Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2677177_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. marts 2023
2023-1111
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 81:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 19/1-23 fra Sammen-
slutningen for fastboende og sommerhusejere Ålbæk Nord samt
præsentation fra foretræde 21/2-23 vedrørende bekæmpelse af tra-
fikstøj omkring Ålbæk Nord, jf. TRU alm. del - bilag 60?
Svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Vejdirektoratet, som jeg kan
henholde mig til:
”Udbygning af den nuværende vej fra Hirtshalsvej, nord for Ålbæk
til Flagbakkevej, umiddelbart vest for Skagen, er vedtaget ved an-
lægslov i 2022. Finansieringen af anlægsprojektet er aftalt via In-
frastrukturplan 2035. Projektet afventer nu en udtalelse fra EU-
kommissionen, da udbygningsprojektet vil påvirke arealer med pri-
oriterede naturtyper, som er beskyttet via Natura 2000.
Udbygningen af rute 40 til 2+1 vej er begrundet i ønsket om at for-
bedre fremkommelighed og trafiksikkerhed.
På strækningen nord for Hirtshalsvej er et større sommerhusom-
råde opført umiddelbart øst for vejen. Sommerhusområdet har så-
ledes i mange år været under påvirkning af vejstøj. Uagtet dette på-
går der stadig udstykning og etablering af nye sommerhuse i områ-
det.
For den sydligste del af sommerhusområdet er det muligt at ændre
på adgangsvejene til sommerhusene, således at der kan opsættes
en ubrudt støjskærm mellem statsvejen og sommerhusene. Den
nordligste del af sommerhusområdet vejbetjenes fra et større antal
af private fællesveje og individuelle overkørsler til statsvejen. Det
vurderes ikke muligt at samle disse mange adgangsveje i en lokal
parallelvej, uden at dette vil have betydelige negative konsekvenser
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om kommentar til henvendelse af 19/1-23 fra Sammenslutningen for fastboende og sommerhusejere Ålbæk Nord samt præsentation fra foretræde 21/2-23 vedrørende bekæmpelse af trafikstøj omkring Ålbæk Nord, til transportministeren
2677177_0002.png
Side 2/3
for et større antal ejendomme i området. På den baggrund vurde-
res det ikke muligt at etablere en effektiv ubrudt støjafskærmning
på denne nordlige del af sommerhusområdet.
Samlet set vurderes etablering af den besluttede støjskærm at hal-
vere antallet af støjbelastede sommerhuse i sommerhusområdet
langs rute 40.
Det fremførte forslag 1, hvor de sydligste 3 km af projektstræknin-
gen ikke udbygges og hastighedsgrænsen nedsættes til 60 km/t, vil
ikke være i overensstemmelse med den vedtagne anlægslov. Ligele-
des vil det være i modstrid med projektets formål om forbedret
fremkommelighed.
Som en del af det besluttede projekt vil der på strækningen langs
den nordlige del af sommerhusområdet blive etableret svingbaner
og støttepunkter for krydsende bløde trafikanter. Det er Vejdirek-
toratets umiddelbare vurdering, at udeladelse af svingbanerne og
støttepunkterne vil være en mindre trafiksikker løsning.
Endelig er det Vejdirektoratets umiddelbare vurdering, at støjbe-
lastningen af det samlede sommerhusområde vil være større ved
den her foreslåede løsning, da en hastighedsreduktion fra 80 km/t
til 60 km/t vil give en mindre støjmæssig gevinst end den beslut-
tede 1,4 km lange støjskærm ud for den sydligste del af sommer-
husområdet.
Forslag 2, hvor der etableres ny vejbetjening til alle sommerhusene
i den nordlige del af sommerhusområdet og en støjskærm langs
rute 40, vil ud over omkostningen til selve støjskærmen, lokalvejen
og formentlig ekspropriation af mindst én beboelsesejendom også
medføre, at et større antal af ejendomme skal afgive et areal til lo-
kalvejen. Behovet for afgivelse af areal og generne ved nærhed til
en sådan lokalvej er tidligere i planlægningsprocessen blevet vur-
deret som problematisk.
En støjskærm langs den nordlige del af sommerhusområdet indgik
ikke i den gennemførte VVM-undersøgelse. Den støjreducerende
effekt af en støjskærm på strækningen er derfor ikke beregnet. Be-
byggelsen i den nordlige del af sommerhusområdet er væsentlig
mere spredt end i den sydlige del af sommerhusområdet, hvilket
vurderes at betyde, at en støjskærm her vil være væsentligt mindre
omkostningseffektiv end for den sydlige del af sommerhusområ-
det.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om kommentar til henvendelse af 19/1-23 fra Sammenslutningen for fastboende og sommerhusejere Ålbæk Nord samt præsentation fra foretræde 21/2-23 vedrørende bekæmpelse af trafikstøj omkring Ålbæk Nord, til transportministeren
2677177_0003.png
Side 3/3
Påstanden om, at vejprojektet vil fratage fastboende og turisters
adgang til en populær strand og til rekreerende fred og ro, kan ikke
genkendes. Med vejprojektet vil der ikke længere være muligt at
parkere langs en rekreativ cykelsti tæt på stranden, men bilparke-
ring henvises til en stor parkeringsplads ca. en km mod nord, hvor
der også er adgang til stranden.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen