Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2674129_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. marts 2023
2023-1130
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 91:
Vil ministeren oplyse, hvor mange døgn Storebæltsbroen er lukket
gennemsnitligt pr. år pga. storm, og hvad forventningen er i frem-
skrivningen, når klimaforandringer øger vindhastigheden? Og vil
ministeren sammenligne disse data med forventninger til en Katte-
gatforbindelse (med en vindkomposant på 15 m/s)?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der op-
lyser følgende:
”Erfaringerne fra Storebæltsforbindelsen viser, at lukketimerne
svinger meget fra år til år afhængigt af vindforholdene i de enkelte
år. Eksempelvis var vejforbindelsen i 2021 totallukket i ca. 8 timer,
mens det i 2020 var 58 minutter. Årsagen til lukning ved vind skyl-
des høj tværgående vindhastighed, det vil sige vind ind fra siden i
forhold til køreretningen.
Vejforbindelsen på Storebælt lukkes for al trafik, når vindhastighe-
den er 25 m/s eller mere, mens vejforbindelsen lukkes for vindføl-
somme køretøjer, når vinden går vinkelret på broen med en vind-
hastighed på 15 m/s eller mere. Det vil sige, at vejforbindelsen ikke
nødvendigvis lukker for vindfølsomme køretøjer, blot fordi vindha-
stigheden er 15 m/s eller mere.
Baneforbindelsen lukkes for godstog, når vindhastigheden er 20
m/s eller mere, og lukkes for al togtrafik, når vindhastigheden er
25 m/s eller mere.
Sund & Bælt foretager ikke fremskrivninger af forventede lukketi-
der på Storebæltsbroen som følge af klimaforandringernes indvir-
ken på danske vindforhold.”
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om, hvor mange døgn Storebæltsbroen er lukket gennemsnitligt pr. år pga. storm, og hvad forventningen er i fremskrivningen, når klimaforandringer øger vindhastigheden, til transportministeren
2674129_0002.png
Side 2/2
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af TRU alm. del spørgsmål
90.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen