Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2678572_0001.png
NOTAT
Til:
Transportministeriet
Notat vedr. Lynetteholms anlægsøkonomi (TRU spørgsmål 76)
16. marts 2023
S-20230106-0052
D-20230305-052133
Baggrund
Transportministeriet har med e-mail af 21. februar 2023 bedt By & Havn om bidrag
til besvarelsen af Transportudvalgsspørgsmål 76 vedr. Lynetteholms anlægsøko-
nomi.
Udviklingen i anlægsbudgettet for Lynetteholm
Anlægsbudgettet for Lynetteholm er ændret fra 2,5 mia. kr. i 2021 ved anlægslo-
vens vedtagelse til 3,359 mia. ultimo 2022. I alt er budgettet forøget med 15,9 pro-
cent, når der ses bort fra den generelle prisudvikling i de relevante indeks.
Tabel 1 viser udviklingen i anlægsbudgettet efter forøgelsen af budgettet i marts
2022 og justeringen i juni 2022 efter den politiske aftale.
Tabel 1: Udvikling i anlægsbudget, (2021- og 2022-priser)
Apr-21
Samlet anlægsbudget, 2021-priser
Samlet anlægsbudget, 2022-priser
Forøgelse af anlægsbudget marts 2022
Politisk aftale, indbygning af gytje, juni 2022
2.500
2.897
Mar-22
2.938
3.405
+509
Jun-22
2.899
3.359
-46
Budgettet blev forøget med 509 mio. kr. i marts 2022, bl.a. pga. af en ny bæredyg-
tighedsstrategi, en række natur- og miljøtiltag, arkæologi samt licitationsresultatet
for Fase 1, jf. afsnit
a) Forøgelse af anlægsbudgettet i marts 2022.
Anlægsbudgettet reduceret med 46 mio. kr. i forbindelse med den politiske aftale af
31. maj 2022, jf. afsnit
b) Ændring af anlægsbudgettet i juni 2022
Udviklingen i priserne fra 2021 til 2022 kan henføres til de generelle prisudviklinger
inden for bygge- og anlægsbranchen. Den konkrete omregning af Lynetteholms
anlægsbudget til 2022-priser er således baseret på en fremskrivning af rest bud-
gettet i henhold til de relevante indeks fra Danmarks Statistik. Det er en gængs me-
tode indenfor infrastrukturprojekter og anvendes ligeledes af bl.a. Staten i projekter
som eksempelvis Nordhavnstunnelen, som Vejdirektoratet står for.
For at efterkomme sidste års prisudvikling og for at overholde samme indekse-
ringscyklus vil Lynetteholm-budgettet blive indekseret igen ved brug af omkost-
ningsindekset for 3. kvartal 2022. Indekseringen vil blive indarbejdet sammen med
opdaterede overslag til fase 2 fra COWI. Ejerne vil blive orienteret herom samt om
en opdateret business-case i andet kvartal 2023.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: MFU spm. om ministeren vil udarbejde en liste over konstaterede, besluttede og estimerede budgetændringer (merforbrug eller mindreforbrug), som er kommet til, siden vedtagelsen af anlægsloven for Lynetteholmen, til transportministeren
2678572_0002.png
a) Forøgelse af anlægsbudgettet i marts 2022
Som det fremgår af Tabel 2, blev anlægsbudgettet forøget med 509 mio. kr. i marts
2022:
Tabel 2: Samlede anlægsomkostninger Lynetteholm (mio.kr, 2022-priser)
Perimeter fase 1 (inkl. modtageanlæg, adgangsvej, klapbro mv.)
Perimeter fase 2 (inkl. kystlandskab, administrationsbygning, bygherreleveran-
cer mv.)
Generelle omkostninger (Forundersøgelser, teknisk rådgivning, byggeledelse
og tilsyn)
Øvrige udgifter (arkæologi, ekspropriation, lovbestemte tiltag mv.)
Reserver (uforudsete byggeomkostninger)
Samlet, (eksl. bygherreadministration)
Der er række årsager til, at budgettet blev forøget med 509 mio. kr. til 3,4 mia. kr.,
jf. tabel 3:
Tabel 3: Ændringslog fra april 2021 til marts 2022 (2022-priser)
Bæredygtighedskrav i udbud
Lovbestemte ændringer: Ålegræs, Havpark, Pulje til forbedring af vandmiljø
Øgede udgifter til rådgivning pga. lovproces, SMV, espoo, fagtilsyn mv.
Marinarkæologi
Ekspropriation og erstatning til fiskere
E1 og E5, licitationsresultat efter indekskorrektion
Opdatering budget for fase 2 pba. licitation E1
Optimeret design på baggrund af markedsdialog
Fordyrelse af ledning U1 ift. Forståelsespapir
Forøgelse af pulje til uforudsete omkostninger
Samlede ændringer fra april 2021 til marts 2022
Nedenfor er baggrunden for de enkelte ændringer kort beskrevet:
Bestyrelsen besluttede i maj 2021 en bæredygtighedsstrategi for Lynetteholm,
som vurderes at indebære en omkostning på 87 mio. kr., svarende til 4 pct. af
entreprenørudgifterne.
I forbindelse med vedtagelse af anlægsloven for Lynetteholm blev det vedta-
get, at der skal etableres et erstatningsområde med ålegræs, en havpark og
afsættes en pulje til tiltag til forbedring af vandmiljøet. Udgifterne hertil er fast-
sat til 65 mio.kr.
Lovprocessen og den efterfølgende dialog med svenske myndigheder og dan-
ske kommuner har medført merudgifter til overvågningen af klapningen af hav-
bundsmaterialer ud for Køge Bugt. Transportministeriet og Københavns Kom-
mune har bedt By & Havn om at stå for udarbejdelsen af en strategisk miljøvur-
dering vedr. byudvikling på Lynetteholm, metro til Lynetteholm og østlig Ring-
vej. Der er endvidere anlagt en retssag mod Transportministeriet og By &
Havn, hvilket medfører behov for juridisk rådgivning. Desuden har der vist sig
behov for at øge budgettet til byggeledelse, fagtilsyn og borgerdialog. I alt er
rådgiverbudgettet blevet øget med 77 mio.kr.
Side 2
Apr 2021
538
1.716
232
0
411
2.897
Mar 2022
658
1.719
309
265
455
3.405
87
65
77
83
83
120
95
-178
34
44
509
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: MFU spm. om ministeren vil udarbejde en liste over konstaterede, besluttede og estimerede budgetændringer (merforbrug eller mindreforbrug), som er kommet til, siden vedtagelsen af anlægsloven for Lynetteholmen, til transportministeren
Side 3
I forbindelse med anlæg af Lynetteholm skal der gennemføres en række ar-
kæologiske undersøgelser. Udgifterne hertil er budgetteret til 83 mio.kr.
Anlæg af Lynetteholm fjerner et område til fiskeri. Derfor skal der udbetales er-
statning til de fiskere, som bruger området i dag. Desuden medfører anlæg af
adgangsvejen, at der er en række arealer, som skal eksproprieres. I alt er ud-
gifterne hertil 83 mio.kr.
I oktober 2021 blev der gennemført licitation på entreprisen E1 (perimeteren
omkring fase 1 af Lynetteholm) og på entreprisen E5 (adgangsvej og modtage-
anlæg). Kontrakterne endte på hhv. 497 og 161 mio. kr., hvilket var 120 mio.
kr. over det forventede, når der tages højde for prisudviklingen.
Licitationsresultatet for E1 lå over det forventede på grund af generelle prisstig-
ninger i markedet, men også fordi der var elementer i det naturbaserede de-
sign af Lynetteholm, som var dyrere at anlægge end forventet. På denne bag-
grund blev rådgiverskønnet for fase 2 forøget med 95 mio.kr.
For at reducere fordyrelsen blev der gennemført en markedsdialog med rele-
vante entreprenører for at afsøge muligheder for optimering. By & Havns rådgi-
vere har på baggrund af markedsdialogen lavet en række tilpasninger af desig-
net, som medfører reduktioner i rådgivernes skøn for anlægsomkostningerne
for fase 2, i alt en reduktion på 178 mio.kr.
Transportministeriet, Københavns Kommune, 13 omegnskommuner og Frede-
riksberg Kommune indgik juni 2021 en politisk forståelse om rammerne for ud-
viklingen omkring Lynetteholm. Heri indgik en aftale om, at By & Havn skulle
betale eventuelle omkostninger til en midlertidig håndtering af U1-ledningen,
der ligger, hvor Lynetteholm skal anlægges, og som lå ud over 38,5 mio.kr. Pt.
skønnes omkostningerne til håndtering af U1-ledningen at overstige det aftalte
beløb med 34 mio.kr.
For at sikre et robust budget er der gennemført en risikovurdering af de enkelte
elementer i etableringen af Lynetteholm. Puljen til uforudsete udgifter er sam-
mensat af forskellige reserver til uforudsete udgifter for forskellige dele af pro-
jektet. Reserverne spænder fra 10 pct. for etablering af fase 1, hvor procent-
satsen er fastsat relativ lav, da licitationen allerede er gennemført, til en re-
serve på 20 pct. for etablering af fase 2, som endnu ikke er udbudt. Samlet set
er der afsat 455 mio. kr. til uforudsete udgifter. Puljen er 44 mio. kr. større end
den tidligere afsatte pulje.
Bygherreadministration indgår efter vanlig praksis i By & Havn ikke i opgørelsen af
anlægsbudgettet, men er medtaget i den samlede businesscase.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: MFU spm. om ministeren vil udarbejde en liste over konstaterede, besluttede og estimerede budgetændringer (merforbrug eller mindreforbrug), som er kommet til, siden vedtagelsen af anlægsloven for Lynetteholmen, til transportministeren
2678572_0004.png
b) Ændring af anlægsbudgettet i juni 2022
Som det fremgår af Tabel 4, blev anlægsbudgettet reduceret med 46 mio. kr.
Tabel 4: Samlede anlægsomkostninger Lynetteholm (mio. kr., 2022-priser)
Perimeter fase 1 (inkl. modtageanlæg, adgangsvej, klapbro mv.)
Perimeter fase 2 (inkl. kystlandskab, administrationsbygning, bygherreleverancer
mv.)
Generelle omkostninger (forundersøgelser, miljøvurdering, teknisk og juridisk råd-
givning, byggeledelse, fagtilsyn, samt kommunikation)
Øvrige udgifter (arkæologi, ekspropriation, lovbestemte tiltag, samt udgifter til om-
lægning af U1)
Total ekskl. reserver
Pulje til uforudsete omkostninger
Samlet
(ekskl. bygherreadministration)
Den politiske aftale af 31. maj 2022 betød, at klapning af havbundssediment fra Ly-
netteholm udgik. Sediment fra fase 2 indbygges i stedet indenfor fase 1 perimeter-
dæmningen.
Desuden blev det besluttet at ændre den nordlige del af perimeteren fra spuns til
en mere miljøvenlig stendæmning. Denne ændring reducerer muligheden for umid-
delbart på et senere tidspunkt at anvende strækningen til havneformål, men giver
en reduktion på 226 mio. kr. i forbindelse med etablering af Lynetteholms fase 2.
Stoppet for klapning medførte meromkostninger i anlægsoverslaget i størrelsesor-
denen 180 mio. kr. Det skyldes bl.a. ændrede arbejdsgange, brug af materiel, etab-
lering af yderligere arbejdskajstrækninger m.v.
Tabel 5: Ændringslog fra marts 2022 til juni 2022 (mio. kr., 2022-priser)
Perimeter fase 1 (inkl. modtageanlæg, adgangsvej, klapbro mv.)
Perimeter fase 2 (inkl. kystlandskab, administrationsbygning, bygherreleverancer
mv.)
Generelle omkostninger (forundersøgelser, miljøvurdering, teknisk og juridisk råd-
givning, byggeledelse, fagtilsyn, samt kommunikation)
Øvrige udgifter (arkæologi, ekspropriation, lovbestemte tiltag, samt udgifter til om-
lægning af U1)
Total ekskl. reserver
Pulje til uforudsete omkostninger
Samlet
(ekskl. bygherreadministration)
Side 4
Marts 2022
658
1.719
309
265
2.950
455
3.405
Juni 2022
658
1.656
334
265
2.913
447
3.359
0
-63
25
0
-37
-8
-46
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: MFU spm. om ministeren vil udarbejde en liste over konstaterede, besluttede og estimerede budgetændringer (merforbrug eller mindreforbrug), som er kommet til, siden vedtagelsen af anlægsloven for Lynetteholmen, til transportministeren
2678572_0005.png
Konstateret forbrug
Forbruget pr. 31. december 2022 fremgår af Tabel 6:
Tabel 6: Anlægsbudget pr. 31. december 2022
1
, (2022-priser)
Side 5
Som det fremgår ovenfor, udgør forbruget ca. 30 procent af basisbudgettet her
umiddelbart før, at Fase 1 afsluttes.
1
Beløbene er eksklusiv bygherreadministration