
projekter i Danmark. Grænseværdierne for vej- og banestøj ved bo-
liger er henholdsvis 58 dB (L
den
) og 64 dB (L
den
), mens grænsevær-
dierne for rekreative områder i det åbne land er henholdsvis 53 dB
(L
den
) og 59 dB (L
den
). Den vejledende grænseværdi udtrykker en
støjbelastning, der efter Miljøstyrelsens vurdering er miljømæssigt
og sundhedsmæssigt acceptabel.
Verdenssundhedsorganisationen WHO har i 2018 udgivet anbefa-
linger til beskyttelse af menneskers sundhed mod udsættelse for
støj fra forskellige støjkilder, herunder støj fra veje og jernbaner.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad antallet af støjplagede beboere (jf. WHO’s nyeste grænseværdier for støj) i nærheden af en Kattegatforbindelses samlede udbyggede anlægsomfang vil være, og hvor stor støjudbredelsen er i naturområderne, hvis man ligeledes benytter WHO’s nyeste grænseværdier for støj, til transportministeren
2674150_0002.png
Side 2/2
WHO anbefaler i den sammenhæng en grænseværdi for støjekspo-
nering på henholdsvis 53 dB (L
den
) for vejstøj og 54 dB (L
den
) for
banestøj.
En forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat er en over-
ordnet analyse af projektet. I undersøgelsen indgår overordnede
støjkonsekvensvurderinger af infrastrukturanlægget. Det er på det
foreliggende grundlag ikke muligt at svare på hvor mange menne-
sker og naturområder, der potentielt vil blive påvirket med et støj-
niveau over henholdsvis 53 dB (L
den
) fra vejen og 54 dB (L
den
) fra
banen.
Det kan oplyses, at der i forundersøgelsen er foretaget en simpel
modelberegning af støjudbredelsen fra infrastrukturanlægget, som
kan give en indikation af den maksimale støjudbredelse fra anlæg-
get. Disse beregninger viser, at motorvejen medfører en støjbelast-
ning på 53 dB i en afstand op til ca. 900-1.300 meter. Der er ikke
foretaget tilsvarende beregninger for togstøj, men man skal tættere
på støjkilden ved jernbanetransport for at blive udsat for en støjbe-
lastning på 53 dB (L
den
).
I forundersøgelsen er der til brug for anlægsoverslaget blevet fore-
taget en overordnet vurdering af behovet for opsætning af støjaf-
skærmning. Det vil dog først være i en eventuel kommende fase,
herunder eventuelt med udarbejdelse af en miljøkonsekvensvurde-
ring, at der vil blive udført mere konkrete analyser af, hvor det vil
være hensigtsmæssigt at opsætte støjskærme i sammenhæng med
øvrig detaljering og tilpasning af projektet.
På den nuværende øst-vest-korridor og på E45 syd for Aarhus vil
trafikken falde, såfremt en fast forbindelse over Kattegat anlægges.
Dette betyder, at støjen fra vejtrafikken reduceres på disse stræk-
ninger. Der henvises i øvrigt til svar på TRU alm. del spørgsmål 93
i forhold til disse trafikmængder.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen