Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2678566_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. marts 2023
2021-1100
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 75:
Vil ministeren udarbejde en liste over alle besluttede projektæn-
dringer set i forhold til bestemmelserne i anlægsloven for Lynette-
holmen, den VVM og den implementeringsredegørelse, som lå til
grund for Folketingets vedtagelse af anlægsloven?
Svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Trafikstyrelsen, som jeg kan
henholde mig til:
”Trafikstyrelsen kan oplyse, at projektændringer der falder under
anlægslovens § 4 skal anmeldes til Trafikstyrelsen. Jf. § 4, stk. 3,
finder reglerne i bekendtgørelse om vurdering af virkning på mil-
jøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns
Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelses-
områder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og ud-
videlse af havne anvendelse.
Nedenfor er en liste over de projektændringer, der er anmeldt til
Trafikstyrelsen og hvor styrelsens sagsbehandling er afsluttet. Li-
sten er lavet dags dato 16/3-2023:
Ændring af intern dæmning fra væg til stenbeskyttelse
samt en mindre flytning af dæmningen 50 m mod syd.
Justering af vejforløbet for adgangsvejen.
o
I den nordlige ende af Margretheholms Havn, hvor
dæmningen forbinder til Refshalevej, tilsluttes
dæmningen med en breddeudvidelse for at mini-
mere forbrug af dæksten og for at undgå et meget
smalt område med dårligt vandskifte. Breddeudvi-
delsen fyldes op med ren jord. Desuden sideflyttes
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 75: MFU spm. om ministeren vil udarbejde en liste over alle besluttede projektændringer set i forhold til bestemmelserne i anlægsloven for Lynetteholmen, den VVM og den implementeringsredegørelse, som lå til grund for Folketingets vedtagelse af anlægsloven, til transportministeren
2678566_0002.png
Side 2/2
vejen ca. 5 meter i forløbet over Kraftværkshalvøen
af hensyn til driften af ARC.
Justeret sandkerne i dæmninger, på grund af ny viden om
kornstørrelser på sand fra Kriegers Flak.
Justeret topkote på sydøst dæmning på grund af ny viden
om bølgeoverskyl.
Ændrede materialemængder, som følge af projektoptime-
ring.
Etablering af tre brovægte på modtageanlægget i stedet for
to.
Justeret indretning af modtageanlægget
o
nedlæggelse af vaskehal og
o
administrationsbygning etableres i én etage i stedet
for to.
Tekniske justeringer til kystlandskabet
o
reduceret hældning af strand,
o
justeret udformning af kystfremspring,
o
bundudskiftning under den midlertidige dæmning
o
tå i midlertidig dæmning hævet til kote -3,0 for
strækninger, hvor stenstrand planlægges.
o
opfyld med sand i stedet for ren jord i strongpoints
og kystfremspring
o
ændret placering af ren jords-opfyldning
o
sten i midlertidig stendæmning ændres fra ral til
sprængsten og
o
ændret anlægsrækkefølge.
Konstruktionsmæssige ændringer i fase 2 perimeterdæm-
ningen, der resulterer i
o
ændrede mængder tilførte råstoffer, men ikke æn-
drer fysiske forhold,
o
bevaring af dele af Trekroner stendæmningerne og
o
ændret tidsplan.
Ændring af den udtagne jordmængde i forhold til imple-
menteringsredegørelsens vilkår B10, som følge af midlerti-
dig oplagring af overskudsjord fra bygge- og anlægsaktivi-
teter i Københavnsområdet på KMC’s og By & Havns jord-
depoter i Nordhavn og på Kløverparken, indtil fase 2 af Ly-
netteholm er klar til nyttiggørelse af jorden, forventet fra
april 2026.
Tidsfristforlængelse iht. vilkår 6.1.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen