Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. marts 2023
2023-1130
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 90:
Røsnæs og Asnæs er de områder i Danmark, der har de højeste
vindhastigheder, når der er storm. Vil ministeren give en konkret
vurdering af, hvor ofte en eventuel Kattegatforbindelse, udført som
hængebro, vil være lukket pga. storm, herunder om den vil være
lukket på de samme tidspunkter som Storebæltsbroen, og hvor
mange lukkedøgn man regner med i alt?
Svar:
Vejdirektoratet, Sund & Bælt og Trafikstyrelsen fremlagde i juni
2022 en forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat. For-
undersøgelsen er en overordnet analyse af projektet, herunder af
mulige korridorer og anlægstekniske løsninger. Der er med forun-
dersøgelsen ikke truffet beslutning, om der skal etableres en fast
Kattegatforbindelse, og heller ikke om forbindelsen skal anlægges
som en bro, tunnel eller kombination heraf, eller hvor den skal pla-
ceres.
Overordnet kan det oplyses, at en hængebro eller en skråstagsbro
alt andet lige vil være de anlægstekniske løsninger, som er mest føl-
somme over for høje vindhastigheder, da disse typer af anlægstek-
niske løsninger typisk er konstrueret højt over vandoverfladen af
hensyn til skibstrafikken. En tunnelløsning vil ikke være udsat for
vind og deraf følgende risiko for lukning.
Der er ikke i forundersøgelsen foretaget konkrete beregninger af,
hvor mange dage en eventuel Kattegatforbindelse udført som bro-
løsning vil være lukket. Dette forhold vil kunne belyses nærmere i
eventuelle yderligere undersøgelser af en fast forbindelse over Kat-
tegat.