Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2674141_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. marts 2023
2023-1130
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 93:
I forundersøgelsen til Kattegatforbindelsen fremgår det, at der vil
komme meget ekstra gennemkørende trafik på det tilstødende vej-
net syd for Århus og på Holbækmotorvejen. Vil ministeren af-
dække denne øgede trafiks påvirkning af de tilstødende veje og
herunder oplyse, hvad den forventede trængsel på disse veje er, og
hvorledes man vil undgå denne trængsel? Og vil ministeren give et
overslag på, hvad det vil koste at udvide de tilstødende veje, hvis
man ikke kan undgå den ekstra trafik, og hvorhen/hvordan vejene i
så fald skal udvides, og om det er realistisk?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der sammen med
Sund & Bælt Holding A/S og Trafikstyrelsen forestod forundersø-
gelsen af en fast Kattegatforbindelse. Vejdirektoratet oplyser føl-
gende:
”Der er i forundersøgelsen gennemført beregninger med Landstra-
fikmodellen af projektets trafikale konsekvenser. Disse viser, at der
vil ske en yderligere belastning på den del af vejnettet, der støder
op til forbindelsen. Det er især på motorvejene omkring Aarhus og
øst for Roskilde, at en fast Kattegatforbindelse vil have størst ind-
flydelse på trængslen. Såfremt prognoseforudsætningerne holder,
forventes trafikken på E45 mellem Aarhus Syd og Aarhus Vest at
stige med op til 20 pct., hvilket har den konsekvens, at man går fra
moderat trængsel til stor trængsel i myldretiden. Tilsvarende for-
ventes trafikken at stige med op til 12 pct. på Holbækmotorvejen.
Dette vil føre til, at trængselsniveauet går fra lavt/moderat til stor
trængsel.
Modsat vil trafikken falde på primært den nuværende øst-vest-kor-
ridor, som omfatter Vestmotorvejen, Storebæltsforbindelsen og
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om ministeren vil afdække denne øgede trafiks påvirkning af det tilstødende vejnet syd for Århus og på Holbækmotorvejen, og hvad den forventede trængsel på disse veje er samt hvorledes man vil undgå denne trængsel, til transportministeren
2674141_0002.png
Side 2/2
den fynske motorvej. Også trafikken på den østjyske motorvej E45
syd for Aarhus vil opleve et fald i trafikken og dermed mindre
trængsel.
På Storebæltsforbindelsen og på den fynske motorvej forventes et
fald på 16.000-17.000 biler i døgnet svarende til et fald på cirka 32
procent. På E45 forventes et fald på 12-14.000 biler i døgnet. Fal-
det i trafik i det beregnede åbningsår forventes på Køge Bugt Mo-
torvejen og Vestmotorvejen at være i størrelsen 8-13.000 biler i
døgnet.
Den ændrede fremkommelighed for de eksisterende trafikanter
som følge af mere eller mindre trængsel på disse strækninger er
medtaget i de samfundsøkonomiske beregninger af projektet. Det
er i forundersøgelsen ikke undersøgt, hvad eventuelle vejudvidelser
vil koste, og om det er realistisk.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen